فعالیت میراث فرهنگی خوزستان در ایام نوروز

خبرگزاری شبستان: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، از فعالیت این حوزه در ایام نوروز خبر داد و اظهار داشت: در این ایام در هر شهر برنامه هایی تدارک دیده شده است.

علیرضا ایزدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با بیان این مطلب به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز گفت: خوزستان دارای تاریخ کهن، جاذبه های غنی گردشگری و سازه ها و بناهای تاریخی مختلفی است و سالانه تعداد بسیاری از این جاذبه ها دیدن می کنند.

 

وی با بیان اینکه خوزستان تنها استانی با سه اثر ثبت جهانی یونسکو است، افزود: این سه اثر شامل چغازنبیل، سازه های آبی تاریخی شوشتر و محوطه باستانی شوش است و سالانه در ایام نوروز با جذابیت های خاص خود پذیرانی تعداد چشمگیری از مهمانان و گردشگران نوروزی در استان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بر این اساس امسال در ایام نوروز برنامه های مختلفی پیش بینی شده است، اضافه کرد: نوروز یکی از آئین های کهن ایرانیان است که باید آن را حفظ کرد و خوشبختانه این موضوع در کشور ملی و فراگیر شده و در این راستا برنامه‌های متنوعی در سطح استان تدارک دیده شده است.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، یکی از این برنامه ‌ها را برگزاری جشنواره نوروزگاه در شهرستان اهواز عنوان کرد و اذعان داشت: قرار است این رویداد فرهنگی در ایام تعطیلات نوروز به مدت 10 روز در جاده ساحلی شرقی اهواز جنب کتابخانه مرکزی برگزار شود.

 

وی از جمله این برنامه ها را اجرای موسیقی اقوام، اجرای آئین های نوروزگاهی، ایجاد ایستگاه های اطلاع رسانی گردشگری، ارائه غذاهای محلی و سنتی و نمایشگاه صنایع دستی به عنوان بخش های مختلف این جشنواره خواند و تصریح کرد: هدف از این جشنواره آشنایی گردشگران و مهمانان نوروزی با آداب، رسوم و آئین های استان و نیز ایجاد نشاط میان مردم در ایام نوروز است.

 

ایزدی، به برنامه های پایگاه میراث جهانی شهرستان شوش در ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: شاهنامه خوانی، اجرای زنده هنر سفال گری و تولید صنایع دستی توسط صنعتگران نوجوان و انجمن ‎‎های مردمنهاد، برپایی غرفه های تولید و عرضه مستقیم صنایع دستی و ... از جمله این برنامه هاست.

 

وی ابراز کرد: شهرستان خرمشهر در ایام نوروز همواره مقصد بسیاری از گردشگران و همچنین اتباع کشور عراق بوده و با داشتن جاذبه های گردشگری آبی، تاریخی و دفاع مقدس مورد توجه بسیاری از گردشگران است و به لحاظ جاذبه گردشگری در کانون توجهات میهمانان نوروزی قرار دارد.

 

وی برنامه هایی همچون موزه مردم شناسی و صنایع دستی در عمارت صمیمی رامهرمز، برپایی موزه موقت جهاد مردم عشار عرب خوزستان در حمیدیه، برگزاری بازارچه صنایع دستی و سوغات محلی و مسابقات بومی و محلی و مسابقات قایقرانی در تالاب شادگان و ... را از جمله برنامه های میراث فرهنگی عنوان کرد.

 

کد خبر 696443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha