قلعه گنج در سال «اقتصادمقاومتی؛ تولید- اشتغال»/ نماد محرومیت تبدیل به قدرت شد

خبرگزاری شبستان: سال ۹۶ با همه فرازها و فرودها رو به پایان است؛ سالی که حسب فرمایش مقام معظم رهبری «اقتصادمقاومتی؛ تولید-اشتغال»نام گرفت و قرار بر این بود هر یک از مسئولان مربوطه گزارش کار خود در راستای تحقق این شعار را اعلام کنند.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

سال ۹۶ با همه فرازها و فرودها رو به پایان است؛ سالی که حسب فرمایش مقام معظم رهبری «اقتصادمقاومتی؛ تولید-اشتغال»نام گرفت و قرار بر این بود هر یک از مسئولان مربوطه گزارش کار خود در راستای تحقق این شعار را اعلام کنند؛ در سالی که گذشت، استان کرمان یکی از سه استان پایلوت این مهم انتخاب شد و رزم حسینی، استاندار کرمان برای سرعت بخشی به کار، ایده «معین های اقتصادی» را مطرح کرد تا بخش خصوصی در راستای رسالت اجتماعی خود، رونقی به تولید و اشتغال بدهند.

 

شهرستان محروم قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شد و با ورود بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی به این شهرستان، زیرساخت های بسیار خوبی در منطقه فراهم شد؛ « طرح آبادانی و طرح توان افزایی جوامع محلی» از جمله طرح های در حال اجرا در قلعه گنج توسط بنیاد مستضعفان و با همکاری بنیاد برکت است.

 


دست اندرکاران امر معتقدند چون برای اولین بار منویات رهبری در خصوص اقتصادمقاومتی، در قلعه گنج قلعه گنج پیاده شده لذا دیکته نانوشته بدون غلط نیست. طرح اجرا شده در اینجا قرار است در استان های کهگیلویه و آذربایجان نیز تکرار شود و آنچه بنیاد به عنوان تجربه کسب کرده متناسب با آن مناطق اجرا کند.

 


هدف اصلی بنیاد با استفاده از ظرفیت منطقه، توانمندسازی است. بر اساس دستور صریح رییس بنیاد و سفارش رهبری نهاد پاسخگو به افکار عمومی و رسانه ها است؛کارخانه ای به همت مردم احداث شده که درآمد مردم در بعضی محصولات دو برابر شده و جرایم خشن بر اساس آمار صریح قوه قضائیه ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

 


محرومیت زدایی و اشتغال زایی هدف بنیاد مستضعفان در منطقه است؛ محور کار «مردم و معیشت پایدار و توانمندسازی» است و قرار نیست بنیاد به جای دستگاه های اجرایی کار کند اما آنجا که نیاز به کمک و تسهیل گری دارند بنیاد کمک می کند.

 

اینها بخشی از اظهارات مهرداد ابراهیمیان، رئیس اداره اخبار و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان است که ادامه می دهد: ابتدا یک مشاور مطالعاتی برای اینکه چه برنامه هایی بر اساس اولویت بندی باید پیاده شود، انجام داد و بنیاد در منطقه مستقر شد؛ برنامه هایی که بنیاد پیگیری می کند، بخشی از برنامه ها مربوط به جوامع محلی و بخشی با مشارکت دولت و بنیاد و بخشی هم مربوط به دستگاه ها است.

 

 

ما خواستیم نماد محرومیت{کپر} را تبدیل به قدرت کنیم و بعدها فهمیدیم که می شود از کپر کارهایی انجام داد و برای همیت هتل پارسیان، کپری ساخته شد و خودباوری در مرم ایجاد شد، شعار ما «با مردم در کنار مردم» است؛ اینکه یک جوان قلعه گنجی کارخانه فرآوری خرما زد و این کارخانه ها که به همت مردم احداث شده باعث افتخار است.

 

طرح های حمایتی در جهت ارتقاء ورزش، تجهیز ۲۴۰ مسجد در منطقه، ساخت ۳۰۰ کلاس درس تا پایان سال ۹۶، طرح های زیرساختی و...تجهیز مدارس به وسایل سرمایشی با توجه به گرمای شدید منطقه که بازدهی آموزش و پرورش از فرودین تقریباً صفر می شود، اعطای تسهیلات دامداری، راه اندازی کارخانه روغن کنجد که منحصربفرد و دارای فروش خوب است از جمله اقدامات انجام شده در قلعه گنج است.

 

پروژه های متعددی در منطقه تعریف شده و در حال انجام است و پروژه های متعددی هم برای سالهای آینده مد نظر است؛ تجهیز مدارس و اهداء جایزه به دانش آموزان معدل بالا، برگزاری آزمون های های آزمایشی ورود به دانشگاه، طرح های قرآنی و آموزشی، تمرکز بر صندوق های توان افزایی زیرا اول باید مردم را باید پای کار آورد و نیازسنجی کرد تا برای آبادانی روستا تصمیم بگیرند؛ از دیگر اقدامات قابل ذکر است.

 

 

 

بنیاد معتقد است برای توانمند شدن مردم نیازمند چرخه ای است که برای این امر ۲۳۰۰ نفر آموزش فنی و حرفه ای نیازمند تسهیلات، در سه رده شامل صندوق های خرد توان افزایی که بنیاد معادل آنچه مردم می گذارند، کمک می کند؛ تسهیلات متوسط ۲۰ میلیون تومانی و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد در اختیار شرکت ها و جوامع محلی می گذارد.

 

همچنین ۲۵ پل در قلعه گنج در حال ساخت است؛ کارهای فرهنگی مذهبی در مدارس و مساجد، توجه به ورزش که باعث پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، سلامت و درمان، همکاری در تجهیز بیمارستان شهدای قلعه گنج، دوره قالی بافی فنی و حرفه ای و تجهیزات مدارس(مدرسه شهدوستی) در روستاهای چاهشاهی، شمس آباد و سرتک ‌و همچنین شهرک صنعتی از دیگر مصادیق تحقق اقتصادمقاومتی در قلعه گنج است.

 


یعقوب احمدی، مدیر عامل کارخانه فرآوری خرما جنوب کرمان هم با بیان اینکه این کارخانه دو سال قبل با اعتبار بیش از ۳۷ میلیارد ریال از بانک سینا و ۸۰۰ میلیون آورده طرح از طرف خودش، راه اندازی شد؛ گفت: برای تولید ۴ هزارتن رب گوجه هم توانایی داریم.

 

وی ظرفیت اشتغال ایجاد شده را با ۵۲ نیرو و تا ۱۱۰ نفر قابل افزایش دانست و افزود: گوجه و خرما از محصولات بومی است و به دلیل مشکل در فروش، اما این کارخانه کمک به رونق فروش و ایجاد اشتغال کرده که بنیادمستضعفان نیز خیلی کمک کرد.

 

احمدی با افزودن اینکه این کارخانه از ۲ بهمن رسماً به بهره برداری رسید و ظرفیت ۵۰۰ تن خمیر خرما، ۵۰۰ تن شیره خرما و ۱۰۰۰ تن بسته بندی در سال دارد؛ اظهار داشت: یکسال قبل از ورود بنیاد به منطقه، طرح بنده آماده بود اما محدودیت بانکی داشتیم. اعتمادسازی هم مهم است. پیگیری خودم هم مهم بود. ۱۰ پروژه بعد از این راه افتاده. بازارفروش داخلی و خارجی دارد و از عمان هم برای سرمایه گذاری آمدند.

 

 


اکرم قلندری، مدیرداخلی هتل کپری پارسیان هم با اشاره به اینکه گردشگران دنبال کارهای هنری بودند و با توجه به هنر بومی حصیربافی اما این هنر تبدیل به صنعت نشده بود؛ گفت: طرح های مختلف به بانوان دادیم و کم کم خوب شد و اول با یک خانواده شروع کردیم بعد شد روستای ۱۵ خانوار، بعد کارگاه زدیم و بعد شدند ۹۰ نفر که گواهی مهارت حصیربافی برای آنان گرفتیم و معرفی به بانک شدند و وام مشاغل خانگی گرفتند؛ ۲۰۰میلیون تومان در دو سال اخیر فروش داخلی و خارجی بوده و سفارش زیاد هم داشتیم. از این رو می خواهیم در رمشک و مارز، هم سوزن دوزی را شروع کنیم.

 

کد خبر 692258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha