«مقابله» آیین سنتی قرآن خوانی مردم بوشهر در ماه مبارک رمضان

خبرگزاری شبستان: در ماه مبارک رمضان برنامه های مردم استان بوشهر از گذشته تا به امروز قرآن محور بوده و آیین سنتی قرآن خوانی مردم «مقابله» نام دارد که با وجود گذشت زمان مراسمی پررونق و پرطرفدار است.

خبرگزاری شبستان- بوشهر: ماه میهمانی خدا ماهی است که همه برای بهره گرفتن از آن می کوشند و ثانیه های آن را غنیمت می دانند در روزگار عمر چرا که ممکن است تکریاری نداشته باشد.

 

ماه خدا برکتش را با خودش می آورد از برگزاری محافل قرآنی در حسنیه ها و مساجد  گرفته تا چراغ خانه ها که یکی پس از دیگری در سحرهای این ماه عزیز روشن می شوند تا نوید بخش عبادت و بندگی باشند برای روزه داران.

 

استان بوشهر هم حال و هوایی دارد در این ماه عزیر کرده خدا استانی ولایت مدار و قرآن دوست و البته قاری پرور که در این زمینه زبانزد است.

 

مردمانش آداب و رسومی دارند برای ماه رمضان اما به طور کلی قرآن محوری ویزگی بارز ساکنان این کهن دیار در ماه عزیز خدا است که از گذشتگانشان به یادگار مانده است.

 

«مقابله» گرمابخش برنامه های قرآنی در استان بوشهر

برنامه های مختلف قرآنی در ماه مبارک رمضان در جای جای کشورمان برگزار می شود که استان بوشهر هم از این قاعده مسثتنا نیست و محافلی همچون جزء خوانی قرآن کریم ترتیل خوانی و محافل انس با قرآن از جمله آن ها است.

 

در ماه مبارک رمضان مجالس مقابله گرمی خاصی در استان دارد چرا که سنتی است دیرباز که رواج داشته است و امروزه هم مردم به آن پایند هستند.

 

 

گذشت روزگار نه تنها مجالس مقابله قرآن کریم را کمرنگ نکرده بلکه در سال های اخیر شاهد حضور چشمگیر جوانان در این مجالس بوده است.

 

مساجد محور اصلی برگزاری این آیین سنتی از گذشته تا به امروز

آیین مقابله در استان بوشهر با محوریت مساجد برگزار می شود و البته هستند منازلی که میزبان این آیین می شوند اما مردم مساجد را پایگاه اصلی مقابله قرآن کریم می دانند که مردم محله و گاهی یک شهر را دور هم جمع می کند.

 

در آیین مقابله قرآن کریم مردم گرداگرد یکدیگر می نشینند و در شب های ماه مبارک رمضان هر شب یک جزء از قرآن کریم را تلاوت می کنند که این تلاوت با مشارکت حضار است و یک نفر هم که به قرائت کلام الهی تسلط بیشتری دارد مجلس را اداره می کند و اشکالات موجود در قرات قرآن کریم را مرتفع می سازد.

 

 

در مقابله افراد شرکت کننده به اندازه تمایل خودشان قرآن می خوانند و در سال های اخیر هم تفسیر قرآن کریم توسط روحانی مسجد به این برنامه افزوده شده است تا از این مجالس بهره بیشتری ببرند.

 

آیین مقابله معمولا بعد از اذان مغرب و عشا و افطار نمازگران حدود ساعت ۹ و نیم شب به بعد که البته این ساعات متغیر است برگزار می شود.

 

ویژگی بارز آیین مقابله این است که کوچک و بزرگ در این آیین حضور دارند و به قرات قرآن می پردازند.

 

 

مقابله قرآن کریم ریشه در فرهنگ مردم استان بوشهر دارد

دکتر عبدالله رضایی، نوسینده کتب قرآنی در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مقابله سنتی است دیرینه در استان بوشهر که دارای قدمتی طولانی است.

 

وی افزود: در آیین مقابله هر شب با مشارکت افراد حاضر در مجلس یک جزء از قرآن کریم تلاوت و در شب عید فطر قرآن کریم ختم می شود.

 

رضایی تصریح کرد: نحوه نشستن حضار در این آیین به صورت حلقه ای است که نشان از مودت و دوستی دارد.

 

این نویسنده کتب قرآنی اذعان داشت: مقابله قرآن کریم ریشه در فرهنگ مردم استان بوشهر دارد و امروزه شاهدیم با گذشت زمان این مجالس پررنگ تر می شود و حضور مردم به ویژه نسل جوان بیشتر به چشم می خورد.

 

وی خاط نشان ساخت: در سال های اخیر شاهدهستیم تفسیر قرآن کریم هم به این برنامه افزوده شده که گامی مهم در فهم قرآن است.

 

رونق جلسات مقابله با وجود برگزاری آیین های مختلف قرآنی

برگزاری آیین مقابله در استان بوشهر طرفداران خاصی دارد و یکی از برنامه های جذدایی ناپذیر مردمش در شب های ماه مبارک رمضان است.

 

این روزها با وجود برگزاری آیین های مختلف قرآنی در استان هنوز هم جلسات مقابله پررونق است.

 

وجود این چنین آیین های قرآنی از گذشته تا به امروز است که مردم استان بوشهر را مردم قرآن دوست کرده و تنها دهکده قرآنی کشور هم در است استان وجود دارد.

 

 دهکده ای که مردمش عجین با قرآن کریم هستند و از کوچک تا بزرگ همه قاری و حافظ قرآن کریم شده اند.

 

پرورش قاریانی که توانسته اند در عرصه ملی و بین المللی خوش بدرخشند، گروه های تواشیح از جمله برکات قرآن کریم در این استان است.

 

کد خبر 552209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha