اسلام آباد میزبان مراسم نوروز ۹۵/تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر ۹۵

خبرگزاری شبستان:اسلام آباد میزبان مراسم نوروز ۹۵، تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر ۹۵، استقبال رسمی روحانی از رییس جمهوری ویتنام، حرمین اهل بیت (ع) خط قرمز ما است از سرتیترهای برخی از اخبار حوزه دولت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، اسلام آباد میزبان مراسم نوروز ۹۵، تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر ۹۵، استقبال رسمی روحانی از رییس جمهوری ویتنام، حرمین اهل بیت (ع) خط قرمز ما است از سرتیترهای برخی از اخبار حوزه دولت در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

استقبال رسمی روحانی از رییس جمهوری ویتنام

حسن روحانی رییس‌ جمهوری روز دوشنبه در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد به طور رسمی از «ترانگ تان سانگ» رییس جمهور ویتنام استقبال کرد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ویتنام، رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و هیأت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

حسن روحانی و «ترانگ تان سانگ» بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند.

بررسی راه‌های گسترش هرچه بیشتر روابط تهران و هانوی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهمترین محورهای مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور است.

وین این بار میزبان وزیر کشور ایران است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم روز گذشته وارد وین اتریش شد.

بنابراین گزارش، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب برای شرکت در پنجاه و نهمین کمیسیون نشست مبارزه با مواد مخدر که با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای جهان برگزار می شود؛ وارد وین شد.

در این نشست سه روزه که از دوشبه آغاز خواهد شد، کشورهای عضو در خصوص جلسه اصلی اجلاس بین المللی مواد مخدر که قرار است 19 تا 21 آوریل در مجمع سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود، بحث و گفت و گو می کنند.

در نشست وین بیش از هفتاد و چهار برنامه جانبی در خصوص موضوعات مختلف از جمله بررسی مواد روانگرد های جدید، ایدز و قاچاق مواد مخدر گفت و گو می شود.

در این نشست بیش از 1500 نفر از کشورهای مختلف نمایندگان جامعه مدنی و سارمان های غیر دولتی شرکت می کنند.

اسلام آباد میزبان مراسم نوروز ۹۵

چند سالی است که کشورهای اطراف ایران میزبان مراسم نوروز هستند و در سال جدید قرعه به نام پاکستان خورده است.

بنابراین گزارش، حسن روحانی که ابتدای امسال به تاجیکستان سفر کرده بود تا در این مراسم حضور یابد در سال جدید راهی پاکستان می شود.

در سالی که پشت سر گذاشتیم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سه بار به پاکستان سفر کرد.

در فروردین ۹۴،‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در روزهای اوج و آغازین حمله عربستان به یمن، به اسلام آباد سفر کرد و علاوه بر دیدار با سرتاج عزیز همتای پاکستانی و محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور، با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان نیز دیدار مهمی انجام داد.

پس از آن در مرداد امسال، پس از توافق تاریخی هسته ای ایران و گروه 1+5، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در سال 1394، به اسلام آباد سفر کرد. وی در این سفر، با نواز شریف نخست وزیر، سرتاج عزیز همتای پاکستانی و نمایندگان مجالس ملی و سنای این کشور دیدار کرد.

علاوه براین، آذر ۹۴ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سومین بار در سال 94 واین بار با هدف شرکت در کنفرانس 'قلب آسیا' و همچنین رایزنی های دوجانبه با مقامات عالی این کشور، به اسلام آباد سفر کرد.

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز امسال به اسلام آباد سفر کرد.

نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان نیز در پاسخ به سفر ایرانیان به اسلام آباد در سال ۹۴ به تهران آمد.

مصوبه دولت برای پرداخت پاداش آخر سال(عیدی) ابلاغ شد

معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد. متن مصوبه هایت وزیران به شرح زیر است:

1- دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه های اجرایی مشمول قوانین خاص مجازند به کارمندان خود (رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت شش میلیون و هشتصد و هشتاد هزار (000ر880ر6) ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1394 به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

تبصره 1- پرداخت هرگونه وجه دیگری به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع این بند توسط دستگاه های مزبور و تمام واحدهای وابسته و تابعه و سایر واحدهایی که اجرای مقررات در مورد آنها مستلزم ذکر نام است، ممنوع می باشد. ذی حسابان و مدیران امور مالی دستگاه های اجرایی مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمایند.

تبصره 2- پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) موضوع این بند به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت، به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال 1394 خواهد بود. در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از پنجاه درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

2- میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی و حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق های بازنشستگی و صندوق معذوریت و از کارافتادگی جهادکشاورزی و صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کارافتاده کلی، شش میلیون و هشتصد و هشتاد هزار (000ر880ر6) ریال از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی ذی ربط قابل پرداخت می باشد.

تبصره- عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال 1394 حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده است، توسط آن صندوق قابل پرداخت می باشد. سایر مواردی که مشمول صندوق های مندرج در بند (2) نیستند، از محل اعتبارات شرکت، سازمان یا دستگاه اجرایی ذی ربط قابل پرداخت می باشد.

3- خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب نامه، تمام وقت محسوب می شود. معلمان حق التدریس نسبت به ساعات تدریس، مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

4- شرکت های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع این تصویب نامه به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری نمایند. مسئولیت اجرای این بند برعهده مدیرعامل و سایر مدیران ذی ربط است. سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

حرمین اهل بیت (ع) خط قرمز ما است/ اهدای تابلو فرش وصیت‌نامه شهید کرمعلی به رییس جمهوری

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم روز شهید با بیان اینکه «همگان درس ایثار و خدمت به مردم و کشور را باید از خانواده شهدا بیاموزیم»، گفت: همه مردم ایران وام دار خانواده معظم شهدا هستند.

رییس‌ جمهوری شهیدان را قدرت بزرگ کشور و سرمایه بزرگ اجتماعی برشمرد و افزود: شهیدان راه دین، ایثار و فداکاری و دفاع از دین، اخلاق و میهن را به ما آموختند و همواره خواستار این بودند تا ما در کنار رهبری و مسئولین باشیم و با وحدت و یگانگی ایران را در منطقه و جهان پرافتخار کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به این که شهیدان درس ایثار و شهادت را از قرآن و اهل بیت(ع) و از فرهنگ ایستادگی و مقاومت سرزمین خود آموخته‌اند، گفت: شهدا و رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس با  عشق به فرهنگ عاشورا و کربلا به جبهه‌ها رفتند و ایستادگی کردند و هیچ کس این روحیه بلند شهیدان را نمی‌تواند حس کند مگر این که آنان را در شب عملیات دیده باشد.

رییس‌ جمهوری با گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) اولین کسی که مسیر شهادت را برگزید بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) بود که برای حفظ راه پیامبر و مسیر هدایت و گفتن سخن حق ایستاد و مقاومت کرد و سختی‌ها را به جان خرید و با مظلومیت ندای خود را به گوش همه مسلمانان و آزادی‌خواهان در طول تاریخ رساند.

دکتر روحانی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و فداکاری های رزمندگان اسلام  تصریح کرد: جز عشق به اهل بیت (ع) و ایمان به خدا، رسول گرامی اسلام (ص)و قیامت، هیچ چیزی نمی‌تواند این قدرت بزرگ را بیافریند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به دیدارهای مستمر خود با خانواده های معظم شهدا گفت: ما در این دیدارها دنیایی از معنویت و روحیه را از خانواده شهدا و ایثارگران دریافت می‌کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر این که هیچ راهی برای جاودانگی جز ایثار وجود ندارد، گفت: کسانی که جان خود را در راه خدا تقدیم می‌کنند جاودانه و پایدار خواهند بود و این وعده الهی است که شهیدان زنده و نزد خدا متنعم هستند.

رییس‌ جمهوری با بیان این که مقام شهید لحظه به لحظه ارتقا می‌یابد و تا قیامت ادامه خواهد داشت، گفت: خداوند این مقام را به آنهایی داده که عزیزترین سرمایه خود را در راه خدا نثار کرده‌اند.

دکتر روحانی با بیان این که هیچ کار خیری به اندازه جهاد، ایمان، ایثار و شهادت ارزشمند نیست، اظهارداشت: روحیه والای پدران و مادران شهدا توانست فرزندانی را تربیت کند که در راه خدا و برای حفظ کشور ایثار و جهاد کنند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اهداء تابلو فرش وصیت‌نامه شهید کرمعلی از سوی مادر این شهید گرانقدر به وی گفت: این بزرگترین افتخار برای من است که بهترین هدیه را در دوران ریاست جمهوری خود از دستان این مادر بزرگوار گرفتم و این هدیه را به موزه شهدا تقدیم می‌کنم تا در آنجا در معرض دید عموم قرار گیرد و همه بدانند که شهدا و خانواده معظم آنان چه روحیه بالایی دارند.

دکتر روحانی با اشاره به درخواست یکی از جانبازان 70 درصد دفاع مقدس از وی مبنی بر رسیدگی به معلولان عادی کشور گفت: انسان در برابر روحیه و عظمت جانبازان و ایثارگران مبهوت می‌شود و می بیند که پیام آنها این است که در راه حفظ کشور و دین و برای ملت ایران ایثارگری کرده‌‌اند و نه برای خودشان و ما باید درس زندگی را از این عزیزان بیاموزیم.

رییس‌ جمهوری با انتقاد از به وجود آمدن فضای اتهام زنی و دروغ در کشور برای تخریب جناح مقابل گفت: ما برای به وجود آمدن فضای برادری و وحدت در کشور و عظمت و راحتی ملت ایران تلاش کنیم. 

دکتر روحانی افزود: این دولت توانسته در این دوره در کنار ملت کار بزرگی را به اتمام برساند اما عده‌ای با تنگ نظری نمی‌توانند عظمت ملت ایران و رفاه آنان را ببینند در حالی که ما همه متعلق به یک کشور و ملت هستیم و هر کس در هر منصبی باید به مردم خدمت کند.

رییس‌ جمهوری با بیان این که پیروزی انقلاب در ایران برای این بود که نور اسلام و اخلاق و برادری و ادب در جامعه تابیده شود، خاطرنشان کرد: انقلابی بودن به معنای مطیع خدا بودن است و ما باید درس ایثار و فداکاری برای کشور و ملت را از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران بیاموزیم.

دکتر روحانی با بیان این که ما باید همه یک هدف واحد را دنبال کنیم، گفت: شهیدان به ما اعلام کردند که اگر مسلمانی در نزدیک شما وضعیت دشواری دارد به او کمک کنیم و اگر حرم ائمه(ع) در خطر بود از آن محافظت نماییم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما پیش از این نیز اعلام کردیم که حرمین اهل بیت(ع) خط قرمز ماست و اگر تروریست‌ها بخواهند به حرم اهل بیت (ع) تجاوز و اهانت کنند، سکوت و تحمل نکرده و ایستادگی خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری افزود: جوانان ملت ایران نشان دادند که از ایران و سرزمین اسلام و حرم اهل بیت (ع) درهر کجا که باشد دفاع خواهند کرد و ما به جوانان خود و خانواده‌های عزیز شاهد و ایثارگر افتخار می‌کنیم که در هر مقطعی که لازم باشد برای دفاع از اسلام و خاندان رسالت پا به رکاب هستند.

دکتر روحانی افزود: ما تابع دین هستیم و از خاندان رسالت و خط رهبری دفاع کرده و به دنبال ساختن ایران عزیز هستیم و در برابر هر کس که به این کشور خدمت می‌کند سر فرود می‌آوریم.

رییس‌ جمهوری با بیان این که همه تلاش این دولت این بوده که تا حد توان در خدمت به خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان  سرافراز  کشور بکوشد، گفت:  از ابتدای فعالیت دولت یازدهم و باوجود دشواری‌های گسترده، تأکید ما بر این بوده که بدهی خانواده شهدا پرداخت شود هر چند ما تا ابد مدیون آنان هستیم و هر چه توان داشته باشیم با افتخار برای خدمت به آنان کوتاهی نخواهیم کرد.

پیش از سخنان رییس جمهوری، حجت‌الاسلام  والمسلمین شهیدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارشی را  از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در راستای فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تکریم خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران ارائه کرد.

همچنین در این مراسم مادر شهید کرمعلی تابلو فرش وصیت‌نامه شهید خود را به رییس جمهور اهدا کرد.

دکتر روحانی در سومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید همچنین از چند کتاب که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه وصیت‌نامه شهیدان منتشر شده، رونمایی کرد.

۲۷ فروردین یا ۱۰ اردیبهشت زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس خواهد بود

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس در نشست استانداران کشور در آستانه نوروز 95 گفت: چشم‌انداز جهان و به ویژه منطقه در سال 2020 جمعیتشان به 8 میلیارد نفر می‌رسد و براساس پیش‌بینی ها معلوم می شود که کشورهای در حال توسعه بیشترین رشد جمعیت را در سالهای اینده خواهند داشت و همه این عوامل به ما نشان می دهد که ما نیازمند علم و همگرایی در مسایل داخلی هستیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل شرایط داخلی گذشته فضا ایجاد می کند که افکار عمومی به سمت همگرایی جناحهای داخلی حرکت می کنند و انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز تاثیری بر این گرایش افکار عمومی داشت.

امیری به اقدامات دولت یازدهم در سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ همین امر باعث شد که مردم به گفتمان همگرایی و همدلی رای دهند و انتخابات 94 نیز به لطف خدا در فضایی با نشاط و آرامش برگزار شد.

وی اعلام کرد: وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم این انتخابات دو تاریخ 27 فروردین و 10 اردیبهشت را به شورای نگهبان اعلام کرده و منتظر نظر نهایی این شورا هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: در انتخابات 94 برای اولین بار 30 کرسی تهران مشخص شدند و 60 تا 70 درصد از هزینه های انتخابات تهران کاسته شد.

قائم مقام وزیر کشور در ادامه درخصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری نکاتی را یادآور شد.

وی گفت: اکثر اعضای مجلس خبرگان چهارم از نسل اول انقلاب هستند که از 86 نفر این مجلس 20 درصد از اعضای خود را از دست داد.

وی گفت: 24 نفر از اعضای این مجلس و 24 نفر دوم بین 70 تا 80 سال سن دارند و همین شرایط باعث شد که روحانیون جوان برای انتخابات مجلس پنجم حضور یابند و بیشتر شرکت کنندگان این دور انتخابات مجلس پنجم از نسلهای دوم و سوم انقلاب بودند.

وی در پایان تاکید کرد: این انتخابات به گونه ای برگزار شد که در این دوره شاهد هیچگونه تندروی از سوی هیچ کدام احزاب و گروههای سیاسی نبودیم.

اعلام دو تاریخ برای مرحله دوم انتخابات به شورای نگهبان/ از نظر وزارت کشور آقای نجفی منتخب است

حسینعلی امیری سخنگوی وزیر کشور در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در آستانه نوروز 95 در جمع خبرنگاران راجع به تعیین تکلیف نجفی یکی از منتخبین مجلس دهم که از سوی برخی از رسانه ها ثبت نام وی غیرقانونی تلقی شده است گفت: مقدمات ثبت نام اقای نجفی کاملاً قانونی انجام گرفته و این مساله در حال حاضر حوزه شورای نگهبان است و باید صبوری کنیم تا شورای نگهبان نتیجه نهایی را اعلام کند.

وی تاکید کرد: از نظر وزارت کشور وی منتخب است.

سخنگوی وزیر کشور در ادامه درخصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی در مرحله دوم گفت: مکاتبات با شورای نگهبان انجام شده و از نظر ما همه چیز اماده است کما اینکه برای مرحله اول هم اماده بود اما درخصوص بحث نرم افزار به بحث کارشناسی با شورای نگهبان برخوردیم و شورای نگهبان موافقت نکرد.

امیری راجع به تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی اعلام کرد: دو تاریخ 27/1/95 و 10/2/95 را به شورای نگهبان اعلام کردیم که منتظر نظر شورا هستیم.

ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر ۹۵ تشکیل می شود

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم در نشست استانداران سراسر کشور در آستانه 95 گفت: از مهرماه سال آینده ستاد اجرای انتخابات ریاست جمهوری کلید می‌خورد و ستاد انتخابات در وزارت کشور آغاز به کار خواهد کرد.

وی در ادامه از شورای نگهبان خواست تا تایید صحت انتخابات در حوزه‌های باقیمانده را اعلام کند تا نگرانی مردم در این حوزه‌ها از بین رفته و شور و نشاط به آنها بازگردد.

وی با بیان اینکه ما سال 94 را با همه فراز و فرودهایی که داشتیم و همه اتفاقات داخلی بین‌المللی و منطقه‌ای با همدلی و همزبانی که تجلی‌اش را در انتخابات شاهد بودیم پشت سر گذاشتیم افزود: رضایتمندی شخص رهبر انقلاب مردم احزاب گروهها افراد اشخاص و شخص رییس جمهور از انتخابات دال بر این مساله است که خداوند توفیق داد ما موضوع همدلی و همزبانی را تحقق عملی ببخشیم.

وزیر کشور ادامه داد: بعد از انتخابات هم دور هم نشسته‌ایم و راضی هستیم و باید شکرگزار خدا و مردم و رهبری برای این موهبت باشیم و شکرگزاری ما تلاش بیشتر و خدمت بیشتر به مردم خواهد بود و خدمت به مردم تحقق آرمانهای انقلاب در ابعاد سیاسی اجتماعی و اقتصادی است.

رحمانی فضلی از استانداران، بخشداران، فرمانداران و کارکنان وزارت کشور در سراسر کشور به دلیل اجرای همه سیاست‌های ابلاغی و توصیه‌های شخص رئیس جمهور و رهنمودهای مقام معظم رهبری در انتخابات تقدیر و تشکر کرد و افزود: همه ناظر بر وزارت کشور در انتخابات بوده اند و مردم نامزدها احزاب حامیان انها و دستگاههای نظارتی همه و همه ناظر بر وزارت کشور بوده اند و شاید به اندازه انگشتان دست هم در این انتخابات اعتراض و تقاضای رسیدگی نداشتیم.

وی تصریح کرد: وزارت کشور بحث بی طرفی سلامت و اجرای قانونی انتخابات را عملیاتی کرد و ما 94 را با توجه به علی رغم همه کمبودها و کاهش ها به پایان رساندیم و تلاش کردیم که در روال منطقی و معمول امسال را پیش ببریم.

وزیر کشور یادآور شد: در برنامه های سال 94 وزارت کشور با چند مساله خارج از برنامه ریزی مواجه بود که از آن جمله می توان به حادثه منا اشاره کرد که برنامه‌ریزی بخش داخلی آن به عهده وزارت کشور افتاد و این حادثه بسیار غم انگیز احساسات مردم را تحریک کرده بود و فاصله خانواده‌ها از شهدای این واقعه دغدغه زیادی ایجاد می کرد و رسانه های خارجی هم این موضوع را دامن می زدند و ما توانستیم با برنامه ریزی این حادثه را به نحو احسن جمع کنیم.

وی با یاداوری مساله بعدی که خارج از برنامه ریزی بر عهده وزارت کشور در سال 94 قرار گرفته بود به ساماندهی زوار اربعین اشاره کرد و گفت: قرار نبود امسال وزارت کشور ساماندهی این مساله را بر عهده داشته باشد اما به دلیل درگیری سازمان حج و زیارت با مساله منا رهبر معظم انقلاب دستور دادند که متولی این موضوع وزارت کشور باشد و ما با حداکثر 5/1 ماه فرصت عملیات عظیم مذهبی ایجاد امنیت و امکانات برای 2 میلیون زائر را انجام دهیم و با لطف معاونین و استانداران و تمام دستگاههای امنیتی نظامی و اطلاعاتی این موضوع را مدیریت کرده‌ایم.

همه مسئولان کشور در این انتخابات کاندیدا بودند

وزیر کشور دولت یازدهم مساله سومی که این وزارتخانه در سال 94 با آن درگیر بود را مساله انتخابات مطرح کرد و گفت: اولویت برنامه ریزی شده ما مساله انتخابات بود که از اول سال با ان جلو رفتیم اما مسایل پیش بینی نشده نیز در این روند وجود داشت که مستلزم برنامه ریزی بود و با توجه به اینکه این انتخابات دو انتخابات مهم بود و همه مسئولین کشور هم در آن کاندیدا بودند و همه درگیر مستقیم انتخابات بودند توانستیم آن را به صورت قانونی و سالم و باشکوه برگزار کنیم.

وی به دسترسی همگانی مسئولین و کاندیداها به وزارت کشور در جریان این انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: ما هر وقت هر کسی اراده داشت و زنگ می زد و نظری ارایه می داد باید آن نظر را لحاظ می کردیم و با همکاری شورای نگهبان توانستیم این انتخابات را به صورت مناسب برگزار کنیم.

در اصلاح قانون انتخابات اختیارات شورای نگهبان با جزییات مشخص شود

رحمانی فضلی در ادامه راجع به نقش شورای نگهبان در این انتخابات به نقدهای به وجود امده درخصوص اختیارات شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: به نظر من تقصیر این عزیزان در شورای نگهبان از قانون انتخابات متفاوت است و این امر، امری مثبتی است اما باید در قانون بعدی انتخابات تعریف جامع تری از این موضوع صورت بگیرد و درخصوص تحقیق محلی و یا احراز صلاحیت‌ها سوالات موجود را در اصلاح قانون پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در انتخابات همکاری خوبی با شورای نگهبان داشتیم و آقای امیری رابط ما در شورای نگهبان بوده اند و آقای مقیمی هم مسئول مستقیم انتخابات بوده اند و من هم چند جلسه‌ای در حضور آقای جنتی برگزار کردم و در بخشهایی که ما اصرار داشتیم و امکانات هم موجود بود اما نظر آن عزیزان را اعمال کردیم.

وی به نظر شورای نگهبان برای شمارش آرا به روش سنتی اشاره کرد و گفت نظر ما در شمارش ارای الکترونیکی بود اما علی رغم تایید سخت افزار شورای نگهبان سوالاتی درخصوص نرم افزار داشت که جوابهای ما را هم قبول نکردند و ما از روش سنتی در این مورد استفاده کردیم.

وی به موضوع ثبت نام نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه ثبت نام ها نیز تعداد زیادی از عزیزان ثبت نام کردند که ما این مساله را برای کشور مبارک می دانستیم اما کار را درخصوص مراحل اجرایی و احراز صلاحیت برای ما سنگین کرد ما در وزارت کشور ضمن استقبال از حضور مردم در این ثبت نام ها شاهد تحلیلهایی در محافل سیاسی بودیم که این تعداد زیاد داوطلبان را توطئه ای از سوی وزارت کشور می دانستند که بار تایید صلاحیتها را بر دوش شورای نگهبان انداخت در حالیکه ثبت نامها از جریان مخالفی که به جریان متهم داشت بیشتر بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: ما در تایید صلاحیتها هم استعلام گرفتیم و حدود 83 درصد یعنی 10 هزار نفر از ثبت نام کنندگان فاقد سوابق بودند که از نظر هیئتهای اجرایی تایید صلاحیت می شدند اما نظر شورای نگهبان در اینجا با ما تفاوت داشت.

وی خاطرنشان کرد: اما در هر صورت هیئت های اجرایی بدون هیچ تنشی بیش از 95 درصد شعبه ها تشکیل شد و در 4 الی 5 درصد شعبه ها که مشکل داشتیم مشکلات را با شورای نگهبان حل کردیم.

وی افزود: در ادامه به بحث اخذ آرا رسیدیم که از ساعت 8 صبح 7 اسفند این اقدام آغاز شد و در تهران ساعت 11 و 45 دقیقه شب درب حوزه های انتخاباتی بسته شد و در ساتانها نیز بنا به تصمیم استانداران عمل شد. و در بخش شمارش آرا هم بیشتر صندوقها با نظارت اعضای هیئتهای اجرایی و هیئتهای نظارت انجام شد و مشکلاتی نیز که وجود داشت برای ما صورتجلسه شد و ما در تهران هم توانستیم نتیجه را بدون هیچ مشکلی یک روز زودتر اعلام کنیم.

شورای نگهبان تایید صحت انتخابات در مناطق باقی مانده را سریعتر اعلام کند

رحمانی فضلی در ادامه به مرحله ای که در حال حاضر در آن حضور داریم اشاره کرد و گفت: الان در مرحله ای هستیم که شورای نگهبان باید تایید صحت انتخابات در مناطق مختلف را اعلام کند و هر چه سریعتر اگر این کار را انجام دهد این مساله از نگرانی های به وجود امده مردم می کاهد و نشاط و شادی مردم را بیشتر می کند.

وی افزود: ما در این انتخابات به هر گونه اعتراض رسیدگی کرده ایم و رسانه های خارجی هم نتوانستند ایراد بگیرند و به حضور مردم اعتراف کرده اند و مقام معظم رهبری هم درچند مورد تقدیر انجام داده اند و رئیس جمهور هم در چند مورد مسایلی را گوشزد کرده اند.

مردم در این انتخابات به گفتمان رای داده اند

وزیر کشور در ادامه با تاکید بر این نکته که برای ما مهم این است که انتخابات را به خوبی برگزار کردیم و نتیجه انتخابات ربطی به وزارت کشور و شورای نگهبان ندارد خاطرنشان کرد: نتیجه را مردم رقم زده اند و من معتقدم که مردم این بار به گفتمان رای داده‌اند زیرا من به عنوان یک ادم سیاسی نزدیک به 18 نفر از منتخبین تهران را نمی شناسم پس مردم هم شناخت زیادی نداشتند و به لیست رای داده اند و با توجه به شعارهای انتخابات و فضاهای عملکردی مردم این انتخاب را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: ما باید قدردان باشیم و مقدمات را فراهم کنیم تا مجلس دهم به وظایف خودش عمل کند.

اولویتهای وزارت کشور در سال 95

وزیر کشور در ادامه درخصوص برنامه وزارت کشور در سال 95 به استانداران حاضر در این جلسه گفت: اولویت اصلی ما تحقق مطالبات مردم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و معتقدیم تحویل برجام به معنای تسهیل کننده است و استانداران باید برنامه های اقتصاد مقاومتی را با تسهیل کنندگی برجام در اولویت قرار دهند.

وی اعلام کرد: سال بعد بین استانها یک رقابت مثبت و سازنده در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی می شود.

وی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را اولویت دیگر برنامه استانها و وزارت کشور دانست و یادآور شد: تمام مسئولین اجتماعی کشور در دو جلسه 6 ساعته در حضور مقام معظم رهبری بحث آسیبهای اجتماعی را مطرح کرده اند که ایشان اولویت اول رفع آسیبهای اجتماعی بحث اعتیاد و مواد مخدر اعلام کردند.

وی گفت: اراده وزارت کشور بر این است که اولا فرمایشات ایشان را در حوزه های اجتماعی عملیاتی کند و موضوع مواد مخدر و اعتیاد را به عنوان موضوع جدی پیگیری کنند.

وزیر کشور توجه به ارباب رجوع و ایجاد رضایتمندی مردم در مراجعه و دریافت خدمات به ادارات را از دیگر اولویتهای استانداران در سال جدید دانست و گفت: این رضایتمندی قانع کننده نیست و باید تکریم ارباب رجوع از طریق استانداران به صورت جدی پیگیری شود.

رحمانی فضلی برنامه دیگر وزارت کشور در سال 95 را توجه به شهرداری ها اعلام کرد و گفت: در سال 94 به دلیل کمبود بودجه مالیات بر ارزش افزوده شهرداریها کم بود و شهرداریهای کوچک ما به دلیل رکود در بخش ساختمان دچار مشکل شده اند که باید در سال 95 فکر خوبی برای انها داشته باشیم تا بتوانیم انها را فعال کنیم.

وی در ادامه توجه و توسعه روستایی را از دیگر اقدامات مدنظر وزارت کشور در سال 95 اعلام کرد.

تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر 95

رحمانی فضلی در بخش پایانی اظهارات خود از تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهرماه در وزارت کشور خبر داد و گفت: در دیماه سال بعد کشور وارد انتخابات ریاست جمهوری می شود و در حوزه‌های سیاسی فضای انتخابات ریاست جمهوری قالب خواهد بود و ما از مهرماه کلید انتخابات در حوزه اجرایی را خواهیم زد و ستاد انتخابات را تشکیل خواهیم داد و به هر روشی شما باید به ما اطمینان دهید که انتخابات در دور بعد با جدیت و سرعت بیشتری انجام می شود.

وی در پایان تصریح کرد: برای برگزاری بهتر انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور اقدامات ملزوم را انجام خواهد داد حتی اگر نیاز به جابجایی باشد.

 

کد خبر 531597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha