رونمایی سامانه بانک اطلاعات طرح ۱۰ میلیون حافظ تا پایان هفته

خبرگزاری شبستان: معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شورا تا پایان این هفته مکلف شده که تمام اطلاعات مربوط به طرح حفظ ۱۰ میلیون حافظ را تجمیع کرده و سامانه بانک اطلاعات را نیز همزمان با آن رونمایی کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز در برنامه رادیویی «افق» که از شبکه رادیویی قرآن پخش شد، در پاسخ به این سوال مجری درباره ابلاغ اجرایی دستگاه‌های اجرایی ستاد توسعه فرهنگی قرآن کریم گفت: طی فرمایش رهبر معظم انقلاب در مرداد سال 90 مبنی بر سند راهبری حفظ آنچه اتفاق افتاده این است که با توجه به آمار و ارقام جهان اسلام تقریبا این امید را ایجاد می‌کند که رسیدن به عدد ۱۰ میلیون حافظ دست یافتنی است.


وی افزود: شاید باور عدد ۱۰ میلیون حافظ برای برخی ثقیل باشد اما در جلسات 28 و 29 شورای توسعه و 27 عضو دستگاه‌های مختلف درباره تحقق این چشم‌انداز گفتگویی صادر شد که نشان داد رسیدن به این عدد ممکن است.


 معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه در این جلسات دو عدد کمی را پیش بینی کردیم، اظهار داشت: تا 8 سال آینده با همت مسوولان و مدیران قرآنی ما عدد سه و نیم میلیون نفر حافظ را در نظر گرفتیم به همین منوال امیدواریم تا پایان کار یعنی 18 سال آینده در 1414 ما ده میلیون حافظ را تربیت کنیم.


انجم شعاع ادامه داد: پس از ابلاغ سند و تصویب آن در شورای توسعه ستاد راهبری طی چند ماه گذشته تشکیل شده و مورد بررسی قرار گرفته که توانستیم با همه دستگاه‌ها و اقدامات ملی ذیل سند را تعریف کرده و با مشارکت دستگاه‌ها، تجارب و اندوخته‌های گذشته را فارغ از ظرفیت موجود یا ظرفیت آینده آنها بسیج کنیم.


وی درباره اینکه چرا بین 90 تا 96 اتفاق مهمی رخ نداد، گفت: قرار است برای نخستین بار کاری بزرگی در جهان اسلام انجام شود اگر طرح‌ها و برنامه‌های گذشته آسیب‌شناسی نشود، مطالعات میدانی نشود، به طور طبیعی سرانجام غیرقابل قبولی به دست آید به همین سبب دبیرخانه شورای توسعه یک مطالعه میدانی در کشورمان و جهان اسلام انجام دادند اگر در کشورهای مختلف جهان اسلام فلان تعداد حافظ قرآن وجود دارد نیاز به مطالعه و پژوهش داشت، که حاصل آن کار دو جلد کتابی است که در دبیرخانه ایجاد شد.


معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: با حضور استادان قرآنی و کارشناسان پس از 13 جلسه سندی تدوین شد که این امر در فاز مطالعاتی قرار گیرد.


انجم شعاع، درباره اینکه آیا درباره این طرح آماری داریم  و در کجای کار هستیم، عنوان کرد: در سامانه بانک اطلاعات آموزش و پرورش نزدیک 4 میلیون و 300 نفر از حفاظ، آمار اوقاف یک میلیون و 300 هزار، در مجموعه سازمان تبلیغات که با آمار دقیق‌تری دارد 7 هزار نفر، نیروهای مسلح و بسیج هم اعدادی دارند، که درکل عدد 9 میلیون و اندی وجود دارد اما این عدد به جهت تکرار آمار واقعی نیست، البته درباره این موضوع ما مبنا را از یک جزء تا حفظ کل قرار دادیم.


وی افزود: علت دقیق نبودن آمار مشترک نبودن تعریف و ارزیابی‌ها قبل از تشکیل ستاد بوده است، البته  شورا تا پایان این هفته مکلف شده که تمام را اطلاعات تجمیع  کند که سامانه بانک اطلاعات نیز همزمان با آن رونمایی خواهد شد، امید که آمارها کاملا روشن مشخص شود.


معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: البته بر مبنای آزمون های داخلی دستگاه ها و راهبردها یکی از کارهایی که انجام شد بر اساس قدمت  و تجربه سازمان تبلیغات قرار است که از آیین نامه ارزیابی عمومی آنها استفاده شود که حتی حافظ یک جزء قرآن کریم نیز مورد ارزیابی قرار گیرد بنابراین اطلاعات و ارقام تا پایان هفته رونمایی خواهد شد.


انجم شعاع، گفت: درباره آمار و ارقام ما داشبورد و سامانه‌ای را تعریف می‎کنیم که وضعیت لحظه‌ای خود را درباره افق چشم انداز هر شهرستان خواهند کرد، این جامع ترین سامانه حتی درباره ارائه خدمات هم خواهد بود.وی درباره امتیازات و اعتبارت اجتماعی تشویقی برای داوطلبان این طرح قرآنی، عنوان کرد: از سال 75 گفتگوهای در این زمینه مطرح شد نخستین گام مجلس شورای اسلامی اعطای مدرک تحصیلی به حفاظ قرآن کریم بود، یعنی اگر هر شخص در هر سن و سالی موفق به حفظ کل شود مدرک لیسانس دریافت می‌کنند، در حال حاضر بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تمام کسانی که دارای مدارج حفظ قرآن هستند مطابق سطح حفظشان تا صددرصد تحصیل آنها رایگان است، همچنین طبق توافق با سازمان دارالقران مدارج افراد تا حفظ‌های مشخصی تعیین شده است، ابلاغیه اولویت استخدام حفاظ در هماهنگی با وزارت ارشاد از دیگر کارهایی بوده است که انجام شده است.


وی درباره اینکه آیا کسی درس نخواند و حافظ شده مدرکی را بگیرد بی قانونی است یا نه، گفت: حتی در قرآن کریم وقتی مردم را به جهاد سفارش می‌کنند  تحریص و تهیج را به کار می‌برد، امسال ما در سال جاری به همه دستگاه ها ابلاغ کردیم که شما برای این کار ملی چه قدمی تشویقی بر‌می‌دارید، حتی برای سربازان وظیفه هم تشویق قرار داده شده است اما برای تربیت ده میلوین حافظ آیین نامه مدون تدوین نشده است که باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.


انجم شعاع،  در پایان خاطرنشان کرد: باید رسانه ملی و رسانه‌های دیگر پای کار آمده و درباره این طرح ملی تبلیغات لازم را داشته باشند، بنگاه‌های اقتصادی هم در این زمینه نقش ایفا کنند.

کد خبر 693210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha