همکاری های ایران و اسلواکی گسترش می یابد

خبرگزاری شبستان:اسلواکی در روابط خارجی خود افزایش همکاری ها با ایران را در دستور کار قرار داده است و اخیرا وزیر اقتصاد این کشور دیداری با بازرگانان ایرانی در اتاق بازرگانی تهران داشت.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: واحد پول اسلواکی یورو است. اقتصاد اسلواکی به تولید و صدور خودرو و وسایل الکترونیکی، به ویژه به آلمان وابسته است و موتور محرکه رشد اقتصادی اسلواکی به طور انحصاری تقاضای خارجی است. منابع طبیعی آن شامل انواع زغال سنگ؛ اوره آهن، مس و منگنز؛ نمک؛ زمین‌های کشاورزی؛ و مقدار کمی نفت و گاز است. مهم‌ترین صنایع آن ماشین‌سازی، صنایع فلزی، صنایع الکتریکی و اپتیک، صنایع نظامی، خودروسازی، نساجی، منابع غذایی و آشامیدنی، شیمیایی، کاغذ و چاپ، صنعت برق، صنایع گاز، سرامیک، و تولید سوخت هسته‌ای است. فراورده‌های کشاورزی اسلواکی جو، سیب زمینی، چغندرقند، رازک، میوه، احشام و خوک، و تولیدات جنگلی است. اسلواکی با آمار چهارده درصد بیکاری یکی از بالاترین رقم‌ها را در این زمینه در اروپا به خود اختصاص داده است.

 

بنابراین گزارش، این کشور در روابط خارجی خود افزایش همکاری ها با ایران را در دستور کار قرار داده است و چندی پیش مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با خوواندس، قائم مقام وزیر اقتصاد اسلواکی دیدار داشت. در این دیدار بر توسعه و تقویت همکاری های دو کشور در زمینه های صنعت خودروسازی، قطعه سازی و انرژی تاکید شد. در حال حاضر نیز وزیر اقتصاد این کشور دیداری با بازرگانان ایرانی در اتاق بازرگانی تهران داشت.

 

این گزارش می افزاید: تسنیم به نقل از وازیل هوداچ، وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی در این دیدار نوشته است: "کشور اسلواکی از سال 1993 مستقل شده است اما روابط دیرینه‌ای با ایران داشته است. جمعیت کشور اسلواکی کمتر از 6 میلیون نفر است اما در مرکز اتحادیه اروپا حضور داشته و بیشترین رشد اقتصادی را داریم. مهمترین وضعیت همکاری‌های اقتصادی ایران و اسلواکی می‌تواند در زمینه صنعت خودرو باشد زیرا این کشور با وجود جمعیت کمی که دارد یک میلیون خودرو در سال تولید می‌کند و تولیدکننده قوی در این بخش به حساب می‌آید. شرکت‌های بزرگ کیا، سیتروئن و پژو در اسلواکی فعال هستند. همکاری‌های ایران و اسلواکی می‌تواند در بخش‌های قطعات و تجهیزات خودرو ایجاد شده و همکاری مشترک انجام شود. علاوه بر صنعت خودرو فرصت‌های همکاری دیگری نیز در بخش‌های انرژی وجود دارد. اسلواکی از معدود کشورهایی است که از انرژی هسته‌ای خود در این زمینه استفاده می‌کند. زمینه همکاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر میان ایران و اسلواکی فراهم است. اسلواکی 40 درصد انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند که این موضوع با توجه به وضعیت آلودگی هوا در تهران زمینه ایجاد همکاری را ایجاد می‌کند. شرکت‌های اسلواکی آماده همکاری با ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و تولید انرژی از منابع ارگانیک هستند. بعد از جدایی چک و اسلواکی از یکدیگر صنایع در کشور اسلواکی و دفاتر صنایع در چک باقی ماند و این موضوع باعث شد که منابع صنعتی به صورت سنتی در اسلواکی باقی بماند که ما امیدواریم در همکاری با ایران از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم."

 

یادآور می شود: ایران و اسلواکی دارای روابط به نسبت خوبی است که این روابط را می توان به چهار بخش تقسیم کرد.

1) روابط سياسي

پس از استقلال جمهوري اسلواك در سال 1371 ، مناسبات ميان دوكشور بويژه در بعد سياسي از روند خوبي برخوردار بوده است. در اين مدت طرف اسلواكي ضمن گشايش سفارت در تهران، در سال 1378 سطح آن را از كاردار به سفير ارتقاء داد. در حاليكه سفير ج.ا.ايران در وين به عنوان سفير آكرديته در آن كشور انجام وظيفه مي نمايد.

2) همكاري هاي اقتصادي

ميزان مبادلات تجاري فيمابين دو كشور در سال 2004 درحدود 30 ميليون دلار بوده كه نسبت به سال قبل بيش از دو برابر افزايش داشته است (ميزان مبادلات دو كشور در سال هاي 2002 و 2003 به ترتيب 7 و 13 ميليون دلار بوده است). سومين اجلاس كميسيون مشترك ميان دو كشور (پس از 5/6 سال) در شهريور 1383 در تهران برگزار گرديد و برخي از زمينه هاي همكاري از سوي طرفين در حال بررسي و پيگيري مي باشد.

3) وضعيت موافقتنامه ها

تاكنون موافقتنامه هاي حمل و نقل جاده اي و هوايي و تفاهمنامه هاي همكاري هاي بانكي، همكاري ميان وزارت خارجه هاي دو كشور و جانشيني اسلواكي در معاهدات سابق به امضاء و تصويب طرفين رسيده است. موافقتنامه هاي حمايت متقابل از سرمايه گذاري مشترك ـ اجتناب از اخذ ماليات مضاعف ـ برنامه همكاري هاي فرهنگي، علمي و آموزشي _ تفاهمنامه ارائه تسهيلات در امور نمايشگاههاي بازرگاني _ يادداشت تفاهم هاي همكاري ميان راديو و تلويزيون هاي دو كشور _ تفاهمنامه همكاري علمي و تكنولوژيك و برنامه همكاري هاي بهداشتي در دست بررسي و پيگيري مي باشد.

4 ) همكاري هاي فرهنگي، علمي و آموزشي

موضوع امضاي يادداشت تفاهم همكاري در بخش هاي مختلف فرهنگي، هنري، علمي و آموزشي ميان دو كشور در دست بررسي مي باشد.همچنين در زمينه گردشگري نيز متن پيشنهادي طرف اسلواكي به سازمان ايرانگردي و جهانگردي تحويل داده شده است و قرار است اين همكاري ها در چارچوب كميسيون مشترك اقتصادي ( باتوجه باينكه وزارت اقتصاد اسلواك متولي اين امر مي باشد ) پيگيري گردد. در بخش علمي نيز همكاري هايي از جمله اعطاي بورس تحصيلي از سوي دولت اسلواكي وجود دارد. همچنين موضوع ارزشيابي مدارك تحصيلي دانشگاه هاي اسلواكي در ايران، از سوي طرف اسلواكي پيگيري مي شود. عليرغم عدم وجود موافقتنامه اي براي مبادلات فرهنگي، مبادلات در اين بخش وجود دارد. حضور طرفين در جشنواره ها و نمايشگاه هاي فيلم، موسيقي، عكس و نقاشي، برگزاري نمايشگاه تاريخ هفت هزار ساله ايران در براتيسلاوا ، اعزام تيم هاي مختلف ورزشي از جمله موارد اين همكاري ها مي باشد.

کد خبر 531353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha