تمرکز زدایی فرهنگی و حمایت از هنرمندان و نام آوران فرهنگی از رئوس برنامه های فرهنگی استان زنجان

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان حمایت از خلاقیت ها و آفرینش های هنری، مردمی کردن فرهنگ و هنر، تقویت آموزش های هنری و کتابخوانی، حمایت از هنرمندان، تمرکز زدایی فرهنگی و سهیم کردن مقامات محلی را از رئوس برنامه های فرهنگی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امروز(21 اسفند) در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: اصلی ترین مسوولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ است.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ مجموعه پیچیده ای از ارزش ها، باورها، هنرها و آدابی است که فرد به عنوان عضوی از جامعه فرامی گیرد، گفت: فرهنگ نموداری از شخصیت مردم هر بخش است.

 

این مقام مسوول ادامه داد: درتعریف لغوی فرهنگ آمده است فرهنگ شاخه درختی است که آن را بخوابانند و بر روی آن خاک بریزند تا ریشه دهد و سپس  در جای دیگر آن را نهال کنند.

 

به گفته کرباسی کلمه فرهنگ در زبان انگلیسی به معنی کشت زمین است همان مفهومی است که  در زبان فارسی داریم  در زبان های دیگر و در انواع ادبیات های زبان های دیگر به همین مفهوم آمده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ما در مقابل کلمه فرهنگی، بی فرهنگی را نداریم بلکه کلمه نافرهنگ آمده است، تصریح کرد: فرهنگ شامل هنر ادبیات علم آفرینش، فلسفه و دین می شود.

 

وی با یادآوری اینکه نافرهنگ با انسان ارتباط دارد ولی فرهنگ محسوب نمی شود، تصریح کرد: اقلیم، آب و هوا، ژن و حوادث، نوع رفتاری که منبعث از حوادث و ژنتیک است فرهنگ اتلاق نمی شود ولیکن  آموخته های که تبدیل به باور می شود فرهنگ است.

 

این مقام مسوول از آموزش به عنوان ابزار فرهنگ یاد کرد و گفت: تمایل فرهنگ به مانایی است لذا تغییر فرهنگ بسیار مشکل است از اینرو آثار فرهنگی زود خودش را نمایش نمی کند به همین جهت نیاز است تا انسان های صبور سکان دار این مجموعه باشند.

 

به گفته کرباسی، بخش غیرمادی فرهنگ را هنر می نامند و بهترین و پایدار ترین پایگاه فرهنگ در بین کشورها و تمدن ها هنر است.

 

وی با اشاره به اینکه نفس هنر یعنی خلاقیت و هنرمند یک ویژگی غریزی ممتازی دارد که او را در آفرینش هنری همراهی می کند، افزود: خلاقیت یعنی راه نرفته را برویم و یا راه رفته را با نگاه دیگری برویم.

 

به گفته کرباسی فرهنگ تمایل به مانایی دارد و از اینرو هنرمندان خلاقیتی به خرج می دهند تا یا راه نرفته را بروند و یا راه رفته را با نگاه دیگری طی کنند و همین موضوع عظمیت هنر هنرمندان را نشان می دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه هنر با توجه به اینکه کدام عامل مکانی، زمانی و مکانی- زمانی بر آن تاثیر دارد به هفت بخش تقسیم می شود، گفت:. هنر مکانی، نقاشی، معماری و مجسمه سازی، هنر زمانی موسیقی و هنر مکانی- زمانی تئاتر و سینما است.

 

وی در پایان رئوس برنامه های حوزه فرهنگ و هنر در دوره مدیریت جدید را شامل حمایت از خلاقیت ها و آفرینش های هنری، مردمی کردن فرهنگ و هنر، تقویت آموزش های هنری و کتابخوانی، حمایت از هنرمندان و نام آوران عرصه فرهنگی، تمرکز زدایی فرهنگی و سهیم کردن مقامات محلی در اداره امور خواند.

کد خبر 695367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha