ضرورت شفاف سازی آمار اشتغال/ رویکرد استان به اشتغال روستایی تغییر یابد

خبرگزاری شبستان: استاندار گیلان بیان اینکه نباید در ارائه آمار با اعداد بازی کنیم گفت: آمار اشتغالی که در استان ارائه می شود واقعی نیست، زمانی اشتغال ایجاد که فرد بتواند از محل آن، اقساط تسهیلات خود را بپردازد نه اینکه بدهکارتر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، مصطفی سالاری، استاندار گیلان امروز (۲۷ اسفند) در جلسه کمیته اشتغال روستایی در سالن اجتماعات استانداری با تاکید بر متمرکز بودن آمار اشتغال در استان تصریح کرد: به دلیل پراکندگی آمار اشتغال در دستگاه های گوناگون، تصمیم گیری نیز پراکنده است و باید آمار اشتغال استان متمرکز شده و از یک منبع اعلام شود.

 

وی با بیان اینکه نباید در ارائه آمار با اعداد بازی کنیم گفت: آمار اشتغالی که در استان ارائه می شود  چنین نبوده و واقعی نیست، زمانی اشتغال ایجاد خواهد شد که فرد بتواند از محل اشتغال ایجاد شده، اقساط تسهیلات خود را بپردازد نه اینکه بدهکارتر شود.

 

سالاری خواستار نظارت دقیق تر در اعطای تسهیلات اشتغالزا شد و افزود: تسهیلات ارائه شده صرفاً جهت ایجاد شغل است نه ترمیم معیشت و مساعده که اگر چنین باشد شرعاً بر عهده مدیران است و نباید پرداخت شود.

 

وی با تاکید بر توجیه دقیق روستائیان در اعطای این تسهیلات اذعان کرد: هنوز مدیران در پرداخت این تسهیلات توجیه نبوده و نتوانستند مردم را آموزش دهند و بیشتر طرح های ارائه شده فاقد شرایط لازم در پرداخت است و حق نداریم برای این طرح ها وام پرداخت کنیم.

 

استاندار گیلان با تصریح اینکه باید رویکرد استان به اشتغال روستایی را تغییر دهیم اظهار کرد: کمیته اشتغال روستایی باید در همه ابعاد در روستاها فعال و ظرفیت های روستا را شناسایی کند، آمار دقیق از تعداد بیکاران و شاغلین روستا را با کمترین انحراف احصاء کند تا به نرخ واقعی بیکاری استان دست یابیم.

 

وی خواستار شفاف سازی آمار شاغلین استان شد و بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی، ادارات، شرکت های دولتی و خصوصی آمار شاغلین خود را در سامانه ایی که بدین منظور طراحی می شود ثبت کرده و بانک جامعی از شاغلین تدوین شود تا تعداد دقیق بیکاران استان شناسایی شود و بتوان بر اساس آن برای اشتغال استان برنامه ریزی کرد.

 

سالاری با بیان اینکه باید اشتغال واقعی ایجاد کنیم افزود: میزان وامی که تاکنون در طول این سالها جهت اشتغال اعطا شده بقدری بالا بوده که می توانسته در کشورهای همسایه نیز شغل ایجاد کند اما این وام ها را بدون رصد در مراحل بعدی پرداخت کرده و شغل هم ایجاد نکردیم و آمار بیکاری استان در حال افزایش است.

 

وی تاکید کرد: مدیران باید در میان مردم حضور داشته و از نزدیک امور را رصد کنند زیرا با ژست مدیریتی و پشت میز نشستن نمی توان کاری از پیش برد.

 

نماینده عالی دولت در استان با انتقاد از مدیران استان در اجرای طرح اشتغال روستایی خاطرنشان کرد: هنوز نتوانستیم این اشتغال و شرایط آن را برای مردم توجیه کنیم و معطوف شدن طرح ها به خرید دام نشان دهنده این امر و کم کاری مدیران است و در سال ۹۷ برخورد جدی در این خصوص خواهم داشت و قبل از اینکه مردم انتقاد کنند وارد عمل می شوم.

 

وی تاکید کرد: این تسهیلات می تواند موجب تحول در اشتغال استان شود مشروط به اینکه خود آن را باور داشته باشیم و در میان مردم باشیم.

 

سالاری با اشاره به بوم گردی گفت: بنیاد مسکن با حضور در روستاها طرح را توجیه و اقدامات جدی تری انجام دهد. باید ظرفیت های روستا و استعدادها را شناسایی کرده تا پایان خرداد بتوانیم این امر را انجام دهیم.

 

وی اذعان کرد: در حوزه کشاورزی طرح های اشتغال زا را به سمت فرآوری محصولات کشاورزی، بسته بندی و برندسازی سوق دهیم  تا اررزش افزوده ایجاد کند.

کد خبر 696436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha