خیری که ۴۰۰ مسجد را در جهان تاسیس و نوسازی کرد

خبرگزاری شبستان: مراسم گرامیداشت خیر مسجدساز، مرحوم حاج میرزا عبدالله توسلی با حضور رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره خیر مسجدساز، مرحوم میرزا عبدالله توسلی شامگاه یکشنبه بیستم اسفندماه با حضور رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و قشرهای مختلف شهرستان دماوند، در محل مسجد جامع این شهر برگزار شد.

 

مرحوم توسلی مورد اعتماد مراجع و امام خمینی (ره) بود

در این مراسم، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی، با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (ع) اظهار کرد: نباید در شرایط بد اقتصادی یکدیگر را فراموش کنیم، متاسفانه امروز گاهی مشاهده می‌شود که یک برادر با وجود وضع مالی بسیار عالی از حال برادر فقیر خود کاملا بی‌خبر است.

 

بنا بر گزارش پایگاه تخصصی مسجد، وی اظهار کرد: باید نگاه همدردی و همدلی را در جامعه جاری کنیم و به داد هم برسیم، واقعیت امر این است که فرد مومن باید از عمر و ثروت خود استفاده مفید کند.

 

این استاد حوزه‌های علمیه، گفت: بخشی از خدمات مهم مرحوم توسلی معطوف به «ساخت مساجد» «ساخت مدارس علمیه حوزوی» «ساخت اولین حوزه علمیه خواهران» و همچنین «احداث کتابخانه‌» و «احیای   بقاعامامزادگان» شده است.

 

حسینی قمی ادامه داد: ساخت «حسینیه» «درمانگا » «خانه برای نیازمندان»، «تهیه جهیزیه برای نوعروسان»، « درمان بیماران صعب العلاج» «کمک به نیازمندان» و دستگیری از «خانواده زندانیان» از جمله مواردی است که در زندگی پر برکت مرحوم توسلی به آن‌ها توجه شد.

 

وی «چاپ کتب مذهبی» «رسیدگی به ایتام» «تامین وسایل زندگی نیازمندان در فصول سرد» و «کمک به تشکیل کلاس‌های آموزشی» را از جمله مواردی برشمرد که مرحوم توسلی به آن‌ها اهتمام ویژه‌ای ورزیده است.

 

این استاد حوزه‌های علمیه، با تمجید از نوع تعامل مرحوم توسلی با حوزویان، ابراز کرد: «تشکیل موسسات دینی» «حمایت از شخصیت‌های بزرگ حوزوی» و اعزام مبلغین به خارج از کشور از جمله خدماتی بود که مرحوم توسلی نسبت به جامعه حوزویان داشت.

 

حسینی قمی تاکید کرد: از نظر فردی نیز مرحوم توسلی در طول زندگی خود همواره به تشکیل هیئات مذهبی در منزل خود همت گماشت که «همت بلند» «اخلاص» و «پرکار بودن» در رفتار وی موج می‌زد و همواره در امور خیر «سرعت» داشت.

 

وی اضافه کرد: مرحوم توسلی «مورد اعتماد مراجع و حضرت امام راحل» بود. تا جایی که مرحوم علامه امینی و امام خمینی (ره) شخصا ایشان را مورد اعتماد و همراه می‌دانستند.

 

این کارشناس علوم دینی به «استفاده مفید از عمر» و همچنین «نگاه فرامرزی و ملیتی» مرحوم توسلی اشاره کرد و گفت: مرحوم توسلی خیری بود که فراتر از مرز جغرافیایی ایران عمل کرد و مساجد مهم «هامبورگ» و «ژوهانسبورگ» از جمله یادگاری‌های مهم آن مرحوم است که امروز در جهان وجود دارند.

 

مسجد جامع دماوند از آثار خیر مرحوم توسلی است

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه شهرستان دماوند ضمن خیر مقدم به حاضرین در مجلس، گفت: مرحوم توسلی تنها در بخشی از خدمات خود ۴۰۰ مسجد ساخت که مسجد جامع دماوند یکی از آنها است.

 

وی افزود: مرحوم توسلی همواره در کنار ساخت مساجد، به فکر لوازم جانبی و امکانات رفاهی آن نیز بود که از جمله آن می‌توان به ساخت خانه عالم، مراکز درمانی و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در آن‌ها اشاره کرد.

 

رونمایی از کتاب آبادگر خانه‌های خدا

یادآور می‌شود؛ در این مراسم گرامیداشت، از لوح یادبود و همچنین کتاب «آبادگر خانه‌های خدا» که شرح حالی از زندگی مرحوم توسلی است، رونمایی شد.

 

 

 

کد خبر 695294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha