رشد ۱۰۰ درصدی آموزش هایی پیش دبستانی در مناطق دو زبانه/بیش از ۱۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان

خبرگزاری شبستان: معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، با تاکید بر ضرورت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، اظهار داشت: ۱۴ هزار و ۸۸ کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان وجود دارد که تنها ۱۰ هزار و ۳۴ نفر از آنها شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، اردشیر شجاعی معاون آموزش ابتدایی اداره ‌کل آموزش‌ و ‌پرورش خوزستان، امروز(26 اسفند) در نشست شورای آموزش و پرورش استان در محل سالن جلسات استانداری خوزستان گفت: شناسایی افراد بازمانده از تحصیل از جمله برنامه هایی است که به طور جدی در حال پیگیری و اجراست.

 

وی با بیان اینکه کودکان 7-12 ساله که یا در کل مدرسه نیامده یا ترک تحصیل کرده اند، بازمانده از تحصیل نامیده می شوند، افزود: بر اساس آخرین آمار 14 هزار و 88  نفر  کودک بازمانده از تحصیل در استان و جود دارد.

 

شجاعی، تصریح کرد: از این تعداد در حدود 10 هزار و 34 نفر شناسایی و بیش از سه هزار نفر شناسایی نشدند که مشخصات شناسنامه ای آنها داده می شود، تا با تلاش همگانی شناسایی آنها صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه 70 درصد دانش آموزان هشت تا 11 ساله مدارس استان خوزستان دانش آموزان دختر هستند، اذعان داشت: میزان ترک تحصیل دانش آموزان دختر به دلیل فرهنگ های موجود در استان بیشتر است.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خوزستان، تصریح کرد: ادواج در سنین پایین، نبود آموزگار خانم در مناطق سخت عبور و فاصله زیاد مدارس با منازل دانش آموزان دختر از جمله دلایل ترک تحصیل این دانش آموزان است.

 

وی با بیان اینکه سن یادگیری به زیر شش سال رسیده ادامه داد: با توجه به وجود دانش آموزان دو زبانه در 47 منطقه در سال های پیش شاهد افت تحصیلی بیشتری در پایه اول ابتدایی بودیم.

 

شجاعی، عنوان کرد: براین اساس توسعه پیش دبستانی در این مناطق در دستور کار قرار گرفته به طوری که در سه سال اخیر رشد پیش دبستانی در استان خوزستان بیش از 100 درصد بوده است.

 

وی تاکید کرد: در کنار این اقدامات برای رسیدن به وضعیت ایده آل در آموزشر اول ابتدایی توسعه مهارت های منابع انسانی آموزش و پرورش نیز جز اولویت های آموزش و پرورش استان خوزستان قرار گرفته است.

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، با بیان اینکه باتوجه به تحولات زیاد دوره ابتدایی باید مهارت علمی معلمان افزایش داه شود، ابراز کرد: از سویی سال گذشته به دلیل کمبود سه هزار و 500 نفر نیروی انسانی مجبور به استفاده از نیروهای نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی شدیم که این افراد  نیاز به آموزش و ارتقا مهارت دارند.

 

وی همچنین بر ضرورت توسعه تربیت بدنی و توجه به سلامت دانش آموزان تاکید کرد و گفت: پیشگیری از بیماری های مربوط به دانش آموزان از جمله برنامه هایی است که به طور جدی در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر دانش آموزان باید در محیطی با نشاط به تحصیل مشغول شوند.

 

ایجاد فرصت های برابر آموزشی در خوزستان

همچنین در این نشست جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خوزستان، اظهار کرد: در راستای اهداف آموزش و پرورش دو سیاست راهبردی داریم که ایجاد فرصت های برابری از آن جمله است.

 

وی میانگین امتحانات پایانی و رتبه کنکور را نشانده جایگاه علمی استان دانست و گفت: در این راستا سعی شده برنامه هایی برای ارتقای وضعیت استان در این دو شاخص اجرا شود و به  این ترتیب استان خوزستان توانست جزو چهار استانی باشد که رتبه کنکور آن بهتر شد.

 

کمایی، با اشاره به فعالیت  آموزشگاه های کمک تحصیلی در راستای ارتقای آموزش در خوزستان بیان کرد: 445 آموزشگاه در راستای ارتقا برنامه های کیفثیت آموزش عالی استان فعالیت می کنند.

 

وی همچنین توسعه آموزش فنی حرفه ای و یادگیری صنعتی را از اهدافی عنوان کرد که آموزش و پروش دنبال می کند و افزود: این آموزش ها برای مقابله با بیکاری و مهارت آموزی دانش آموزان در دستور کار قرار گرفته و پیگیری می شوند.

 

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خوزستان با اشاره به فعالیت پنج هنرستان کشاورزی در استان خوزستان، اذعان داشت: با توجه به پتانسیل های موجود در این بخش می توان در شهرستان های ایذه، کارون و دزفول نیز هنرستان کشاورزی تاسیس و دانش آموزان مستعد را به این سو سوق دهیم.

 

وی با بیان این‌که بهسازی فضا و امکانات برای استقرار پایه‌ های جدید در دستور کار قرار گرفته، اذعان داشت: موضوع تربیت ‌بدنی و ورزش در اولویت برنامه ‌های آموزش ‌و ‌پرورش قرار دارد.

 

کمایی، تصریح کرد: امسال برای نخستین ‌بار هنرستان تربیت ‌بدنی دخترانه در خوزستان تأسیس شد و در این راستا تلاش می‌ شود ورزش به ‌ویژه در بخش دانش‌آموزان دختر را توسعه دهیم.

 

کد خبر 531806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha