جشنواره آیینی نوروز در بندر آستارا برگزار شد

خبرگزاری شبستان: جشنواره آیینی نوروز با عنوان « نوروزگاه » در بندر مرزی آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، در آستانه سال نو شمسی جشنواره آیینی نوروز با عنوان « نوروزگاه » با هدف احيای آداب و رسوم اصيل ایرانی عصر امروز(۲۶ اسفند) در محل باغ ملی این شهرستان برگزار شد.

 

جشنواره آیینی نوروزی که با اجرای نمایش عمو فیروز، مسابقه تخم مرغ بازی بین کودکان و نوجوانان همراه بود، با استقبال چشمگیری از سوی شهروندان روبرو شد.

 

اجرای نمایش چاووشی خوانی به دو زبان آذری و تالشی توسط هنرمندان از دیگر بخش های دومین جشنواره آیینی در بندر مرزی آستارا بود.

 

چاووشی خوانی از رسوم قدیمی و برجسته آستاراست که از چند روز مانده به آغاز سال جدید، در شهرهای غربی گیلان به ویژه در بندر مرزی آستارا با آداب و رسومی خاص اجرا می‌شود.

 

غرفه های مختلفی در قالب نمایشگاه هنری در این جشنواره خودنمایی می‌کرد غرفه های مربوط به گلیم، معرق، کاشی، عروسک سازی، نان های فطیر و ظروف متنوع از جنس سفال از جمله آثار تولیدی هنرمندان شهرستان مرزی بندر آستارا بود.

 

حضور زنان با لباس های محلی، پخت شیرینی های سنتی، آماده کردن سفره هفت سین داخل سینی های مخصوص، پخت و توزیع آش دوغ محلی از جمله مواردی بود که چشم هر بیننده ای را در اولین ورود خود به محل جشنواره جلب می‌کرد.

 

برگزاری مسابقه سفره هفت سین و تخم مرغ جنگی و نیز اجرای موسیقی های سنتی از دیگر بخش های جشنواره آیین های نوروزی در شهرستان مرزی بندر آستارا بود.

 

یونس رنجکش، فرماندار بندر آستارا در این آیین با تبریک فرا رسیدن عید باستانی نوروز، گفت:عید نوروز به ثبت جهانی رسیده است.

 

وی افزود: در چندین کشور دنیا این عید باستانی جشن گرفته می‌شود.

 

فرماندار بندر آستارا با بیان اینکه هر کدام از نمادها فلسفه و معنای خاص خودش را دارد و تمامی این نمادها زمینه ای برای با هم بودن و همدل بودن است، تصریح کرد: نوروز یک میراث ماندگار معنوی است که از گذشتگان به ما رسیده است.

 

رنجکش با اشاره به اینکه رفتارهای دیروز نوروز شکل نمادین به خود گرفته است، اظهارکرد: با پیشرفت زندگی ماشینی بسیاری از آیین ها رنگ و غبار فراموشی به خود گرفته است.

 

وی با بیان اینکه تقویت انسجام اجتماعی از اهداف برگزاری اینگونه جشنواره هاست، خاطرنشان کرد: با رویکرد فرهنگی به حوزه زندگی خودمان می‌توان به سمت یک زندگی ایده آن حرکت کرد.

 

عالی ترین نماینده دولت در بندر آستارا تصریح کرد: با توجه به حوزه های مختلف گردشگری، مسئولان باید برای معرفی جاذبه ها تلاش کنند تا در زمینه اقتصاد گردشگری سهم داشته باشیم.

 

رنجکش بر تنظیم برنامه سالانه در حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری آستارا باید در این حوزه موثر عمل کرد.

 

 

کد خبر 617726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha