گناه ناظر به اخلاق است

خبرگزاری شبستان: آیت‌الله جاودان گفت: گناه ناظر به اخلاق است به عنوان مثال اگر در مورد کسی بدون این‌که از وی چیزی دیده باشیم فکر بد کنیم، این فکر قطعا شیطانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی جاودان، استاد اخلاق، شب گذشته در آخرین جلسه درس اخلاق سال95 که در حسینیه مرحوم آیت‌الله شیخ زاهد برگزار شد، با اشاره اهمیت پیدا کردن راه گفت: « إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون‏ »، آنان که به آخرت ایمان ندارند، راه را گم کردند.

وی افزود: گاهی انسان در راه است ولی تقصیر می‌کند، این، قابل بخشش است، اما اگر راه را گم کرده باشد، قابل بخشش نیست، راه گم کردن یعنی اصول را از دست بدهد.

آیت‌الله جاودان درباره نوروز عنوان کرد: نوروز را ایرانیان از گذشته عید می‌دانستند و عرفا عید محسوب می‌شود، ما هم از آن استفاده می‌کنیم و به صلۀ رحم می‌پردازیم.

استاد اخلاق، افزود: البته صلۀ رحم صرفا دید و بازدید نیست، ممکن است در دید و بازدید ده‌ها گناه شود، اگر صلۀ رحم ما خطری نداشته باشد، ارزشمند است.

وی درباره برکت و نحوست بیان داشت: عید، روز شادمانی است، اگر انسان در تمام عمر خود به ‌طور جدی از گناه اجتناب کند این شادمانی را در همین‌ دنیا می‌بیند، هر روزی که انسان گناه نکند عید است، و این، با همت امکان‌پذیر است.

آیت‌الله جاودان افزود: باید دقت کرد که گناه ناظر به اخلاق است به عنوان مثال اگر در مورد کسی بدون این‌که از وی چیزی دیده باشیم فکر بد کنیم، این فکر قطعا شیطانی است.

استاد اخلاق ادامه داد: وقتی ما گناه نکنیم، روزمان مبارک و بابرکت می‌شود چراکه هر شومی و نحوست از گناه است، در کربلا این همه بلا بود؛ اما یک ذره برای امام حسین علیه‌السلام شوم نبود، بلکه با برکت بود که این برکت به ما هم رسیده، چراکه مسلمان بودن ما به خاطر همان روز است.

وی با بیان اینکه اگر کسی اخلاق بدی داشته باشد، این شومی عمیق‌ است، گفت: کسی که راه را گم کرده و دارای عقایدش منحرف باشد درجۀ شومی‌ او نیز بسیار بالا است.

آیت‌الله جاودان افزود: مرتبۀ اول، مواظبت از چشم و گوش و زبان و مراقبت از اعمال است، بعد باید با اخلاق بد مبارزه کرد، هر صفت بدی که از ما می‌رود یک صفت خوب جایش می‌نشیند و ایمان می‌آید.

وی ادامه داد: کسی که اخلاقش پیراسته شود، وجودش مبارک می‌شود، چراکه ایمان برکت دارد.

 

کد خبر 617601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha