کانون های فرهنگی هنری  مقدمه ای برای رونق  مساجد/مسجد بدون امام جماعت، همانند کشتی بدون ناخداست

خبرگزاری شبستان: امام جمعه شهرستان بندرلنگه از کانون های فرهنگی هنری به عنوان مقدمه ای برای آبادانی، رونق و عمران معنوی مساجد یاد کرد و با اشاره به نقش اساسی امام جماعت در برنامه های کانون ها، گفت: مسجد بدون امام جماعت، همانند کشتی بدون ناخداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرلنگه، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد رکنی در مراسم بزرگداشت 18 اسفند با گرامی داشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، با استناد به آیه 18 سوره توبه، اعضای کانون های فرهنگی هنری را آبادگران معنوی مساجد معرفی کرد.

 

وی به فلسفه تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و افزود: کانون ها ابزار، مقدمه و وسیله ای برای عمران معنوی و رونق خانه های خدا هستند و هدف اصلی جذب جوانان و احیای کارکردهای متنوع مساجد است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رکنی در ادامه با اشاره به نقش موثر امام جماعت در راهبری فعالیت های فرهنگی مساجد، عنوان کرد: مسجد بودن امام جماعت، همانند کشتی بدون ناخداست و مدرن ترین کشتی اگر ناخدا نداشته باشد، تخته پاره ای بیش نیست و نمی تواند حرکت کند.

 

وی خاطرنشان کرد: همان طور که براساس قوانین دریانوردی، ناخدای کشتی در همه شرایط باید اولین نفری باشد که وارد کشتی و آخرین نفری که از آن خارج می شود حتی در شرایط حساس غرق شدن، امام جماعت مسجد نیز باید این گونه باشد.

 

امام جماعت باید زودتر از همه به مسجد وارد شود

 

امام جمعه بندرلنگه تصریح کرد: امام جماعت باید زودتر از همه در مسجد حضور یابد و منتظر ورود مردم باشد و به عنوان آخرین نفر از مسجد خارج شود، زیرا چنین رویه ای زیباتر از آن است که مردم منتظر امام جماعت باشند.

 

وی با تاکید بر توجه جدی ائمه جماعات به فعالیت های فرهنگی مساجد، گفت: اگر یک روحانی دغدغه کار فرهنگی نداشته باشد، با چه امیدی صبح از منزل خارج شود.

 

مدیران کانون های مساجد از اصل مشورت غفلت نورزند

 

رکنی به خصوصیات مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز اشاره کرد و افزود: مدیران کانون ها باید علاوه بر دارا بودن احساس مسئولیت، از انگیزه لازم، دانش و آگاهی کافی، فکر، ایده و خلاقیت نیز بهره مند باشند و از اصل مشورت با افراد آگاه، باتجربه و اهل فن نیز غفلت نورزند.

 

مدیران کانون ها و ائمه جماعات باید ذوق تربیتی داشته باشند

 

وی با ذکر این نکته که مدیران کانون ها و ائمه جماعات باید ذوق تربیتی داشته باشند، اظهار داشت: برخی از جوانان در زمینه هایی نظیر اطلاعات عمومی، ادبیات فارسی، خطاطی و ... دارای ضعف هایی هستند که ضروری است کانون های فرهنگی هنری در این موضوعات نیز ورود پیدا کنند.

 

امام جمعه شهرستان بندرلنگه از اخلاص به عنوان یکی از عوامل موثر در کار فرهنگی نام برد و بیان کرد: ائمه جماعات و مدیران کانون ها باید دقت داشته باشند که نیرویی موثر است که با حداقل امکانات، بهترین برنامه ها را ارائه دهد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رکنی، بر بهره گیری کانون ها از روش های جذاب و شیوه های نوین در راستای جذب کودکان و نوجوانان به مساجد تاکید کرد و گفت: اگر نتوانیم امروز کودکان را جذب مساجد کنیم، در جوانی نیز شاهد حضور آنها نخواهیم بود.

 

دشمن قلب و فکر نسل جوان را هدف گرفته است

 

وی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به نظام خانواده را از اولویت های کنونی کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست و تصریح کرد: توان و قدرت بالای نظام جمهوری اسلامی باعث شد تا دشمن نتواند با جنگ سخت علیه این نظام وارد عمل شود و از این رو، برای ضربه زدن به نظام، قلب و فکر نسل جوان ما را هدف گرفته اند که کانون های مساجد باید با برنامه ریزی دقیق توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

 

گفتنی است؛ در این همایش که با حضور مسئول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان، مدیران ادارات و اعضای کانون های فرهنگی هنری شهرستان های بندرلنگه، پارسیان و بستک در حوزه علمیه آل بیت بندرلنگه برگزار شد، از فعالان فرهنگی مساجد شرق استان تجلیل به عمل آمد.

 

 

کد خبر 529959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha