اثرگذاری در حوزه فرهنگ منوط به شناخت مولفه های فرهنگی است

خبرگزاری شبستان:معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور با تشریح مولفه های عنصر فرهنگی گفت: تلاش در عرصه فرهنگی زمانی اثرگذار است که مولفه های آن را شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور عصر امروز(19 اسفند) در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس ستاد عالی کانون های مساجد در زنجان اظهار کرد: عناصر فرهنگی که قرار است به تلاش فرهنگی بپردازند بایستی راجع به چند مساله و محور شناخت جامع پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه شناخت خود از تلاش های فرهنگی را به جایی که اثرگذار است برسانیم، افزود: اسلام ناب یکی از مولفه های اصلی در یک کار فرهنگی است.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور ادامه داد: اسلام پس از پیامبر گرامی اسلام دستخوش تغییرات قرار گرفت و هر کس بنا به منفعت خود آن را تغییر داد.

 

جعفری با اشاره به اسلام آمریکایی، اسلام داعشی، اسلام سرمایه داری، اسلام متهجرین و اسلام وادادگان بی هویت در دنیای امروز گفت: اسلام ناب همان چیزی است که پیامبر(صلی الله علیه) معرفی کرده اند که موجب نجات بشریت می شود و سعادت را برای انسان به ارمغان می آورد.

 

وی خاطرنشان کرد: اسلام ناب همان اسلامی است که به تبیین واقعه معاد می پردازد و اسلامی که مبلغ اصلی آن را حضرت علی(علیه السلام) و فرزندان ایشان معرفی می کند.

 

این مقام مسوول گفت: اگر با اسلام ناب محمدی آشنا نباشیم در چالش های اجتماعی دچار اظهارنظرهای شخصی خواهیم شد.

 

وی انقلاب اسلامی را از دیگر مولفه های فرهنگی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی همان اسلام ناب محمدی است که توسط امام راحل به مردم معرفی شد.

 

جعفری با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی همان گفتمان اسلام ناب محمدی است، گفت: یکی از گفتمان های انقلاب دفاع از مظلوم است و در هرجایی از دنیا حقی از انسانی پایمال شود انقلاب از مظلومان دفاع می کند.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد یکی دیگر از گفتمان های انقلاب را استکبار ستیزی عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی با ظالمان تقابل دارد.

 

به گفته وی، امام راحل فرمودند: حفظ انقلاب اسلامی اوجب واجبات است و اینکه نگذارید این انقلاب به دست نااهلان بیفتد.

 

جعفری با تاکید بر مطالعه آثار شهیدان مطهری، بهشتی، وصیت نامه شهدا و نگاه امام راحل  به عنوان یکی دیگر از مولفه های لازم برای مقوله فرهنگ اظهار کرد: کسی به اندازه این بزرگان انقلاب را نمی شناسند.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ همیشه با زندگی انسان سروکار دارد و برای حیات بشر یک مولفه اصلی است، گفت: امروز بیش از 700 تعریف از فرهنگ وجود دارد.

 

جعفری ادامه داد: فرهنگی که روح حاکم برآن منبعث از اسلام ناب محمدی باشد، فرهنگ است و یک عنصر فرهنگی باید فرهنگ واقعی را بشناسد و بین تعاریف فرهنگی تمییز قائل شود.

 

وی با اشاره به اینکه عنصر فرهنگی باید بداند برای چه کسی کار می کند، گفت: لازمه این کار مطالعه و شناخت از مردم است.

 

این مقام مسوول، شناخت برنامه دشمن را یکی دیگر از مولفه های لازم مورد توجه عنصر فرهنگی عنوان کرد و گفت: اگر این شناخت نباشد ممکن است آنچه مورد نیاز دشمن است را در سبد آنان قرار دهید.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور به نگاه رهبری به عنوان الگو اشاره کردو گفت: تبیین این نگاه باید توسط عناصر فرهنگی انجام شود.

 

جعفری شناخت جهان را یکی دیگر از مولفه های لازم برای یک عنصر فرهنگی عنوان کرد و افزود: برای داشتن جامعه اسلامی باید مساجد اسلامی شود.

 

وی با طرح این سوال که متولیان مسجدی تا چه اندازه توانسته اند ادبیات انقلاب اسلامی را عملیاتی کنند که مسجد بتواند به عنوان اصلی ترین مرکز تحول دینی نقش آفرین باشد، خاطرنشان کرد: در خصوص مساجد 28 آیه در قرآن کریم آمده است.

 

در پایان این مراسم از ائمه جماعت، مدیران مسوول، اعضای کانون های فرهنگی و هنری و جمعی از کتابداران کتابخانه های مساجد استان زنجان تجلیل شد.

کد خبر 616022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha