آیا ایران هراسی سیاست مداران ترکیه را متحد کرده است؟ 

خبرگزاری شبستان:دنیز بایکال رهبر سابق چپ های ترکیه که رسوای اخلاقی اش منجر به استعفا از ریاست دومین جریان بزرگ سیاسی در ترکیه شد در گفتگوی با CNN ترک زبان گفت : نباید اجازه داد تا سوریه به دستان شیعیان بیافتد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دنیز بایکال رهبر سابق چپ های ترکیه که رسوای اخلاقی اش منجر به استعفا از ریاست دومین جریان بزرگ سیاسی در ترکیه شد در گفتگوی با CNN ترک زبان گفت : نباید اجازه داد تا سوریه به دستان شیعیان بیافتد.

وی که با عصبانیت سخن می گفت 15 فوریه اظهار داشت حلب یک شهر سنی است و نباید اجازه داد تا ارتش سوریه بر آن حاکم شود و نیروهای علوی در این سوریه حاکمیت خود را تثبیت کنند. وی که یکی از حامیان وضعیت آشفته کنونی در سوریه و دیگر بخش های خاورمیانه است از نقش روسیه نیز انتقاد کرد.

در همین حال نباید از نظر دور داشت که حاکمیت ترکیه حیات سیاسی خود را مدیون شرایط بحران زده کنونی در منطقه است به طوری که اگر بحران های فوق کمی فروکش کنند عملا رژیم اردوغان قادر نیست به افکار عمومی در خصوص شکست هایش پاسخ دهد.

گفته می شود اظهار نظر های این سیاست مدار حامی اردوغان در خصوص آینده سوریه و شهر حلب در رسانه های ترک و شبکه های اجتماعی این کشور درگیری میان حامیان اعدالت و توسعه و چپ های ترک ایجاد کرد اما نباید از نظر دور داشت که حلب یک شهر سنی مذهب است که به جای آنکه از دیکتاتوری اردوغان حمایت کند از خانواده اسد حمایت می کند به همین جهت شاهد سقوط این شهر و موفقیت های ارتش سوریه هستیم.

در همین حال گروه های که تصور می کردند ترکیه می تواند نقش میانجی گری را میان تهران و غرب ایفا کند شکست خورده اند زیرا رشد ترکیه در عرصه های بین المللی عملا با ایران در انزوا امکان پذیر است و این کشور تنها در شرایطی قادر است حامیانی در اروپا و آمریکا داشته باشد که تهران در شرایط تحریم و انزوا باشد.

فساد فزاینده ای که در دولت اردوغان حاکم است این کشور را به یکی از کانون های اصلی تروریسم در منطقه مبدل کرده است.

 

کد خبر 526482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha