عید نوروز فرصتی برای توبه از گناهی که مرگ را شتاب می بخشد

خبرگزاری شبستان: عید نوروز بهترین فرصت برای دیدار خویشاوندان و صله رحم است، عملی که بر اساس احادیث انجام آن مرگ انسان را به تأخیر انداخته و قطع آن مرگ انسان را شتاب می بخشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، عید نوروز در فرهنگ ایرانیان با آداب و رسوم خاصی همراه است و یکی از رسوم ویژه این جشن باستانی، صله رحم و دیدار خویشاوندان است، صله رحم به معنای محبت و رسیدگی نسبت به خویشان و نزدیکان است و این امر در دین اسلام بسیار مورد تأکید و سفارش است.

 

صله رحم در گذشته سنتی بود که نه تنها در ایام نوروز بلکه در طول سال صورت می گرفت ولی در زندگی های امروزی به دلایل مختلف این امر به ایام خاصی مانند عید نوروز و حتی به تماس تلفنی و پیامک خلاصه شده است در حالی که قطع صله رحم در احادیث متعدد مورد مذمت واقع شده و در حدیثی هم از پیامبر گرامی اسلام آمده است: هيچ طاعتى نيست كه پاداشش زودتر از صله ‏رحم برسد و مجازاتى سريع ‏تر از مجازات ظلم و قطع ‏رحم نيست.

 

در آیات قرآن و احادیث متعدد به اهمیت صله رحم و عواقب قطع آن پرداخته شده و تعجیل در مرگ انسان به عنوان یکی از آثار قطع صله رحم آمده است به طوری که حدیثی هم از امام صادق (ع) آمده است: ما، غير از صله رحم، چيزى نمى شناسيم كه بر عمر بيفزايد، تا آن جا كه گاهى عمر كسى سه سال است و وقتى كه اهل صله رحم مى شود، خداوند هم 30 سال بر عمرش مى افزايد و آن را 33 سال مى كند و گاهى عمر كسى 33 سال است و قطع رحم مى كند و خداوند هم سى سال از عمر او مى كاهد و عمرش را به سه سال، كاهش مى دهد.

 

صله رحم از جمله اعمالی است که آثار زیادی را در زندگی دنیوی و اخروی انسان به دنبال دارد و با توجه به اهمیت صله رحم، عید نوروز بهترین فرصت و زمان برای پرداختن به این مهم و توبه از ترک این عمل است.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اهمیت صله رحم و ویژگی این دستور دین در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: در آموزه های دینی ارتباط بین افراد جامعه از جایگاه خاصی برخوردار است و خداوند متعال خواسته مردم برای هدف خلقت به صورت جمعی حرکت کنند و حتی برای بندگی خدا توصیه شده که با هم حرکت شود.

 

حجت الاسلام علی عباسی ادامه داد: روایت ها در خصوص ارتباط انسان ها به ویژه با خویشان فراوان است زیرا از یک ریشه هستند و این امر اهمیت ویژه ای دارد و عید نوروز توفیق و فرصتی است تا انسان این وظیفه بزرگ دینی را انجام دهد و این ایام بهانه خوبی برای این امر است.

 

وی تصریح کرد: البته نکاتی در این دید و بازدیدها باید مورد توجه واقع شود نخست آنکه باید از چشم و هم چشمی پرهیز شود، در این دید و بازدیدها باید احوالی پرسیده شود و با مشکلات هم آشنا شوند و واسطه برای ازدواج جوانان شده و دیگر اینکه برای برگزاری مراسم ازدواج جوانان کمک کنند تا با برگزاری مراسمی ساده زندگی مشترک شان را آغاز کنند.

 

این کارشناس مسائل دینی اعلام کرد: نکته ای که در این ایام مورد غفلت واقع می شود، مطالعه است به طوری که افراد ساعت ها از وقت خویش را برای تماشای سریال می گذارند در حالی که می توانند مطالعه کرده و داستان های آموزنده و داستان های انبیا و ائمه را بخوانند و درس زندگی بگیرند و وقتی فردی فیلم تماشا می کند منفعل است و مطالعه موجب می شود ذهن و فکر فعال شود.

 

وی افزود: از دیگر مواردی که در دید و بازدیدها باید مورد توجه قرار گیرد این است که از غیبت، تهمت، مسخره کردن دیگران پرهیز شود و کرامت انسانی حفظ شود و افراد توجه داشته باشند با انسان هایی دیدار می کنند که خداوند اینها را آفریده که خلیفه خدا باشند بنابراین با چنین نگاهی عملکرد بسیار فرق می کند و حفظ حرمت ها و احترام از دیگر نکات است و رعایت این مسائل موجب می شود تا عیدی ثمربخش داشته باشیم.

 

حجت الاسلام عباسی توضیح داد: باید در عید نوروز تحولی در درون انسان ایجاد شود و ما در سال تحویل هم دعایی با این مضمون می خوانیم بنابراین رعایت مسائل اخلاقی و انسانی، صله رحم را به معنای حقیقی شکل می دهد و بر اساس روایات صله رحم دو اثر بزرگ دارد به طوری که روزی و عمر انسان را زیاد می کند.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا دادن پیامک و تماس تلفنی صله رحم محسوب می شود، گفت: اگر برای صله رحم نمره یک تا هزار را در نظر بگیریم، پیامک دادن ها و تماس تلفنی حداقل کاری است که انجام می شود و این کار هیچگاه جای دیدار چهره به چهره را نمی گیرد و قدم برداشتن و رفتن برای دیدار یک شخص ویژگی خاصی دارد و درجه اعلای صله رحم است.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه در خصوص علل کمرنگ شدن صله رحم در زندگی های امروزی اظهار کرد: یکی از دلایل تشریفات است، پذیرایی مخصوص و سفره رنگین و تشریفات موجب شده تا این امر در جامعه کمرنگ شود زیرا برخی وضعیت اقتصادی شان به گونه ای نیست که بتوانند این تشریفات را به جای آورند.

 

وی تأکید کرد: موضوع دیگر که باعث شده تا صله رحم کمرنگ شود این است که صله رحم ظاهری صورت می گیرد یعنی در این دید و بازدیدها به خوردن اکتفا شده و افراد جویای حال هم و مشکلات یکیدگر نمی شوند و این کاری نادرست است.

 

حجت الاسلام عباسی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بعد از تعطیلات هم با فاصله کمی بحث انتخابات را داریم این ایام فرصت خوبی است تا افراد ملاک های شرکت در انتخابات را برای هم ذکر کنند و این یک وظیفه اجتماعی است که می شود روی آن تکیه شود.

 

کد خبر 617644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha