بیکار شدن صدها هزارنفر در ازای وارد شدن هر یک میلیون دلارکالای خارجی

خبرگزاری شبستان: یکی از استادان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی گفت: هر یک میلیون دلار کالای خارجی به بیکار شدن بیش از صدها هزار نفر می انجامد.

محمدحسن آصفری، از استادان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: امروز بعد از چندین سال پیاپی که رهبر معظم انقلاب سال را به عناوینی مانند اشتغال و اقتصاد نامگذاری می کنند ولی متاسفانه نه امسال و نه سال های گذشته هیچ اقدامی در این راستا حتی در قالب طرح و نظر هم صورت نگرفته است.

 

نماینده اسبق مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: همه ساله با اعلام شعار سال بنرهای بزرگ رنگی در شهرها نصب می شود ولی عملا هیچ اقدام کارآمدی در راستای تحقق آن شعار انجام نمی شود و فقط در حد شعار باقی می ماند؛ واردات بی رویه کالاهای بنجل خارجی است که بی داد می کند و بیانگر عدم تحقق شعار هاست.

 

وی ادامه داد: 10میلیون و 300هزار دلار بدهی جمهوری اسلامی به خارج است که بخشی از بدهی ها مثل مربا، سنگ پا، چوب آلاسکا و خلال دندان است که نبودش هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند؛ بازار کفش های چینی و اجناس بنجل خارجی کانتیرکانتیر وارد کشور می شود و از آن طرف کارخانه های تولید داخل تعطیل می شود.

 

آصفری با بیان اینکه واردات هر یک میلیون دلار کالای خارجی به بیکار شدن بیش از صدها هزار نفر می انجامد، افزود: اگر کارخانه ها توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارند به خاطر واردات اجناس بی مصرف خارجی است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: قطع وابستگی اقتصادی حلال همه مشکلات تولید و اشتغال کشور است ما در حالی شعار اقتصاد مقاومتی سر می دهیم که 20میلیون متر چادر مشکی از خارج وارد می شود و وزرا که داعیه دار اقتصاد مقاومتی باید باشند توجهی در این خصوص به زیر مجموعه خود ندارند که اگر این مهم اتفاق می افتاد ما دیگر شاهد تعطیلی، بیکاری و رجز خوانی کشورهای دیگر نبودیم.

 

آصفری اظهار کرد: اگر جلوی خام فروشی نفت و گاز خام گرفته شود و صنایع نفتی را با استفاده از نانو و تکنولوژی نوین تبدیل به ارزش افزوده کنیم شاهد بیکاری در کشور نخواهیم بود؛ ولی ما امروز شاهد آن هستیم که آلودگی پتروشیمی، آلومینیوم و پالایشگاه برای مردم ایران است و آنچهکه آلنت نصیبشان می شود لباس چینی و کریستال است.

 

این استاد دانشگاه تهران، ناکارآمدی بسیاری از مسئولان در داخل را سبب عدم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اگر نگاه انتخابات شایسته سالاری و توام با برنامه باشد قطعا وضعیت اقتصاد کشور بهتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ممکن است رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جدید به اشتغال و اقتصاد اشاره داشته باشند افزود: دولت باید برنامه ارائه دهد و در تحقق شعار سال ازنخبگان و فرهیختگان کمک بگیرد سالانه 300میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی در اختیار بنیاد نخبگان است که باید برای حل مشکلات کشور طرح و نظر ارائه دهند.

 

 

کد خبر 696009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha