تصویب لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۹۵/ اصلاح طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

خبرگزاری شبستان: اصلاح طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، تصویب لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۹۵، موافقت مجلس با لایحه دائمی شدن احکام برنامه پنجساله از سرتیترهای برخی ازاخبار حوزه پارلمان در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، اصلاح طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، تصویب لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۹۵، موافقت مجلس با لایحه دائمی شدن احکام برنامه پنجساله، اصلاح لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری از سرتیترهای برخی از اخبار حوزه پارلمان در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

دانشگاهها فقط باید در چارچوب هیئت امنا عمل کنند

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی سه شنبه 25 اسفند و در بررسی لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور در ماده 1 این لایحه مصوب کرده‌اند ماده 1- دانشگاهها، مراكز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان‏ها و پارکهای علم و فناوری كه دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط می‌باشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاكم بر دستگاههای دولتی به‌ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات كشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشكیلاتی مصوب هیأت امناء كه حسب مورد به تأیید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و در مورد فرهنگستان‏ها به تأیید رئيس‌جمهور و در مورد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي وابسته به نيروهاي مسلح به تأييد رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح می‌رسد عمل می‌نمایند.

براساس تبصره 1- اعتبارات اختصاص‌یافته از منابع عمومی دولت به این مراكز و مؤسسات، كمك تلقی و بعد از پرداخت، به هزینه قطعی منظور مي‌شود و براساس بودجه تفصیلی مصوب هيأت امناء و با مسؤولیت آنها قابل هزینه است.

طبق تبصره 2- هرگونه استخدام جدید از محل منابع عمومي و توسعه تشکیلات اداري منوط به تأیید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) و سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور است.

نمایندگان در تبصره 3- هيأت امناء بر اساس ماده(11) قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت(2) مصوب 4/12/1393 نمي‌تواند علاوه بر آنچه كه از محل منابع عمومي و درآمدهاي اختصاصي براي دانشگاهها و مراكز مزبور پادار مي‌شود تعهد جديدي براي سال تصميم‌گيري و سالهاي بعد مصوب نمايد.

براساس تبصره 4- صندوق‌هاي رفاه دانشجويان مشمول اين ماده و تبصره‌‌های آن مي‌شوند.

همچنین تبصره 5- هرگونه اصلاح ساختار و مقررات مالی، اداری، معاملاتی، استخدامی و تشكیلاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و همچنین فرهنگستان‌های تخصصی فقط مشمول این ماده و تبصره‌‌های آن است.

وکلای ملت در تبصره 6- دولت موظف است براي مشاركت انجمن‌هاي علمي، نخبگان و دانشمندان كشور در همايش‌ها و كنفرانس‌ها و مجامع علمي و پژوهشي بين‌المللي و برتر جهان و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي دانشمندان و نخبگان ايران در جهان و فراهم كردن فرصتهاي مطالعاتي مناسب در داخل و خارج كشور سازوكار لازم را ايجاد نمايد.

مجلس لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۹۵ را مصوب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی سه شنبه 25 اسفند ماده واحده لایحه دو دوازدهم بودجه 95 را مصوب کردند.

طبق این لایحه به دولت اجازه داده می شود در 2 ماهه اول سال 95 مطابق احکام و جداول قانونی بودجه سال 94 کل کشور بر مبنای دو دوازدهم ارقام مصوب آن با رعایت سایر قوانین و مقررات عمل کند.

طبق تبصره 1 ماده واحده این لایحه وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است تنخواه گردان حسابداری موضوع ماده 26 قانون محاسبات عمومی کشور را که در چارچوب ماده مذکور در سقف بودجه سال 94 از محل اعتبار فوق به دستگاههای اجرایی مربوط پرداخت می کند حداکثر تا پایان سال 95 تصویب کند.

براساس تبصره 2 ماده واحده این لایحه دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها برای 2 ماه اول سال 95 معادل دو ماهه پایانی سال 94 اقدام کند.

طبق تبصره 3 این ماده واحده بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و رابطه مالی دولت و نفت براساس قانون بودجه سال 94 کل کشور متناسب با زمان دوره مشابه قابل اجرا است.

طبق تبصره 4 ماده واحده این لایحه با تصویب قانون بودجه سال 95 کل کشور دولت موظف است از تاریخ 1/1/1395 براساس قانون مزبور اعمال حساب کند.

تا زمانی که تهدیدات وجود دارد تقویت برد موشکی ایران نیز ادامه دارد

منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پرتاب موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: ما دفاع از خاک، آبرو و انقلابمان را برابر با خوشایند یا بدایند امریکاییان تنظیم نخواهیم کرد.

وی اظهار کرد: ما به دفعات مختلف گفته ایم که برد موشکهای ما را عمق تهدیدات مشخص می کند، ما را تهدید نکند تا ما این کارها را انجام ندهیم، تا انها ما را تهدید می کنند ما خودمان را تقویت می کنیم.

حقیقت پور با بیان اینکه ما محکوم هستیم به قوی شدن تصریح کرد: آنها بدانند تا انها ما را تهدید می کنند ما خودمان را برای دفاع تقویت می کنیم.

وی با اشاره به تهدیدات بررسی ازمایش موشکی ایران مطرح است گفت: ما در گذشت نیز که تحریم بودیم توانستیم برد موشکهایمان را از 400 کیلومتر به 2000 کیلومتر رساندیم و این پیشرفت در پی تهدیداتی بود که انها ما را کردند پس انها ما را تهدید نکنند تا ما نیز این کارها را انجام ندهیم و قطعا از این به بعد نیز برد موشکهایمان را افزایش می دهیم.

شهادت می دهم کمیسیون تلفیق تلاش کرد تا لایحه بودجه براساس زمانبندی جلو برود

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس دژدر تذکری و با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: آقای محجوب فرمودند که علی‌رغم اینکه دولت لایحه بودجه را دیرتر داده به جا بود کمیسیون جلساتی می‌گذاشت و ما بی‌نظمی را با نظم جواب می‌دادیم. در سه هفته‌ای که از ماه‌ها قبل اعلام شده بود مجلس جلسه ندارد و خیلی از نمایندگان مثل آقای محجوب مشغول تبلیغات بودند، ما برای بررسی بودجه 95 با دولت جلسه داشتیم.

وی اظهار کرد: تا امروز بیش از 16 جلسه رسمی و تعداد زیادی جلسه غیررسمی با دولت برگزار شده است. این در شرایطی است که جلسات علنی هم داشتیم و اعضای کمیسیون باید در این جلسات هم شرکت می‌کردند.

نادران درباره لایحه دائمی شدن احکام برنامه‌های توسعه‌ای نیز گفت: این لایحه چندین موضوع را مورد بررسی قرار داده ما در برنامه و بودجه این کار را انجام می‌دهیم چون کوتاه مدت است و اقتضاء مسأله این است که رسیدگی شود. ولی الان هر موضوعی باید ذیل قانون دائمی خود برود و نیازمند است که ده‌ها کمیسیون تخصصی تشکیل شود.

وی با اشاره به آیین‌نامه جدید مجلس نیز متذکر شد: امکان طرح پیشنهادات نمایندگان در این آیین‌نامه فراهم نمی‌شود.

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی را به عهده داشت در پاسخ به تذکرات نادران، گفت: من شهادت می‌دهم که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 95 تلاش خود را کردند که کار بر اساس زمان‌بندی جلو برود؛ البته دولت توقع داشت بعضاً برخی از این زمان‌بندی‌ها را رعایت نکنیم. اما به هیچ وجه راهی نداشتیم که سریع‌تر از آنچه که آیین‌نامه اجازه داده کار را جلو ببریم؛ و الّا کمیسیون زحمات خود را کشیده و بعد از پایان تعطیلات به لایحه بودجه رسیدگی خواهد شد و بعد از پایان تعطیلات به لایحه بودجه رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین درباره لایحه دائمی شدن احکام برنامه‌های توسعه نیز، بیان کرد: ما پیش از این از این گونه لوایح خصوصاً در رابطه با بودجه داشته‌ایم. دائمی کردن مواد یا قوانین بودجه سالانه که هر سال تکرار می‌کردیم جزو این موارد بود. در برنامه‌های توسعه اتفاق افتاده که یک سری از مواد در هر پنج برنامه تکرار می‌شده. دولت اینها را جدا کرده؛ خود ما هم می‌دانستیم که این احکام باید جدا شوند.

باهنر خاطرنشان کرد: بعد از چاپ گزارش کمیسیون نماینده‌ها با همان ترتیبی که در آیین‌نامه آمده وقت دارند اظهارنظر کنند.

موافقت مجلس با لایحه دائمی شدن احکام برنامه پنجساله

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه دوشنبه 24 اسفند با کلیات لایحه احکام دائمی شدن قانون برنامه پنجساله توسعه کشور با 143 رای موافق، 23 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 197 رای موافقت کردند.

لایحه دو دوازدهم بی انضباطی مالی در کشور ایجاد می کند/چاره ای به جز تصویب لایحه دو دوازدهم نداریم

در ادامه جلسه علنی دوشنبه 24 اسفند نمایندگان با دو فوریت و کلیات لایحه دو دوازدهم بودجه 95 موافقت کردند.

ایرج عبدی نماینده خرم آباد در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: ما بودجه عمرانی کشور را تا پایان شهریور هر سال نمی بندیم یعنی اعتبارات عمرانی را دولت می تواند تا پایان شهریورماه ارایه دهد.

وی اظهار کرد: در مورد بودجه جاری نیز معمولاً حقوق و مزایای کارکنان دولت از خردادماه طبق ابلاغ جدید پرداخت و اضافه می شود پس دولت نیز در این بخش مشکلی ندارد و می تواند چند ماه اول سال 95 را بدون بودجه چنددوازدهم با قانون بودجه 94 ادامه دهد.

قصیم عثمانی نماینده بوکان نیز در موافقت با دو فوریت این لایحه گفت: این لایحه جای بحث ندارد قطعا دولت برای سال آینده نیاز به بودجه دارد و تنها راه باقی مانده نیز لایحه دو دوازدهم است که با قید دو فوریت در مجلس امروز مصوب شود.

وی گفت: آقای عبدی می گوید دولت برای 6 ماه و 4 ماه اول سال 95 و بحث بودجه های جاری و عمرانی مشکلی ندارد اما اینگونه نیست زیرا تا قانون نباشد دولت یک ریال هم نمی تواند برای اعتبارات جاری پرداخت کند.

علیرضا محجوب نماینده تهران نیز در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: صدر مسایل مالی هر کشوری بودجه است و بودجه نویسی انضباط مالی است این انضباط مالی در اصول قانون اساسی تصویب شده است و باید طبق قانون منبعی پیش بینی و در جای خودش هزینه شود.

وی گفت: نمی شود اسم تنخواه گردان را بودجه گذاشت و بگوییم دولت بودجه دو دوازدهم به مجلس ارایه داده است این بی انضباطی مالی است و نمی توان با این موضوع مشکلات را حل کرد.

محجوب تاکید کرد: در حال حاضر و در طول 4 الی 5 سال گذشته این سومین بار است که دولتها بودجه دو دوازدهم را ارایه می‌دهند و مجلس نیز هر بار این بی انضباطی مالی را مصوب می‌کند.

هادی قوامی نماینده اسفراین نیز در موافقت با دو فوریت این لایحه گفت:‌ بودجه مهمترین سند مالی کشور است و اساسی ترین و فنی ترین مساله مالی تهیه و تنظیم لایحه بودجه است.

وی تاکید کرد: مهمترین مساله در تصویب بودجه پیش بینی درآمدها و تعیین هزینه ها است و وقتی شرایط مناسبی برای پیش بینی درامدها نداشته باشیم چگونه دولت باید بودجه را به مجلس ارایه دهد.

وی اظهار کرد: قطعاً بحث برجام و فروش نفت در لایحه تاثیرگذار است و اگر ما نتوانیم لایحه دودوازدهم را مصوب کنیم به اقتصاد کشور خسارت وارد کرده‌ایم زیرا دولت از اول فروردین نمی تواند هزینه های جاری و عمرانی را داشته باشد.

درخواست لاریجانی از نمایندگان برای تصویب دو فوریت لایحه دو دوازدهم

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در هنگام ارایه لایحه دو دوازدهم بودجه 95 گفت: ما فقط فردا جلسه خواهیم داشت و اگر امروز بتوانیم دو فوریت لایحه دو دوازدهم را مصوب کنیم فردا پس از بررسی جزییات در کمیسیون ان را در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: امیدوارم نمایندگان امروز به این دو دوازدهم رای بدهند تا به نتیجه برسیم و مشکلی در پرداختها و دریافتها برای 2 ماه اول سال نداشته باشیم.

تاخیر در ارایه لایحه بودجه ۹۵ به بحث برجام برمی‌گردد

محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در جلسه علنی دوشنبه 24 اسفند مجلس شورای اسلامی و با ارایه لایحه دو دوازدهم بودجه 95 در سخنانی گفت: زمانیکه برای اعضای هیئت دولت جلسه ای تشکیل شد و توافقی مبنی بر اینکه دولت طبق ایین نامه داخلی مجلس قبل از 15 آذر هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند صورت گرفت.

وی گفت: این توافق اجرایی شد و در سال 93 و 94 لایحه بودجه در زمان مقرر تحویل شد و در بررسی لایحه بودجه 95 برای رعایت زمانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در آبانماه لایحه بودجه 95 را تهیه کرد و با همان سیاق که در 15 آذر لایحه را به مجلس تقدیم کند.

نوبخت ادامه داد: از آنجا بحث منابع در بودجه از مهمترین منابع است لذا ما منابعی را که قرار بود در بودجه سال 95 پیش بینی کنیم باید از سه محل نفت، مالیات و اوراق بود و از آنجا که مساله برجام و تحریمها بحث نفت را مشخص می‌کرد لذا ما نتوانستیم لایحه بودجه را به رغم تمامی تلاشهای دولت همانند سنوات گذشته به موقع تقدیم مجلس کنیم.

نوبخبت تاکید کرد: در زمانی که برجام اجرایی شد صبح همان روز و بدون هیچگونه وقفه ای لایحه بودجه از سوی رییس جمهور به مجلس تقدیم شد.

نوبخت با تشکر از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 95 برای جلسات و همچنین بررسی این لایحه گفت: در حال حاضر کلیات در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است و درامدها نیز مصوب شده است وفقط بخش هزینه ای باقی مانده است و امیدواریم در اینده ای نزدیک در صحن نیز بررسی و برای اجرا به دولت ارایه شود.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: مجلس نظرش بر این بود که دولت برای اینکه مشکلی در پرداختها در 2 ماه اول سال 95 ایجاد نشود لایحه دو دوازدهم ارایه دهد که ما نیز این لایحه را داده ایم که به گونه ای پرداختها و دریافتها در 2 ماه اول سال 95 مدیریت شود و لایحه ای که در مجلس مصوب می شود مبنای عمل ما قرار می گیرد.

مجلس لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری را اصلاح کرد

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی دوشنبه 24 اسفند لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان در ماده 3 این طرح این اصلاح را به عمل اوردند که دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت های بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند.

مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرد ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه ان است.

سازمان پزشکی قانونی مکلف است با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوط نوع و درصد صدمه بدنی وارد شده را تعیین و اعلام کند ایین نامه اجرایی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورای عالی بیمه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نمایندگان در ماده 5 این لایحه این اصلاح را به عمل آوردند که شرکتهای سهامی بیمه ایران مکلف است طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به ان با دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون قرارداد بیمه منعقد کنند. سایر شرکتهای بیمه متقاضی فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث می تواند پس از اخذ مجوز از بیمه مرکزی اقدام به فروش بیمه نامه شخص ثالث کنند. بیمه مرکزی موظف است براساس ایین نامه اجرایی که به پیشنهاد بیمه مرکزی و تعیین شورای عالی بیمه به تصویب هیئت وزیران می رسد برای شرکتهای متقاضی مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث صادر کند. در ایین نامه اجرایی موضوع این ماده مواردی از قبیل حداقل توانگری مالی شرکت بیمه، سابقه مناسب پرداخت خسارت، داشتن نیروی انسانی و ظرفیتهای لازم برای صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت باید مدنظر قرار گیرد.

شرکتهای مجوز فعالیت در این رشته بیمه ای را از بیمه مرکزی دریافت می کنند موظفند طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به آن با تمامی دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون قرارداد بیمه منعقد کنند. ادامه فعالیت در رشته شخص ثالث برای شرکتهایی که در زمان تصویب این قانون در رشته بیمه شخص ثالث فعال هستند منوط به اخذ مجوز از بیمه مرکزی ظرف مدت 2 سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون است.

همچنین نمایندگان درتبصره 2 ماده 26 این اصلاح را به عمل اوردند که صندوق مجاز است با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت وقوع حادثه، علت نداشتن بیمه نامه، سوابق بیمه ای مسبب حادثه وضعیت معیشتی و مالی مسبب حادثه و سایر اوضاع و احوال موثر در وقوع حادثه نسبت به تقسیط در بازیافت خسارت از مسبب حادثه احصاء کنند. نحوه بازیافت از مسبب حادثه با رعایت مقررات راجع به اجرای محکومیت هالی مالی و میزان بازیافت مطابق ایین نامه ای است که بنا به پیشنهاد هیئت نظارت صندوق و مجمع عمومی صندوق به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

همچنین نمایندگان در صدر ماده 59 این اصلاح را به عمل اوردند بیمه مرکزی بر حسن اجرای این قانون نظارت کرده و در صورت قصور یا تخلف هر یک از شرکتهای بیمه ای در اجرای این قانون اقدامات ذیل را به عمل می آورد. اعمال موارد زیر متناسب با نوع قصور یا تعدد و تکرار ان به موجب ایین نامه ای است که به پیشنهاد بیمه مرکزی و تایید شورای عالی بیمه و تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نماینده در تبصره 3 ماده 59 نیز این اصلاح را به عمل اوردند که جریمه موضوع بند ت این ماده به حساب اختصاصی صندوق نزد خزانه داری کل واریز و با پیش بینی  در بودجه های خدماتی به صندوق مذکور تخصیص داده می شود. عدم پرداخت جریمه از سوی شرکت بیمه در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی است.

مجلس طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را اصلاح کرد

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی دوشنبه 24 اسفند طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان در تبصره 1 ماده واحده 7 این اصلاح را به عمل اوردند که مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان انها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه از شمول این قانون مستثنی هستند.

همچنین کمیسیون تبصره الحاقی را به این طرح پیشنهاد داده بود که لاریجانی گفت: ما باید فقط موارد مورد ایراد شورای نگهبان را بررسی کنیم و نمی توانیم طبق ایین نامه ماده یا طرحی به طرحها الحاق کنیم.

در این تبصره امده بود: بکارگیری بازنشستگان در شرکتهای طرف قرارداد دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع است.

 

کد خبر 531603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha