همکاری های تهران و قرقیزستان افزایش می یابد

خبرگزاری شبستان:در راستای افزایش تعاملات کشورمان با سایر کشورها؛ قرقیزستان نیز مناسبات تجاری و اقتصادی زیادی را با ایران آغاز کرده است و در این راستا شرکت های ایرانی آماده همکاری در حوزه های ساخت و ساز، معادن، درمان و دارو در قرقیزستان هستند.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: جمهوری قرقیزستان کشوری محصور به خشکی است در آسیای مرکزی. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن بیشکک است. جمعیت این کشور در سرشماری سال ۲۰۰۹ میلادی ۵٬۳۶۲٬۸۰۰ نفر بود و جمعیت آن برای سال ۲۰۱۵ میلادی حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. جمعیت پایتخت قرقیزستان نیز ۸۷۰ هزار نفر است. قرقیزستان به همراه قزاقستان تنها کشورها در آسیای مرکزی هستند که زبان روسی را در کشورهای خود به عنوان زبان رسمی نگه داشته‌اند. در قرقیزستان روسی و قرقیزی هر دو، زبان‌های رسمی کشور هستند. زبان قرقیزی از شاخه زبان‌های ترک‌تبار است.

 

۷۲٫۶ درصد از مردم قرقیزستان از قوم قرقیز، ۱۴٫۴ درصد روس و بقیه از دیگر اقوام هستند. ۸۰ درصد از مردم این کشور مسلمان و ۱۷ درصد نیز پیرو کلیسای ارتدکس روسی هستند. قرقیزستان منطقه‌ای کوهستانی است که در قدیم از سکونتگاه‌های قوم ایرانی‌تبار سکاها بود. امروزه افزون بر خاستگاه ترک‌تبار بیشتر مردم این کشور، فرهنگ آن از فرهنگ ایرانی، مغولی، و روسی نیز تأثیر پذیرفته است.

 

بنابراین گزارش، این کشور گرچه منابعی از طلا و اورانیوم و فلزهای کم‌یاب دارد ولی اقتصادش عمدتاً با تجارت و از جمله صدور کالاهای بومی و به خصوص باز صدور کالاهای چینی به جمهوری‌های آسیای میانه وابسته است. از زمانی که قزاقستان در اجرای شرایط مربوط به اتحادیه گمرکی با روسیه و بلاروس عوارض گمرکی برای کالاهای کشورهای غیرعضو را افزایش داد قرقیزستان بزرگترین بازار صادراتی خود را از دست داد.

 

در سال ۲۰۱۳ روسیه قروض ۵۰۰ میلیون دلاری قرقیزستان را در ازای تمدید حضور نظامی خود در این کشور بخشید و به دولت این کشور فشار وارد آورد که پایگاه نظامی آمریکا را در خاک خود تعطیل کند. نزدیک به یک میلیون از جمعیت ۶ میلیونی قرقیزستان در روسیه کار می‌کنند که پولی که به کشور می‌فرستند مبلغ قابل اعتنایی است. روسیه در سال‌های اخیر، گاه‌وبیگاه با انگیزه‌های سیاسی تهدید به تشدید سخت‌گیری در صدور ویزا برای نیروی کار قرقیزستان کرده است. عضویت قرقیزستان در اتحادیه اوراسیا هم از سوی روسیه بدون پاداش نمانده است. روسیه یک صندوق توسعه با سرمایه‌ای معادل یک میلیارد دلار برای این کشور ایجاد کرده که برابر یک ششم تولید ناخالص ملی قرقیزستان است.

 

این گزارش می افزاید: در راستای افزایش تعاملات کشورمان با سایر کشورها؛ قرقیزستان نیز مناسبات تجاری و اقتصادی زیادی را با ایران آغاز کرده است. در همین راستا وزیر کار کشورمان دیداری با همتای قرقیزستانی خود داشت و دو طرف در این دیدار بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های روابط کار، مهارت‌آموزی و تامین اجتماعی تاکید کردند. مهر در این رابطه به نقل از علی ربیعی، وزیر کار نوشته است: "جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با کشور قرقیزستان همکاری‌ها را گسترش دهد. سفر رئیس جمهوری قرقیزستان در شهریورماه سال جاری و امضای ۸ سند همکاری مشترک نقطه عطفی در روابط دو کشور است. جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند و انتقال تجربیات بین دو کشور در زمینه های حمایت های اجتماعی این همکارها را بیشتر تقویت می کند. همچنین در این نشست در خصوص توانمندی ها و تجربیات دو کشور در زمینه روابط کار، مهارت آموزی و تامین اجتماعی و امکان تبادل تجربیات گفتگو شد. ایران در زمینه روابط کار، ایمنی و بهداشت کار و تامین اجتماعی و نیز آموزش های فنی و حرفه ای تجارب ارزشمندی دارد که آمادگی دارد این تجربیات را در اختیار طرف قرقیزی قرار دهد. وزیر کار در این نشست آمادگی شرکت های ایرانی وابسته به صندوق های بیمه ای در زمینه ساخت و ساز، معادن، درمان و دارو و سرمایه گذاری های مشترک در قرقیزستان را اعلام کرد و قرار شد در ملاقات های دو جانبه هیئت های کارشناسی این موارد را بررسی و اقدام نمایند."

کد خبر 526178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha