خشم قانونگذاران آمریکا از فروش سوخو-۳۰ به ایران/شرط شاهزاده سعودی برای مذاکره با تهران

خبرگزاری شبستان:تلاش اندیشکده دست راستی آمریکا برای تداوم موج ایرانی‌هراسی، شاهزاده سعودی برای مذاکره ریاض با تهران شرط تعیین کرد، خشم قانونگذاران آمریکا از فروش سوخو-۳۰ به ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: تلاش اندیشکده دست راستی آمریکا برای تداوم موج ایرانی‌هراسی، شاهزاده سعودی برای مذاکره ریاض با تهران شرط تعیین کرد، خشم قانونگذاران آمریکا از فروش سوخو-30 به ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

رای گیری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است در جلسات ‏23 مارس 2016 درباره مربوط به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه این سازمان درباره ایران، رای گیری نماید.

بر اساس این گزارش، سازمان حقوق بشر و  چندنهاد دیگر امروز (پنجشنبه) در نامه‌‏ای ‏خطاب به کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تجدید ماموریت گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران شدند.

سنگ اندازی در ارسال اس- ۳۰۰ به خاطر قول پوتین به نتانیاهو است

وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» وابسته به محافل امنیتی رژیم اسرائیل  امروز (چهار شنبه) مدعی شد که دلیل تعویق در ارسال سامانه‌های دفاع موشکی «اس -300» به ایران توافق های پشت پرده «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل است.

دبکا فایل نوشت: منابع نظامی تایید کرده‌اند که پوتین به خاطر قول خود به نتانیاهو  در زمینه ارسال سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی اس -300 یا اس -400  به ایران در این کار تاخیر انداخته  است.

بر این  اساس ، مقام‌های نظامی ایران 17 فوریه اعلام کردند که روز بعد جشن تحویل نخستین سری از سامانه‌های دفاع موشکی اس -300  را در شهر بندری آستارا خان روسیه برگزار می‌کنند اما هرگز مراسمی برگزار نشد.

این هفته نیز منابع تسلیحاتی روسیه اعلام کردند که از ارسال این موشک‌ها تا قبل ماه اوت یا سپتامبر (مرداد یا شهریور) خبری نیست، تاخیری که بعید است آخرین مورد باشد.

قانونگذاران آمریکایی در حال آماده کردن طرح‌هایی برای تحریم فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند

پایگاه خبری المانیتور گزارش داده نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی طرح‌هایی برای جلوگیری از فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند.

با آنکه موضوع آزمایش موشکی ایران در روزهای گذشته بیشتر در مدار توجه قرار گرفته، اعضای کنگره آمریکا از تصمیم روسیه برای فروش جنگنده‌های سوخو 30 یا بالگردهای نظامی به ایران هم خشمگین هستند.

المانیتور ادعا کرده طبق توافق هسته‌ای انتقال این ادوات نظامی به ایران، جز با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد تا 5 سال ممنوع است. اما نمایندگان کنگره آمریکا از این نگرانند که دولت آمریکا برای جلوگیری از تضعیف برجام، تمایلی به تحریم ایران در این زمینه نداشته باشد.  

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته قانونگذاران آمریکا تمام تلاششان را برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های سوخو 30 روسیه به ایران به کار خواهند گرفت.

کورکر به المانیتور گفت: «روسیه آماده فروش سوخو 30 به ایران است یا اینکه اعلام کرده قصد فروش آنها را دارد. امیدوارم که این اتفاق نیفتد اما ما تا آنجا که می‌توانیم تلاش خواهیم کرد که چنین اتفاقی رخ ندهد.»

المانیتور نوشته باب کورکر با «بن کاردین»، نماینده دموکرات سنا و سایر قانونگذاران آمریکا برای ارائه بسته‌ای قانونی جهت تحریم ایران همکاری می‌کند، اما تعداد اندکی از این قانونگذاران از مقابله با فروش سلاح‌های متعارف به ایران حمایت کرده‌اند. علی‌رغم این، رابرت منندز، از نماینده‌های دموکرات سنا آماده همکاری با کورکر در این زمینه است.

یک دستیار منندز به المانیتور گفت: «سناتور منندز حامی این ایده است. البته او امکان ارائه یک طرح قانونی دیگر با شمول برنامه موشکی و تروریسم و همچنین مسائل دیگر را هم بررسی می‌کند.»

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در حال فعالیت‌ برای ارائه طرح‌های مشابه است.

الیوت انگل، دموکرات ارشد این کمیته به المانیتور گفت: «فکر می‌کنم هر کشور یا موسسه‌ای که ممنوعیت‌های فروش سلاح به ایران را نادیده می‌گیرد باید تحریم شود. برداشت من این است که لازم است ما ایران را به خاطر انجام فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک تنبیه کنیم، ضمن اینکه باید هر سازمانی که تلاش دارد به انها سلاح بفروشد را هم تنبیه کنیم.»

فارن‌پالیسی: آزمایش موشکی ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی با اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی که آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند استدلال کرده که اقدام ایران ناقض این سند بین‌المللی نبوده است.

فارن‌پالیسی در این مطلب که روز چهارشنبه با عنوان «واشنگتن شلیک موشک‌های بالیستیک ایران را تسهیل کرده است» منتشر شد، می‌نویسد: «مقام‌های دولت اوباما نباید از تصمیم ایران برای محک زدن جایگاهش در عرصه بین‌المللی با شلیک موشک تعجب کنند: بر عکس، توافق هسته‌ای ممکن است پرتاب موشک را اجتناب‌ناپذیر کرده باشد.»

در ادامه این استدلال به ملایم‌تر شدن لحن قطعنامه 2231 درباره آزمایش موشکی ایران به نسبت قطعنامه‌های قبلی که مختومه اعلام شدند، اشاره شده است.

در متن قطعنامه 1929 آمده که 15 عضو شورای امنیت تصمیم‌گرفته‌اند که ایران نباید اقدام به انجام هر گونه اقدام در زمینه موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای بکند.

فارن‌پالیسی نوشته، قطعنامه 2231 با لحنی سهل‌گیرانه‌تر این ممنوعیت را مطرح کرده است: «از ایران درخواست می‌شود هیچ‌گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالیستیکی که برای داشتن توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد.»

این نشریه آمریکایی نوشته در واقع آنچه در قطعنامه جدید آمده نه از لحاظ حقوقی الزام‌آور محسوب می‌شوند و نه به اندازه قطعنامه‌های قبلی فعالیت‌های ایران را محدود می‌کنند.

فارن‌پالیسی نوشت: «در واقع، قطعنامه 2231 راه فرار مناسب را در اختیار ایران برای ساخت موشک‌های میان برد و دور برد، بدون به مخاطره انداختن خواست شورای امنیت را فراهم می‌کند. ضمن اینکه این قطعنامه، تلاش‌ها برای تعیین اینکه کدام موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند را هم با دشواری مواجه می‌کند.»

ژاکلین شایر از اعضای سابق هیئت نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌گوید: «پرتاب این موشک‌ها اگر نقض نص صریح قطعنامه 2231 نباشند، تخلف از روح آن هستند. مایه تأسف است که همه اعضای شورای امنیت نمی‌توانند روی این قضیه توافق کنند.»

تلاش اندیشکده دست راستی آمریکا برای تداوم موج ایرانی‌هراسی پس از برجام

«لوک کافی» مدیر مرکز سیاسی آلیسون در اندیشکده دست راستی آمریکایی «هریتیج» در یادداشتی پیرامون «تبعات مثبت برجام بر ایران و عدم حصول اهداف گروه 1+5 در مذاکره با ایران» نوشت: توافق هسته‌ای ایران را اینک مستحکم‌تر ساخته و گسترش منطقه‌ای این کشور اصولی بوده است. با موافقت با مفاد توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته متوقف ساختن این کشور از رسیدن به سلاح هسته‌ای که از اهداف عنوان شده اعضای گروه «1+5» (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) بود، حاصل نخواهد شد.

نویسنده این یادداشت که همواره مواضعی ضد ایرانی داشته و تلاش کرده چهره‌ای مخوف از تهران به تصویر بکشد، در ادامه در تشریح دلایل نامناسب بودن برجام از دید او، مدعی شده است: نخست آن‌که این توافق به جای این‌‌که تمام مسیرهای ایران به سوی سلاح هسته‌ای را قطع کند اما تنها حرکت این کشور به سوی قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای را به‌طور موقت کند ساخته و بسیاری از محدودیت‌های اصلی در دوره 10 تا 15 ساله رفع می‌شوند. مثلا محدودیت در غنی سازی اورانیوم بعد از 15سال خاتمه می‌یابد . طولانی‌ترین محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران 25 ساله است. 25 سال محدودیتی است که به قول ایرانیان در یک چشم به زدن خاتمه می‌یابد.

از این گذشته آژانس بین‌المللی اتمی دسترسی تمام مدت تنها بر آن گروه از تاسیسات هسته‌ای دارد که ایران به طور رسمی آن‌ها‌را اعلام کرده و اگر آمریکا به این باور برسد که دلایلی را مبنی بر فعالیت‌های غیر مجاز هسته‌ای در مکان‌هایی که ایران در توافق آن‌ها را به صراحت ذکر نساخته است دارد، 24 روز طول می‌کشد تا بازرسان اجازه دیدار از آن مکان را داشته باشند. در واقع استفاده از شیوه‌های تاخیری، همان‌طور که ایرانیان در گذشته نیز آن‌را در اختیار داشتند، به خوبی برای ماه‌ها مانع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی خواهد شد.

از دیدگاه نویسنده دومین عامل نامناسب بودن برجام برای آمریکا و شرکایش دسترسی را آنچه دسترسی ایران به «بیش از 100 میلیارد دلار» توصیف کرده، خوانده است.

سومین موردی هم که نویسنده به آن اشاره کرده است خاتمه یافتن تحریم تسلیحاتی ایران در سایه توافق هسته‌ای در بازه زمانی 5 ساله و رفع محدودیت‌های موجود در مسیر برنامه موشکی بالستیک بعد از 8 سال است به‌طوری‌که این کشور این امکان را خواهد یافت تا سلاح‌های کلاسیکش را با واردات خارجی ارتقا دهد و متحدان خود را تقویت کند.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: با عدم وجود محدودیت‌ها، ایران حتی ممکن است سیاست خارجی تهاجمی‌تر در  خاورمیانه داشته باشد. این کشور اینک موشک‌هایی دارد که به مرزهای ناتو نیز می‌‌رسد و البته اسرائیل در تیررس مستقیم قرار دارد. ایران تهاجمی‌تر حامی «بشار اسد» رییس جمهور  سوریه شده و حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن (انصارالله) را تقویت می‌کند. از همه گذشته این‌که ایران تنها کشوری در منطقه است که قانون اساسی‌اش خواستار تدوام انقلاب در داخل و فراتر از مرزها است.

در انتهای این مطلب ‌آمده است: سی و شش سال موجودیت جمهوری اسلامی ایران هیچ موردی که نشان از وفاداری این کشور به تعهدهای بین‌المللی‌اش تحت برجام باشد را نشان نمی‌دهد و بعد از حدود 15 سال شاید هم زودتر، ایران در موقعیتی بسیار خوب در زمینه برنامه هسته‌ای قرار می‌گیرد. همچنین رشد ایران مجهز به سلاح هسته‌ای منجر به رقابت تسلیحاتی در یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان می‌شود و خاتمه دادن به رقابت تسلیحات هسته‌ای با پیروزی در جنگ سرد آیا میراثی می‌شود که ما برای نسل بعدی برجا خواهیم گذاشت؟ عواقب توافق ایران احتمالا مشکل «جان کری» وزیر خارجه فعلی آمریکا نخواهد بود بلکه به یقین مشکل مقام‌های نسل بعد سیاست خارجی آینده آمریکا است.

مهر:

شاهزاده سعودی برای مذاکره ریاض با تهران شرط تعیین کرد

«ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس دستگاه اطلاعاتی سابق عربستان با تعیین شرط برای مذاکره عربستان سعودی با ایران مدعی شد اگر ایران نیروهای خود را از سوریه خارج کند، عربستان آماده است با ایران وارد مذاکره مستقیم شود.

عضو ارشد خاندان سعودی در مصاحبه با این شبکه گفت که دو کشور ایران و عربستان منافع مشترکی در منطقه دارند، اما به گفته او ابتدا ایران باید دست از بی ثبات کردن منطقه بردارد.

رئیس سابق دستگاه های اطلاعاتی عربستان در ادامه با طرح اتهامات علیه ایران گفت: ایران باید مشخص کند که در منطقه به دنبال چیست. نمی‌شود در منطقه بی‌ثباتی ایجاد کرد، همانطور که ایران با حمایت از شبه‌نظامیان مختلف در سوریه، عراق و یمن ایجاد کرده و بعد بگویید که آماده گفت‌وگو هستید.

وی در خصوص تجاوز نظامی عربستان به یمن نیز گفت که تا زمانی که حمایت ایران از حوثی‌ها ادامه داشته باشد، عملیات عربستان هم ادامه خواهد یافت.

او همچنین از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای خارج کردن نیروهای روس از سوریه استقبال کرد و افزود که اگر هیچ نیروی خارجی در سوریه نباشد، روند صلح در آن کشور تسریع می‌شود.

شاهزاده ترکی الفیصل، ۷۱ ساله از فرزندان ملک فیصل، پادشاه پیشین عربستان سعودی است که سال‌ها رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود.

او از افراد با نفوذ خاندان سعودی به شمار می‌رود که در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است.

آلمان آزمایش موشکی ایران را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانست

دولت آلمان در بیانیه ای اعلام کرد آزمایش های موشکی ایران نقض کننده قعطنامه های شورای امنیت بوده است.

آلمان آزمایش های موشکی ایران را با قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تناقض اعلام کرد و گفت: این آزمایش ها با هدف تهدید اسرائیل صورت گرفته است.

وزارت خارجه آلمان در این بیانیه از ایران خواست آزمایش های موشکی خود را متوقف کند چرا که موجب تنش در منطقه می شود.

آمریکا نیز اعلام کرده است که موضوع آزمایش های موشکی را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان:

خشم قانونگذاران آمریکا از فروش سوخو-30 به ایران

مجله خبری-تحلیلی «یو اس نیوز اند ورلد ریپورت» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «باب کورکر،» سناتور ایالت «تنسی» و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، قصد دارد دولت اوباما را وادار کند با هرگونه فروش تسلیحات متعارف به ایران برخورد جدی انجام دهد. راهبرد جدید برای مجازات تهران بدلیل آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک شامل اعمال تحریم‌های سه‌جانبه و تجدید لایحه تحریم ایران خواهد بود.

کورکر چندی پیش در مصاحبه با «صدای آمریکا» مدعی شد: «آزمایش‌های اخیر تهران نقض قوانین بین‌المللی است و واکنشی سریع و قاطع را می‌طلبد ... من معتقدم می‌توان درخصوص اتخاذ اقدامی مناسب برای مقابله با فروش تسلیحات متعارف به ایران و آزمایش موشک‌های بالستیک این کشور به توافق رسید.»

در ادامه گزارش ادعا شده است:آزمایش‌های موشکی ایران بیشتر توجهات را به خود جلب کرده است. این در حالی است که گزارش‌های اخیر درباره فروش جنگنده‌های «سوخو-30» و بالگردهای نظامی روسیه به این کشور، خشم کنگره را برانگیخته است. طبق مفاد توافق هسته‌ای، ایران  تا 5 سال آینده اجازه انجام چنین معاملاتی را ندارد، مگر با موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد. کورکر نگران آن است که دولت فعلی آمریکا بدلیل ترس از برهم خوردن «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، با نادیده گرفتن نقض قوانین، از اتخاذ اقدام تنبیهی مناسبی در این خصوص خودداری کند.

کورکر همچنین در گفتگو با «المانیتور،» اظهار داشت: روسیه اعلام کرده است قصد فروش جنگنده‌های سوخو-30 را به ایران دارد. امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. ما برای جلوگیری از وقوع چنین امری تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

سفیر روسیه در واشینگتن تاکنون از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا برای آماده کرده بسته تحریم‌های جدید علیه تهران در حال رایزنی با «بن کاردین،» سناتور ایالت «مریلند» و دیگر قانونگذاران کنگره است. با این وجود، شمار اندکی از اعضای کنگره به طور علنی حمایت خود را از انجام اقدامات تنبیهی درخصوص فروش سلاح‌های متعارف به ایران، اعلام کرده‌اند. «رابرت مندز،» سناتور دموکرات کنگره، یکی از معدود کسانی است که به کورکر برای تدوین لایحه جدید تحریم‌های ایران کمک می‌کند.     

سوخو-30 (نام‌گذاری ناتو: فلانکر- سی) یک جنگنده چندمنظوره دوموتوره و دوسرنشینه است که شرکت هوانوردی« سوخو» در روسیه طراحی کرده‌است. این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و بسیار مناسب مأموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح است.

این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا «کروز» دارد. بُرد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر استو. این جنگنده دارای مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر است که با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد.

جک لو: بانک ها پول های آزاد شده ایران را به سرعت بازنمی گردانند

جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در نشستی در کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان، گفت که واشنگتن حتی بعد از پایبندی ایران به برجام، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه این کشور را حفظ کرده است.

وی تحریم‌های تروریسم، تحریم‌های اقدامات مخرب در منطقه و تحریم‌های حقوق بشری را جزء تحریم‌هایی دانست که علی‌رغم توافق هسته‌ای علیه ایران حفظ شده است.

«لو»، اجرای بخش زیادی از این تحریم‌ها را وظیفه وزارتخانه تحت امرش خواند و گفت که خزانه‌داری در هر یم از حوزه‌های یاد شده به بررسی موارد متعددی می‌پردازد تا طرف‌ها متخلف را شناسایی و آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد که طرف‌های مرتبط با حزب‌الله را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. لو، با بیان اینکه توافق هسته‌ای «تحولی بسیار مهم» بوده افزود که این توافق، برنامه هسته‌ای ایران را به عقب راند و امنیت آمریکا و جهان را ارتقاء داد.

جک لو، در ادامه ایران را به انجام آنچه به گفته وی «اقدامات مخرب» و حمایت از تروریسم است متهم کرد و گفت: «ما همچنان بررسی‌ها برای یافتن جاهایی که در آنها قدرت اقدام داریم را ادامه خواهیم داد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره میزان توانمندی نهاد تحت امرش برای نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران گفت: «ما گروه زبده‌ای از تحلیلگران و پژوهشگران اطلاعاتی در اختیار داریم که به طرز باورنکردنی کارهای خوبی انجام می‌دهند.»

«جک لو» همچنین به سوال یک نماینده درباره میزان منابع مالی که پس از پایبندی ایران به برجام در اختیار این کشور قرار می‌گیرد گفت: «در واقع، در این مقطع زمانی، بخش اندکی از آن پول به ایران سرازیر می‌شود. این چیزی است که ما هم از ایرانی‌ها و هم از سایرین می‌شنویم که بانک‌های سرتاسر دنیا در پاسخ به درخواست‌های مربوط به پول‌های آزادشده کند عمل می‌کنند. سرعت این اقدام، زیاد نبوده است.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این با تکرار اظهارات قبلاً مطرح شده گفت که میزان پول‌های آزادشده ایران هم از کل پول اعلام شده، یعنی رقم 100 میلیارد دلار کمتر بوده است. لو یادآوری کرد 50 میلیارد دلار از این رقم در کشورهای دیگر به خاطر بدهی نگه داشته شده و بازگرداندن آن امکان‌پذیر نیست.

لو اضافه کرد: «برآورد خود ایران، بیشتر از اینکه 50 میلیارد دلار باشد، 30 میلیارد دلار است که بخش بسیار کمی از آن در این مقطع زمانی برگردانده می‌شود.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد که ایران بخش زیادی از این پول را برای مصارف داخلی خود اعم از  بازسازی زیرساخت‌هایش نیاز خواهد داشت. لو اضافه کرد که شواهد واشنگتن حاکی از آن است که ایران هنوز تحت فشار مالی زیادی قرار دارد.

ایرنا:

تکاپوی بخش اقتصاد و تجارت پاکستان در آستانه سفر روحانی به اسلام آباد

در آستانه سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در روزهای ششم و هفتم فروردین 1395، نهادهای مختلف پاکستان به ویژه بخش های تجاری و اقتصادی این کشور در تکاپوی آماده شدن برای میزبانی روحانی و هیات بزرگ اقتصادی و تجاری همراه وی به این کشور هستند.

'خرم دستگیر خان' وزیر بازرگانی پاکستان از مقامات و مسئولان تمام وزاتخانه ها و نهادهای ذیربط این کشور خواسته است تا پیش نویس راهبرد جامعی را برای جهش در همکاری های تجاری با ایران تنظیم و تدوین کنند.

اکنون که ایران از بند تحریم ها رهایی یافته است، پتانسیل ها و ظرفیت های این کشور برای توسعه تجارت با سایر کشورها به ویژه همسایگان آزاد شده و هم اکنون بسیاری از بخش های دولتی و خصوصی پاکستان به دنبال بهره بردن از این ظرفیت ها هستند.

روز گذشته خرم دستگیر خان وزیر بازرگانی پاکستان در جلسه ای با حضور مقامات عالی وزارت امنیت غذایی، بانک مرکزی، سازمان دولتی درآمدها و نمایندگانی از انجمن های تجار و بازرگانان حضور یافت و در این جلسه مسئوولانی از سازمان توسعه تجاری ایران نیز حضور داشتند. این جلسه بطور مشخص با هدف آماده کردن زمینه برای برداشتن گام های بلند همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران تشکیل شد.

رئیس بانک مرکزی پاکستان در این جلسه بار دیگر تاکید کرد که دیگر هیچ گونه محدودیتی برای همکاری های بانکی میان پاکستان و ایران با استفاده از ارز یورو وجود ندارد.

تکاپوی بخش های اقتصادی و تجاری پاکستان در روزهای قبل از سفر روحانی به این کشور، نوید بخش برداشته شدن گام های بلند در همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور همسایه است.

کد خبر 531890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha