نوجوانان ریشه های خود را در رمان های تاریخی می یابند

خبرگزاری شبستان: یک نویسنده نوشتن رمان های تاریخی را دشوار دانست و گفت: نویسنده این کتابها باید بین تاریخ و داستان تعادل برقرار کند زیرا قرار نیست آموزش تاریخ دهد.

محسن هجری از نویسندگان کودک و نوجوان کشورمان در مورد آثاری که در دست نگارش و چاپ دارد به خبرنگار شبستان گفت: برای حوزه نوجوان کتاب " ناهید " را کار می کنم که در واقع ادامه رمان " چشمه و قاب " است. کتاب " ناهید " به ماجراهای تاریخی ایران در قرن هفتم بعد از حمله هولاکوخان مغول می پردازد و از تحولات علمی در آن مقطع پرده برداری می کند. همچنین این کتاب تلاش‌هایی که دانشمندان ایرانی و متفکران در حوزه علم انجام دادند را منعکس می کنند. کتاب " ناهید " را در حال حاضر در دست نگارش دارم.

 

هجری در پاسخ به این سوال که چقدر خواندن رمان های تاریخی برای بچه ها ضروری است، اظهار داشت: تصور می کنم خواندن رمان های تاریخی برای نوجوانان ضرورت دارد زیرا آنها را با ریشه هایشان آشنا می کند. اگر نوجوانان با تاریخ ایران آشنا نباشند به نوعی می شود گفت که هویت واقعی آنها شکل نمی گیرد و این مسئله زیان بزرگی است. نسل نوجوانان امروز قرار است در آینده مسئولیت ها را بپذیرد و ایران را مدیریت کند، به خاطر همین اگر نوجوانان با تاریخ ما آشنا نباشند، ریشه ها و هویت شان شکل نمی گیرد.

 

نویسنده کتاب هایی همچون" چشم عقاب "، " پدر خاک " ، اقلیم هشتم " و " فصا چیدن " با بیان اینکه رمان های تاریخی برای نوجوانان خیلی کم است، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که من با آن مواجه بودم، همین است چون الگویی از پیش ساخته نداریم و ناچاریم ساختار را بسازیم بنابراین کار خیلی دشوار است. من تصور می کنم انشاءالله با حضور فعال سایر نویسندگان رمان های تاریخی برای نوجوانان شکل بهتری پیدا کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که علت اینکه رمان های تاریخی برای گروه سنی کودک و نوجوان چیست به شبستان اظهار داشت: رمان تاریخی و داستان تاریخی دشواری های زیادی دارد. شما به عنوان نویسنده هم باید زبان داستان را بلد داشته باشید و هم اینکه واقعیت های تاریخی را بیان کنید . همچنین باید بین تاریخ و داستان تعادل برقرار کنید چون قرار نیست شما آموزش تاریخ دهید. قرار است یک حس را به مخاطبان منتقل کنید. اگر این تعادل برقرار نشود آن وقت رمان تاریخی موفق نخواهد بود ،به همین خاطر داوطلب نوشتن رمان تاریخی به نسبت کمتر است.

 

گفتگو از مریم داوری

 

 

 

کد خبر 613648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha