نمایشگاه "تهران کهن ‌شهر من" / اولین‌های تهران جهانی می‌شوند

خبرگزاری شبستان: نمایشگاه تهران کهن شهر من با آثاری از هزاره ششم پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی در موزه ایران باستان آغاز به کار کرد و

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی شبستان، نمایشگاه تهران کهن شهر من با آثاری از هزاره ششم پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی در موزه ایران باستان آغاز به کار کرد و

در این نمایشگاه ۱۱۲ قلم از آثار تاریخی منطقه فرهنگی تهران از هزاره ششم پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی در موزه ایران باستان به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه که آثار شاخص به دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی در سطح استان تهران را شامل می‌شود از 24 اسفند تا 25 فروردین در تالار پیش از تاریخ موزه ملی ایران در معرض نمایش هستند. در این 114 قلم، زن هفت هزار ساله نیز قرار دارد.

«تا زمانی‌که موزه‌ی باستان‌شناسی تهران ایجاد نشود، آثار به نمایش درآمده از یافته‌های باستان‌شناسی تهران را در تالار پیش از تاریخ نگه می‌داریم. این نشان از نیاز میراث تهران به وجود یک موزه باستان‌شناسی دارد.» این جمله ای است که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مطرح کرد.

رجبعلی خسروآبادی با اشاره به مدت زمان مدیریتش در این اداره کل که به گفته‌ی خودش تا امروز دو سال و سه ماه و 17 روز از انتصابش برای این پست گذشته، گفت: در این مدت تلاش کردیم یک‌سری اتفاقات که مغفول مانده بودند و شان‌ آنها رعایت نشده بود‌ و در برخی از موارد مسئولان به صورت مستقیم آنها را در نظر نگرفته بودند را سامان دهیم.

وی افزود: چرا ما نباید در شهر تهران یک فضای مخصوص آثار کاوش شده متعلق به مناطق مختلف تهران داشته باشیم؟ این یک غفلت است. چرا در تهران یک اداره میراث فرهنگی نداریم؟ این نیز یک غفلت است. اما خوشبختانه اقدامات لازم برای ایجاد هر کدام از این دو نهاد آغاز شده است.

 

خسروآبادی در ادامه به صدور مجوز ایجاد سه اداره میراث فرهنگی شمیرانات‌، تهران و شهر ری اشاره کرد و افزود: گرفتن این مجوزها یک حرکت با تداوم و با پیگیری‌های زیاد بود که در دو سال و اندی گذشته توانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با شهرداری در یک روند حرکتی شکل گرفته از میدان امام خمینی (ره) تا موزه استاد صنعتی و حتی میدان بهارستان موفق شدیم با هزینه کردن اعتباری بالغ بر چند 10 میلیارد تومان توسط شهرداری و با نظارت میراث فرهنگی مرمت و ساماندهی شده است.

وی افزود: تهران نیازمند هویت‌سازی نیست، بلکه کافی است تا این هویت را ارائه دهیم. هیچ گاه نتوانستیم تاریخ را به خوبی معرفی کنیم. امیدوارم نمایشگاه «تهران، کُهن شهر من» بتواند این اتفاقات را سامان دهد و نگاه حمایتی به نقطه‌های ثمر بخش برسد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: اولین‌های تهران و آن‌چه در دوره‌ی معاصر در تهران ایجاد شده‌اند، در قالب پرونده‌ای برای جهانی شدن در دست تدوین است.

وی با بیان این‌که این نمایشگاه نشان می‌دهد تهران کجاست و چه ارزش‌های مهم و برجسته‌ای دارد، گفت: بسیاری افراد به دنیا آمدند و از دنیا رفتند، اما هنوز نمی‌دانند تهران کجاست؟ برنامه‌ریزان، تصمیم سازان و مدیران شهری باید بهره بگیرند که ما چه می‌کنیم و تهران به چه سمت می رود، نه اینکه بخواهیم فقط به بخش‌های قاجاری تهران توجه کنیم. بلکه می‌توان رد انسان را از دوره پیش از اسلام در تهران به دست آورد که کوچکترین نمونه آن اسکلت زن هفت هزار ساله در خیابان مولوی است.

وی با تاکید بر اینکه یک پرونده جهانی از تهران با نام اولین‌ها در دوره معاصر در دست تعریف است گفت: دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، خیابان‌ها و هر آنچه که برای نخستین‌بار در ایران و در واقع در تهران ایجاد شدند، محور پرونده‌ای است که اولین‌های دوره معاصر را نشان می‌دهد.

طالبیان بیان کرد: اگر تهران را خوب بشناسیم، حتما رفتار امروز نسبت به منطقه و معماری‌های بی‌هویتش کمتر اتفاق می‌افتد. چون ریشه‌های تاریخی را نمی‌شناسیم. اتفاقات کنونی گریبان تهران را گرفته است. او سپس قول داد اقدامات لازم برای ایجاد موزه باستان‌شناسی تهران را در اولویت‌های کاری‌اش قرار دهد.

وی از ایجاد پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهران خبر داد و گفت: با وزارت راه وارد بحث شدیم تا مرکز آرشیو و مستندات طرح‌های این دو سازمان را ایجاد کنیم.

براساس این گزارش، در افتتاح نمایشگاه «تهران، کُهن شهر من»، از بلیت الکترونیک موزه ملی ایران رونمایی شد.

همچنین دو نرم‌افزار «نخستین شبکه اجتماعی جهانگردی ایران» شامل اپلیکشن همه موزه‌های تهران است و «تور مجازی» تست شدند.

 

 

کد خبر 531665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha