کشف ۴۶۰ تخلف انتخاباتی/ بیشترین تخلفات در استان بوشهر

خبرگزاری شبستان: رییس پلیس فتا با بیان اینکه بیشترین تخلفات انتخاباتی گزارش شده مربوط به استان های بوشهر، کردستان و آذربایجان شرقی بود،گفت: تهران در رتبه پنجم تخلفات قرار داشت.

به گزارش خبرنگار شبستان، سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس فتا امروز دربخش دوم سخنان خود در نشست خبری با اشاره به انگیزه های مجرمانه فضای سایبری گفت: انگیزه های مجرمانه در سال 94 در کسب منافع مالی و تسهیل درآمد نامشروع 46.7 درصد، کنجکاوی، سرگرمی و اثبات توانایی 27 درصد، جرایم ضد اخلاقی 13.3 درصد و موضوعات انتقام جویی و تسویه حساب شخصی 18 درصد بوده است و همچنین متوسط سن مجرمان 18 تا 25 سال می باشد.

 

وی با اشاره به همکاری های بین المللی پلیس فتا بیان کرد: در عرصه بین المللی ،پلیس فتا بیش از 1209 همکاری با پلیس  های سایبری کشورهای دنیا در سال جاری داشته است که 56 درصد پرونده ها مربوط به کشور چین، 16 درصد انگلستان و 10 درصد مالزی، نیجریه، هنگ کنگ بود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر با 170 کشور از طریق افسر تماس و ارتباط داریم و پرونده ها را از طریق آنها پیگیری می کنیم.

 

سردار هادیانفر در خصوص تخلفات انتخاباتی در فضای سایبری خاطرنشان کرد: در خصوص انتخابات پلیس فتا در چندین کارگروه از جمله پیشگیری از جرم قوه قضاییه، وزارت کشور، ستاد کل و امنیت انتخابات در مرکز ملی فضای مجازی عضو بود. تشخیص، پیشگیرِی، مستند و ارسال و در نهایت مقابله از جمله وظایفی بود که پلیس فتا در 5 کارگروه برای خود تعیین کرده بود.

 

وی با بیان اینکه  از 11 سامانه برای رصد انتخابات در پلیس فتا استفاده کردیم، تصریح کرد: روزانه بیش از 33 هزار خبر را رصد و بیش از 1200 خبر مربوط به کاندیدا را دریافت می کردیم و همچنین 7800 پروفایل برای کاندیداهایی که فعالیت می کردند، وجود داشت که در مجموع ما 117 نفر از کسانی را که دارای پنل های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی بودند با هماهنگی دستگاه قضایی احصا و قانون تبلیغات انتخابات را برای آنها گوشزد کردیم ،در مجموع ما 460 مورد تخلف انتخاباتی در ستاد انتخابات وزارت کشور در مراحل ثبت نام، رد صلاحیت ها، مراحل تبلیغات و ممنوعیت تبلیغات را اعلام و نتایج تخلف را گزارش و مستند ارسال کردیم.

 

رییس پلیس فتا با بیان اینکه بیشترین تخلفات گزارش شده مربوط به استان های بوشهر، کردستان و آذربایجان شرقی بود، افزود: تهران در رتبه پنجم تخلفات قرار داشت.

سردار هادیانفر با بیان اینکه 72 درصد از تخلفات انتخابات در تلگرام شکل گرفت، افزود: مضاف بر اینکه فعالیت های پنهان از نرم افزارهای دیگر استفاده کردند که بیشتر لیدری بودند.

 

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون عالی امنیت انتخابات  افزود: این کمسیون به ریاست دکتر فیروزآبادی برای اولین بار در انتخابات امسال  تشکیل شد دستگاه‌های محصول از جمله پلیس فتا در این کمیسیون حضور داشتند و اعلام شده بود که تا جایی که ضرورت امنیتی ایجاد نکند هیچ محدودیتی ایجاد نشود که شهروندان در کشور نه شاهد کندی اینترنت بودند و نه حذف و مسدودسازی مطلق نداشتیم؛ فقط یک پیش‌بینی بود که اگر اتفاقی صورت گیرد محدودسازی انجام شود.

 

رییس پلیس فتا با اشاره به تبلیغات آژانس ها در ایام نوروز تصریح کرد: به ایام سال جدید که می‌رسیم فعالیت‌های تبلیغاتی برای فروش انواع کالا و خدمات افزایش می‌یابد که توصیه ما این است که مردم به صرف خرید ارزان از فروشگاه‌هایی که فاقد نماد اعتماد هستند خرید نکنند. پیامدهایی هم با مضامین شما برنده شدید، سفر خارج از کشور و عتبات در ایام نوروز افزایش می یابد، همین پرونده 23 تا متهم و تقریبا 11 میلیون شاکی دارد و غالبا این متهمان در زندان هستند، 11 نفر به خاطر قتل حکم اعدام دارند و با 4 هزار سیم کارت و 300 تلفن همراه از مردم در سراسر کشور سرقت می کنند، 12 نفر فقط پولشویی کردند و بالغ بر 80 میلیارد تومان برداشت از حساب 11 هزار نفر از سراسر کشور کردند، فردی هم بوده که از حسابش 40 میلیون تومان برداشت شده است. توصیه ما این است که در سفرهای

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه با توجه به اینکه کانال های مبتذل در تلگرام به صورت فزاینده ای در حال افزایش است سازوکار پلیس فتا در این زمینه چیست، گفت: سرور تلگرام در کشورهای مختلف است؛ در حال حاضر در بحث فیلترینگ امکان حذف کانال وجود ندارد چرا که سرورش در داخل کشور نیست. آنچه وزارت ارتباطات دنبال می‌کند آن است که باید  این سرور به داخل کشور بیاید تا بتوان در خصوص موضوعات مجرمانه اقدام کرد.

 

سردار هادیانفر اظهار کرد: ما مراتب را به پلیس اینترپل اطلاع دادیم ولی با وجود این پلیس فتا تلاش خود را می کند درخواست ما این است که لینک صفحات مجرمانه برای ما فرستاده شود: توافقاتی شده که موضوعات مجرمانه و تروریستی اعلام شود اما ناکارآمدی‌هایی را از سوی مسئولان تلگرام داشته‌ایم که به پلیس اینترپل گزارش کرده‌‌ایم.

 

وی با اشاره به استفاده مدیران و کارمندان از سامانه‌های خارجیتصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون عالی کشور هیچ دستگاه دولتی که بودجه دولتی دارد حق استفاده از سامانه های خارجی را ندارند.

 

وی در پایان در خصوص فیلترینگ هوشمند گفت: این پرونده را وزارت اطلاعات دنبال می کند، مسایل مجرمانه را ارایه می دهد، اقدامات خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست و نیازمند اقدامات بیشتری در این زمینه هستیم.

 

 

کد خبر 530004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha