برای تقویت آیین های نوروز به یونسکو تعهد داده ایم

خبرگزاری شبستان: معاون توسعه سازمان میراث فرهنگی گفت: تقویت آیین های نوروز، مهم ترین تعهدی است که در زمان ثبت جهانی نوروز به یونسکو وعده داده ایم.

به گزارش خبرنگار گردشگری شبستان، حبیب الله مکارم حسینی،  معاون توسعه سازمان میراث فرهنگی، امروز ۱۸ اسفند در همایش آیین ملی نوروز با اشاره به تشکیل ستاد شورای سیاستگذاری نوروز در تیرماه سال جاری با حضور صاحب نظران گفت: این ستاد تاکنون 22 جلسه برگزار کرده است.


وی با بیان اینکه برگزاری همایش ملی نوروز میراث صلح که در آن کارشناسان 50 مقاله در قالب 10 کارگروه ارائه دادند، افزود: کارگروه های تخصصی عروسک های نوروزی با مشارکت 10 کشور از اصلی ترین برنامه های مصوب این ستاد بود که اجرا شد و کودکان و مادران به عنوان جامعه هدف ما برای انتقال این فرهنگ به نسل های آینده، به خوبی از آن استقبال کردند.


مکارم حسینی افزود: برگزاری نوروزگاه ها در 12 استان و 20 شهر کشور از دیگر برنامه های این ستاد است که از 24 تا 29 اسفند برنامه های آن اجرا خواهد شد.


وی ادامه داد: کارکردهای اقتصادی نوروز برگرفته از توسعه گردشگری و کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی آن در حفظ وحدت بر کسی پوشیده نیست.


مکارم حسینی تاکید کرد: این موضوع که همه مردم بدون در نظر گرفتن اختلاف طبقاتی و اجتماعی این آیین را جشن می گیرند باعث شده است که فرهنگ و آیین نوروز از قرن ها پیش تاکنون پایدار بماند و پس از این نیز این میراث فرهنگی بشر و جشن ایرانی ادامه حیات خواهد داشت.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کارکرد نوروز فراتر از کارکرد سیاسی دولت ها در منطقه بوده و در واقع این آیین فرصتی برای تلفیق هویت ملی و ارزش های فرامنطقه ای است.

صالحی امیری افزود: نوروز یادآور تکثر فرهنگی و قومی است و آیین های مشترک آن نوعی وحدت را ایجاد می کند و در واقع می توان نوروز را عامل تحرکات منطقه ای دانست.


وی با بیان این که فرهنگ نوروز به 12 کشور نفوذ یافته است، اظهارداشت: نوروز بقایای فرهنگی را تجزیه و تحلیل کرده و مشترکات آن فراملی است که دارای اهمیت بوده و جهانیان بدانند که امروز در منطقه اتحادیه نوروز شکل گرفته است.


صالحی امیری تصریح کرد: برای این که به یک تعامل سیاسی در منطقه برسیم باید ایران محور اتحادیه منطقه ای قرار داده شود و نوروز می تواند مبنایی برای همبستگی کشورها باشد.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت های منطقه ای و جهانی نوروز حلقه مفقوده خشونت پرهیزی باید باشد و نوروز نماد تعامل و مقاومت فرهنگی است.


به گفته صالحی امیری، نوروز حاکی از غنای فرهنگی ایرانی است و این فرهنگ فقط در ایران محصور نمانده و به 12 کشور نفوذ یافته است.


وی نوروز را دارای 11 دستاورد بزرگ دانست و افزود: انسجام، عقلانیت، سازگاری، تعامل فرهنگی و غیره نمادهای نوروز هستند و باید این آیین را به صلح تبدیل کرد زیرا می تواند سهم مهمی در کاهش منازعات ملت ها داشته باشد.


گفتنی است، آیین ملی نوروز، با حضور حجت الاسلام علی یونسی معاون قومیت های رییس جمهوری، رییس سازمان میراث فرهنگی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، جمعی از مسئولان نهادهای فرهنگی و گروه های آیینی کشور هم اکنون در موزه ملی برگزار شد.


این جشن به مناسبت ثبت مشترک جهانی نوروز به مدیریت ایران و 11 کشور دیگر برگزار می شود.

کد خبر 529991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha