نمایش گچبری های شهرتاریخی سیمره در نوروز ۹۵

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: گچبری های تاریخی شهر سیمره همزمان با نوروز ۹۵ به نمایش عمومی گذاشته می شود.

عبدالمالک شنبه زاده ظهر امروز (۲۱ اسفند) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب ایلام، حدود ۷۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهر شناخته شده در قلمرو استان ایلام است که قسمتی از دیوارها و طاق های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده اند و در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه سنگ و گچ و ساروج استفاده شده و نشانه هایی از وجود خیابان بندی و کوچه و ... در بافت ویرانه های آن مشهود است.

وی افزود: ۳۰ قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره در تعطیلات نوروز ۹۵ به نمایش گذاشته می شود که این تعداد گچبری پاکسازی و مرمت شده و در باکس های شیشه ای در سایت موزه شهر تاریخی سیمره و مکان های در نظر گرفته شده در دیگر شهرستان های استان به نمایش گذاشته می شود.

شنبه زاده تاکید کرد: این گچبری های بی نظیر تزئینات وابسته به بنا بوده و مربوط به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است، یادآور شد: در دو فصل آخر کاوش ها تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: تا کنون در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آنها صادر شده است.

شنبه زاده افزود: بر اساس این طرح، وزن، حجم، مشخصات ظاهری و دیگر ویژگی های مربوط به این تعداد گچبری محاسبه و بصورت برچسپ بر روی گچبری ها نصب شده است ضمن اینکه از هر کدام از این گچبری ها از زوایای مختلف عکسبرداری شده و ایرادات و اشکالات مربوط به آنها در فرم های استاندارد وارد شده است.

کد خبر 530704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha