پیام ویژه پوتین به روحانی/ پایان شایعات طرد حماس از سوی تهران

خبرگزاری شبستان:پایان شایعات طرد حماس از سوی تهران، پیام ویژه پوتین به روحانی، سفر هسته ای صالحی به مجارستان، سفر تخت روانچی به اسپانیا، روابط ایران - آلمان در گرو اجازه دیگران از سرتیترهای مهم برخی از اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، پایان شایعات طرد حماس از سوی تهران، پیام ویژه پوتین به روحانی، سفر هسته ای صالحی به مجارستان، سفر تخت روانچی به اسپانیا، روابط ایران - آلمان در گرو اجازه دیگران از سرتیترهای مهم برخی از اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

هیچ کشوری به دنبال انشقاق در اتحادیه اروپا نیست

ایگور پراداک، وزیر خارجه بوسنی در نشست مطبوعاتی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه موسسات مطالعاتی امریکا معتقدند پوتین با فعالیت گسترده در سوریه به دنبال ایجاد انشقاق در اتحادیه اروپا با تحمیل سیل مهاجرت در این اتحادیه است گفت: ما به عنوان یک کشور اروپایی همه امیدواریم جنگ در سوریه پایان یابد و صلح حاکم شود و معتقدیم هیچ کشوری به دنبال ایجاد انشقاق در اتحادیه اروپا نیست.

وی درخصوص روابط بوسنی و ایران اظهار داشت: پس از مذاکرات هسته ای امیدواریم بتوانیم با ایران برای انجام روابط بهتر همکاری داشته باشیم و بسیار خوشحالم که دو طرف تمایل به تقویت همکاری بیشتر دارند.

وزیر خارجه بوسنی با اظهار اینکه ما نیازمند تحولات مثبت در روابط ایران و بوسنی هستیم افزود: ما به دنبال گسترش روابط اقتصادی و سیاسی هستیم و می توانیم تجارت بالایی با ایران داشته باشیم و سفرهای زیادی به ایران انجام دهیم.

وی به امکان همکاری با ایران در زمینه گردشگری اشاره کرد و افزود: ما استقبال خواهیم کرد از این همکاریها و پشتیبانی خواهیم کرد از کسانی که در این زمینه فعالیت خواهند داشت.

فراناداک به نشست کمیسیون مشترکا یران و بوسنی در نوامبر گذشته اشاره کرد و گفت: وزیر تجارت بوسنی سفری به تهران داشته و در این موردنشستی برگزار کرده اند و در مورد مسایل اقتصادی و گردشگری تسهیل روادید بین دو کشور صحبتهایی داشتیم.

وی عنوان کرد: درخصوص برخی چالشهای منطقه نیز صحبتهایی داشتیم و متاسفانه شاهد افراطی گری در جهان بین الملل هستیم که درخصوص مبارزه با هر نوع افراطی گری نظر مشترکی با ایران داشتیم.

وزیر خارجه بوسنی به امکان تقویت روابط فرهنگی و اموزشی ایران و بوسنی اشاره کرد و اظهار داشت: ما درخصوص اتحادیه اروپا و تلاش بوسنی به منظور پذیرش در این اتحادیه نیز با اقای وزیر خارجه ایران صحبت‌هایی داشتیم و در زمینه ای مانند انرژی هم می توانیم با ایران روابطمان را گسترش دهیم.

وی به وضعیت سوریه و یمن نیز اشاره کرد و گفت: در این رابطه نیز با اقای ظریف صحبت کردیم و امیدواریم طرح پیشنهادی ایجاد آتش بس در سوریه اجرا شود و شاهد صلح در این کشور باشیم و آوارگان سوری نیز ساماندهی شوند اگرچه درخواست های این اوارگان برای اقامه شامل ما نبوده اما وضعیت این اوارگان را بررسی می کنیم.

وی گفت: این اولین بار است که در سمت وزیر خارجه بوسنی به ایران سفر می کنم و امیدواریم اخرین بار نباشد.

برجام منطقه ای ایران از دهه ۶۰ آغاز شده است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با ایگورسراناداک وزیر خارجه بوسنی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان درخصوص اجرای الگوی برجام توسط ایران در منطقه گفت: برجام منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از دهه 60 آغاز شده است.

وی تصریح کرد:جمهوری اسلامی همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه، گفت و گو بین اطراف مختلف سوری و سپردن راه حل به مردم سوریه است.

ظریف گفت: وظیفه سایر کشورها تسهیل گفت و گو و نه مشروط کردن آن و تلاش برای تعیین چارچوب این گفت وگوها است.

وی خاطرنشان کرد: آتش بس در طرح هایی که جمهوری اسلامی ایران در دو و نیم سال اخیر برای راه حل سیاسی ارایه کرده، قدم اول بوده و در نشست گروه بین المللی حمایت از سوریه در وین نیز جمهوری اسلامی ایران بر آتش بس فوری، همه جانبه و ارسال کمک های انسانی به همه مناطق سوریه تاکید کرده است و هنوز هم همین اعتقاد را دارد.

ظریف ادامه داد: لذا آتش بس که با اسم توقف مخاصمات به روند آن اشاره می کند، ضرورت دارد چارچوب های مشخص و روشنی داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان از توافق با وزیر خارجه بوسنی درباره گسترش زمینه همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی خبر داد.

محمدجواد ظریف امروز در نشست خبری مشترک با ایگور پراداک وزیر خارجه بوسنی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برجام 2 اظهارداشت: آنچه که رییس جمهوری درباره برجام 2 گفتند همبستگی داخلی برای توسعه و پیشرفت کشور است اما در مورد منطقه ما همواره گفته ایم که باید پارادایم حاکم بر منطقه از پارادایمی که به تقابل هسته ای انجامید و مبتنی بر حاصل جمع صفر بود به پارادایم فهم مشترک تغییر کند.

وی گفت: این پارادایمی است که جمهوری اسلامی ایران در دهه 60 و اوج جنگ تحمیلی مطرح کرده و همواره بر این سیاست تاکید کرده و این سیاست جدی و راهبردی ماست.

ظریف ادامه داد:امیدوارم کشورهای منطقه مخصوصا رژیم عربستان که دنبال آتش افروزی و جنگ افروزی در منطقه بوده اند قبل از اینکه بیش از این به خود خسارت بزنند کما اینکه با کاهش قیمت نفت بیشترین خسارت را خود رژیم سعودی تحمل کرده است، دست از این کارها بردارند.

وزیر امور خارجه افزود: سعودی ها امروز با تقویت گروه های افراطی خسارات زیادی تحمل می کنند. آنها باید بدانند که با تغییر دیدگاهشان، منطقه امن تر خواهد شد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود از حضور وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین و هیات همراه بعد از مدتی طولانی در ایران ابراز خشنودی کرد و گفت: بسیار خوشحالیم که بعد از یک دوران تلخ امروز شاهد زندگی مسالمت آمیز اقوام مختلف در بوسنی هستیم و خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران بتواند با توجه به سابقه دوستی و روابط نزدیک با مردم بوسنی کماکان در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با دولت و مردم بوسنی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

وزیر امور خارجه همچنین درباره مذاکرات امروز خود با ایگور پراداک گفت: امروز در زمینه مشورت های سیاسی و منطقه ای بین دو وزارت خارجه تفاهم کردیم و مقرر شد در سطوح مختلف این مشورت ها به طور مرتب و مستمر انجام شود.

ظریف ادامه داد: همچنین توافق کردیم در حوزه های مختلف اقتصادی زمینه همکاری های گسترده تر را فراهم کنیم از جمله از طریق تسهیل صدور روادید بین دو کشور و تسهیل همکاری های بانکی و مقابله با تروریسم. همچنین با توجه به پیشینه روابط ، گفت و گو و همکاری در زمینه های فرهنگی و آموزشی از جمله زمینه های همکاری بین دو کشور به شمار می رود.

ظریف با بیان این که منطقه بالکان و منطقه ما از افراط و خشونت رنج می برند اظهارداشت: امروز همچنین درباره موضوع پناهندگان در اروپا و همچنین روند درخواست عضویت بوسنی بر اتحادیه اروپا بحث و گفت و گو کردیم.

سفر سه رئیس جمهور آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی به تهران/پیام ویژه پوتین به روحانی

 

حسین جابری انصاری سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان سفر موفقی به بلژیک داشت که در این سفر دیدارهایی با مقامات اروپایی و مقامات بلژیکی داشته و در این دیدارها درخصوص مسایل دو جانبه، برجام و ارتباط ایران و اروپا بحث شده است.

وی همچنین به سفر وزیر خارجه عمان به تهران نیز اشاره کرد و گفت: یوسف بن علوی با هیئت اقتصادی به تهران آمده بود که با دیدار با مقامات جمهوری اسلامی درخصوص گسترش روابط اقتصادی به بحث و گفتگو پرداختند.

جابری انصاری در ادامه از سفر روسای جمهور کشورهای آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی به تهران خبر داد.

وی اعلام کرد: فردا سه شنبه 4 اسفند الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، شنبه 8 اسفند رئیس جمهور سوئیس و دوشنبه 10 اسفند رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران سفر می کنند.

جابری انصاری سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان به تهران را نشاندهنده دوره جدید رفت و آمدهای دیپلماتیک خواند.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری راجع به سفر روز گذشته وزیر دفاع روسیه به تهران که بدون اطلاع قبلی صورت گرفته بود گفت: سفر وزیر دفاع روسیه نمادی از روابط نزدیک ایران و روسیه است که وی در این سفر پیام ویژه ای از سوی آقای پوتین برای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان آورده بود که این پیام ناظر به تحولات منطقه ای و مسایل دو جانبه است.

وی همچنین گفت: راجع به موشک های اس 300 نیز در سفر وزیر دفاع ایران به روسیه و سفر وزیر دفاع روسیه به تهران راجع به خرید نسل جدید موشک‌های اس 300 تبادل نظر صورت گرفته است.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال جابجایی معاون آفریقایی و آسیایی وزیر خارجه گفت: اگر قرار به جابجایی باشد در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد و البته تغییر در وزارت خارجه امری کاملاً عادی است و رفت و آمد بین سفرای ایران و مدیران مرکزی یک امر طبیعی است.

سخنگوی وزیر خارجه درخصوص انفجارهای اخیر زینبیه با توجه به تصمیمات اتخاذ شده راجع به اتش بس در سوریه گفت: تروریست ها هیچ گاه خواهان پایان بخشیدن به راههای نظامی نیستند و هرگاه پیشرفت در گفتگوهای سیاسی سوریه صورت می گیرد تروریست‌ها دست به اقدامات تروریستی می‌زنند. که باید در گفتگوهای سوری از اصل خصوصی سازی نه محدودسازی تروریستها جدی گرفته شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه درخصوص احتمال میانجی گری وزیر خارجه عمان بین ایران و عربستان در سفر وی به تهران گفت: هدف از این سفر توجه به بخش اقتصادی است و تجاری و مسایل دو جانبه ایران و عمان در این زمینه بود.

وی درخصوص سفر مقامات جنبش حماس به تهران در هفته گذشته گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار همه اختلاف نظرها با جنبش های مردمی فلسطین از جمله حماس همچنان به حمایت از این جنبش ادامه می‌دهد.

وی در واکنش به اظهارات بی بی سی فارسی مبنی بر لزوم رای دادن ملت ایران به اشخاص خاص گفت: مردم ایران مستقل هستند و لزومی ندارد عواملی از خارج به آنها توصیه کند که به چه کسانی رای دهند.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد: مشارکت جدی مردم در انتخابات پیش رو افراد اصلح وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

سخنگوی وزیر امور خارجه در واکنش به حادثه تروریستی آنکارا گفت: ایران همواره اینگونه اقدامات را محکوم کرده و معتقد است تروریست دامن منطقه خاصی را نمی گیرد و دامنگیر همه کشورها خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایران آمادگی خود برای حمایت از دولت ترکیه در برابر این اقدامات تروریستی را اعلام کرده است.

وی درخصوص تاثیر انتخابات مجلس شورای السامی و روابط ایران با کشورهای مختلف نیز یادآور شد: مجلس یک نهاد مهم و نماد انتخاب ملت ایران است ولی یکی از نهادهایی است که در قانونگذاری درخصوص روابط خارجی نقش مهمی خواهد داشت.

جابری انصاری در واکنش به اظهارات عادل الجیبر وزیر خارجه عربستان درخصوص اینکه دیپلماتهای عربستانی در ایران کشته شده اند گفت: گفته‌های عادل الجیبر از ابتدای انتصاب وی طنز بوده است این گفته‌ها تنها در یک صورت می‌تواند واقعی باشد که عربستان به تروریست‌های حاضر در عراق و سوریه گذرنامه دیپلماتیک داده باشد و کمک مستشاری ایران به عراق و سوریه باعث کشته شدن این تروریست‌ها شود.

وی همچنین یادآور شد: سال گذشته حمله تروریستهای مورد حمایت عربستان به سفارت ایران در بیروت موجب شهید شدن دیپلمات ایرانی همکار یکی دیگر از دیپلماتها شده بود.

سخنگوی وزیر خارجه در ادامه راجع به سفر رئیس جمهور ویتنام به تهران گفت: هیئتی از ویتنام چندی پیش به تهران سفر کرده بود و هیئت ایرانی نیز سفری به این کشور داشته و در سطوح عالی برنامه‌ریزی سفر بین دو کشور انجام شده که در وقت مقتضی اطلاع‌رسانی شود.

وی در مورد سفر روحانی به چند کشور اروپایی نیز گفت: این سفر برنامه‌ریزی شده که به کشورهایی چون بلژیک باشد و در زمان لازم اطلاع‌رسانی شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست لبنان برای کمک مستشاری نظامی ایران به ارتش این کشور گفت: هنوز درخواست رسمی دولت لبنان دریافت نکرده اما پیش از این جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای کمک به ارتش لبنان را اعلام کرده بود.

وی در پایان در واکنش به ادعای عربستان مبنی بر دستگیری 32 جاسوس ایران در این کشور اظهار داشت: رسانه های عربستانی به منظور تحت فشار قرار دادن و تهمت به ایران برنامه‌ای را از پیش در دستور کار قرار داده‌اند که این خبر هم مشمول آن برنامه است.

هدف مسکو از سفر وزیر دفاعش به تهران چه بود؟

هفته گذشته سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مسکو رفت تا قراردادهای نظامی با روسیه به امضا برساند.

سفر سردار دهقان به مسکو بسیار پربار بود و وی همچنین دیداری نیز با پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار کرد.

اما روز گذشته همتای روس سردار دهقان در سفری بی خبر وارد تهران شد.

'سرگئی شویکو' وزیر دفاع جمهوری فدراتیو روسیه با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

روحانی در این دیدار که عصر یکشنبه انجام شد، پس از دریافت گزارش آخرین تحولات در خصوص ثبات منطقه ای و روند مذاکرات مرتبط با آتش بس در سوریه از سوی وزیر دفاع روسیه، تاکید کرد که بحران سوریه تنها از طریق مذاکره سیاسی واحترام به حقوق ملت ومردم آن کشور که تصمیم گیر اصلی و نهایی درباره آینده سوریه هستند قابل حل است.

رییس جمهوری در این دیدار همچنین آخرین نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص تحولات و پایان منازعات در سوریه تشریح کرد.

'شویکو ' وزیر دفاع روسیه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام ویژه 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری کشورش به دکتر روحانی، گزارشی را از آخرین تحولات در روند مذاکرات مرتبط با سوریه به رییس جمهوری ارائه داد.

اما هدف مسکو از انجام این سفر ادامه مذاکرات نظامی با کشورمان اعلام شده بود اما به نظر می رسد اطلاع رسانی به ایران در خصوص آخرین تحولات سوریه از جمله دیگر اهداف سفر شویکو به تهران بوده است.

دارایی های ایران در بانکهای عمان زیاد نیست

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان پس از دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با وی گفت: از وزیر خارجه ایران به دلیل استقبال گرمی که از ما داشتند تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه روابط ایران و عمان مانند روابط من با اقای ظریف روابطی برادرانه است افزود: این سفر در شرایطی انجام شده که تحریمهایی علیه ایران برداشته شده است و ما به همین دلیل به اینجا امدیم تا همکاریمان را با ایران را افزایش دهیم.

وزیر خارجه عمان خاطرنشان کرد: ما با تصمیم قاطع به ایران سفر کرده‌ایم و همکاریمان با ایران در زمینه های اقتصادی سرمایه گذاری فرهنگی و علمی دارای افقی باز و روشن است.

علوی با اظهار اینکه ایران و عمان روابط تاریخی در مقاطع مختلف با یکدیگر داشته اند افزود: امروز گسترش این روابط تاریخی ضرورت دارد و سفر امروز ما به تهران به دلیل موقعیت مردم ایران در جهان است.

وی تصریح کرد: سفر ما به ایران به دلیل روابط دو جانبه بوده و ضد طرف سوم نیست و تمایل داریم که در آینده نه چندان دور کشورهای منطقه برای تاسیس یک امنیت منطقه ای با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی افزود: منطقه ما به گونه ای است که همه ما دارای منافع مشترک در این منطقه هستیم و باید اختلافات را کنار گذاشته و از این فرصتها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به حجم کمی دارایی های ایران در عمان نیز تاکید کرد: این دارایی ها زیاد نیست و با توافق بین بانک مرکزی ایران و عمان با گسترش روابط این رقم نیز بالاتر خواهد رفت.

سقفی برای رابطه با عمان قائل نیستیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان گفت: امروز میزبان هیئت عالیرتبه سلطنتی عمان شامل وزیر خارجه، وزیر تجارت، رئیس هیئت سرمایه گذاری، رییس کل بانک مرکزی و رییس بانک مسقط هستیم.

وی با بیان اینکه حضور این هیئت عالرتبه در تهران نشاندهنده اهمیت دو کشور به روابط دو جانبه است افزود: روابط ایران و عمان روابط نمونه ای در این منطقه به شمار می رود.

ظریف ادامه داد: دولت و ملت ایران از دولت و مردم عمان برای حضور و مشارکت فعال منطقه ای چندجانبه و مشترک بسیار خرسندند و سلطان عمان به خاطر نقش خوبشان در مذاکرات هسته‌ای همواره قدردانی می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان به نقش مشترک دو کشور در فعالیت‌های امنیتی منطقه اشاره کرد و گفت: همکاریهای دوجانبه و چندجانبه در دیدار امروز من با همتای عمانی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و در زمینه‌های سیاسی منطقه ای امنیتی و همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی به تبادل نظر پرداخته است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان از برنامه ریزی برای پروژه های کوتاه مدت میان مدت و بلندمدت بین ایران و عمان خبر داد و افزود: هیئت عالیرتبه سلطنتی عمان در حوزه های حمل و نقل، تجاری، امنیتی، هوایی سرمایه گذاری مشترک، افتتاح خط لوله گازی سرمایه گذاری مشترک در حوزه های صنعت معدن و حمل و نقل و روابط گمرکی و بانکی با بخشهای دولتی و خصوصی ایران تبادل نظر خواهند داشت.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به روابط ایران و عمان در پسابرجام گفت: عمان یک همسایه خوب و قابل اعتماد برای ایران بوده است و ما روابطمان را که به نفع صلح و ثبات منطقه است در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهیم و سقفی بین روابط دو کشور قائل نیستیم.

پایان شایعات طرد حماس از سوی تهران

حمایت از جنبش های مقاومت در منطقه همواره جز اصول جمهوری اسلامی ایران بوده و در دولت های مختلف همه این حمایت ها ادامه داشته است.

بنابراین گزارش، مقامات کشورمان همواره این حمایت را جز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند.

دولت های نهم و دهم روابط خود با جنبش های مردمی مقاومت منطقه را به بیش از دوره های قبل رسانده بود و رفت و آمد سران این جنبش ها بیش از دوره های قبل بود.

اما در دولت یازدهم طبق روال قبل رفت و آمد سران این جنبش ها به تهران انجام نمی شد یا دست کم رسانه ای نمی شد و این شایعه در خصوص قطع روابط حماس و تهران منتشر شده بود تا این که اعضای این جنبش اعلام کردند که در دهه فجر سفری ۸ روزه به تهران داشته اند.

بنابراین گزارش، هیات حماس به ریاست « محمد نصر» عضو دفتر سیاسی این جنبش برای شرکت در مراسم سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد و « اسامه حمدان» مسئول روابط خارجی حماس و «خالد قدومی » نماینده حماس در تهران عضو آن بودند.

9 گروه فلسطینی دیگر نیزهمزمان با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده بود.

هیات جنبش حماس در جریان سفر هست روزه به ایران با تعدادی از مقامات ایرانی از جمله « علی لاریجانی » رئیس مجلس شورای اسلامی و « علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

اسامه حمدان تاکید کرد که سفر هیات حماس به تهران در پاسخ به دعوت کریمانه جمهوری اسلامی ایران در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت و این هیات در جریان سفر خود حمایت تهران از مقاومت و انتفاضه فلسطین را به عینه لمس کرد.

حمدان در سخنانی که پایگاه رسمی جنبش حماس آن را منتشر کرد، ابراز امیدواری کرده است که این سفر مقدمه ای برای باز شدن صفحه ای جدید در روابط حماس و تهران باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی تحولی راهبردی در منطقه ایجاد کرد و باعث شد ایران از یک کشور همپیمان رژیم صهیونیستی به همپیمان مقاومت فلسطین و حامی حقوق ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمین های اشغالی و بازگشت به سرزمین و وطن خود شود که به زور از آن اخراج شده اند.

مسئول روابط بین الملل جنبش حماس تصریح کرد که «ما در جریان سفر با تعدادی از مقامات ایران دیدار و درباره مساله فلسطین و تحولات آن، انتفاضه مقدس فلسطین، مقاومت در غزه، محاصره نوار غزه و نیز طرح رژیم صهیونیستی برای سیطره بر مسجد مبارک الاقصی و یهودی سازی آن رایزنی کردیم».

نماینده جنبش حماس در تهران نیز فضای دیدارهای صورت گرفته میان هیات حماس و مقامات ایران را «بسیار مثبت» توصیف کرد و گفت که مقامات ایرانی آمادگی خود را برای تقویت روابط در راستای کمک به ملت فلسطین ابراز کردند.

قدومی خاطرنشان کرد که هیات حماس در کنار دیدارهای خود با مقامات ایران در قالب هیات مشترک گروه های فلسطینی، دیدارهای جداگانه ای هم با برخی مقامات برجسته در مراجع تصمیم گیری ایران برگزار کرد.

وی تاکید کرد که حمایت های ایران از مساله و ملت فلسطین ادامه دارد و قطع نشده است و طرف ایرانی در جریان دیدارهایی که با هیات حماس داشت بر تداوم این کمک ها در زمینه های مختلف تاکید کرد.

نماینده حماس در تهران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها آمادگی خود را برای بازسازی منازل تخریب شده توسط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس و نیز کمک به خانواده های شهدای انتفاضه قدس اعلام کرد.

هیات جنبش حماس در جریان سفر به ایران نشستی با تعدادی از نویسندگان و فعالان رسانه ای و جمعیت ها و نهادهای ایرانی حامی مساله فلسطین برگزار کرد که از جمله آنها می توان به جمعیت دفاع از ملت فلسطین، جمعیت فرهنگی الاقصی، موسسه جوانان «نور قدس»، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی «ندا»، خبرگزاری قدس، مرکز مطالعات فلسطین، جمعیت مطبوعات اسلامی و ستاد پاسداشت شهدای جهان اسلام اشاره کرد.

هیات حماس ضمن تشریح آخرین تحولات فلسطین و اوضاع انتفاضه قدس و اقدامات رژیم صهیونیستی و طرف های منطقه ای و بین المللی برای مهار این انتفاضه تاکید کرد که تمامی قشرهای امت اسلامی باید از مبارزات ملت فلسطین و مقاومت آن در برابر رژیم صهیونیستی که سعی در ایجاد چند دستگی میان کشورهای اسلامی و عربی و دامن زدن به درگیری های داخلی و مذهبی در راستای منافع خود دارد، حمایت کنند.

سفر هسته ای صالحی به مجارستان

علی اکبر صالحی و هیات همراه وی صبح پنجشنبه برای انجام سفری سه روزه به دعوت وزیر امور خارجه مجارستان وارد فرودگاه بوداپست شده و در فرودگاه این شهر مورد استقبال مقامات عالیرتبه وزارت امور خارجه مجارستان و سفیر کشورمان در بوداپست قرار گرفتند.

طبق اخبار منتشر شده در سایت سفارت ایران در بوداپست صالحی در این سفر به دیدار با مقامات مجاری پرداخت.

بنابراین گزارش، «ژولت شمین» معاون نخست وزیر مجارستان در نشستی با «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران دارای جایگاه ویژه در میان دولت و ملت مجارستان است.

شمین با تبریک موفقیت ایران در لغو تحریم ها گفت: دو کشور در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران در بخش های مختلف از جمله در بخش انرژی هسته ای صلح آمیز با یکدیگر همکاری داشته اند که باید این همکاری ها را ادامه داد و با تقویت همکاری ها زمینه های لازم را برای ارتقای روابط دو جانبه فراهم ساخت.

معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره به ریشه های قومی یاس ها در مجارستان که خود را اصالتا یزدی و ایرانی می دانند، افزود : قوم یاس در مجارستان بسیاری از ریشه های فرهنگی ایرانی خود را طی قرون گذشته حفظ کرده که همین امر می تواند زمینه سازی افزایش همکاری های دو کشور و دو ملت شود.

وی با تاکید بر اهمیت منطقه ای و بین المللی ایران ادامه داد : جایگاه والای ایران در منطقه خاورمیانه برکسی پوشیده نیست و کمک های ایران به مهاجران افغانی وعراقی درطول سال های گذشته و کمک ایران به کشورهایی که دچار بحران شده اند، جای قدردانی و تشکر دارد.

شمین در ادامه با اشاره به فشارهای سیاسی در رابطه با بحران مهاجرین که برخی از کشورها به مجارستان وارد می کنند که چرا مبادرت به ایجاد موانع مرزی با دیگر کشورها کرده اید، گفت: بسیاری از کشورهای که ما را تحت فشار قرار می دهند خود به ساخت موانع مرزی پرداخته اند ولی ما برای حفاظت از مرزهای مان لازم دیدیم که به ساخت موانع مرزی روی آوریم.

وی افزود: ما با مهاجران ضدیتی نداریم ولی ما باید بدانیم چه کسی و از کجا و برای چه منظوری وارد کشور ما می شود.

صالحی نیز در این ملاقات با اشاره به اهمیت سفر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به ایران و امضای توافقنامه های مختلف سیاسی و اقتصادی میان دو کشور در طی این سفر خواهان تلاش دو طرف برای اجرایی شدن این تفاهمات و قرار دادهای منعقده گردیده و آمادگی سازمان انرژی اتمی را برای استمرار همکاری ها با مجارستان اعلام کرد.

معاون رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به جایگاه بالای دانشمندان و محققان مجاری در رتبه بندی جهانی علم افزود: وقتی اسم مجارستان به گوش می رسد انسان ناخودآگاه به یاد جایزه نوبل و افراد مجاری که توانسته اند این جایزه را کسب کنند می افتد که این امر خود جای قدردانی دارد و نشان از استعداد مردم مجارستان در کسب علم و دانش است.

دکتر صالحی با اشاره به حضور تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مجارستان و با توجه به رفع تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران خواهان کمک به حل مشکلات دانشجویان در باب نقل و انتقای پول گردید.

وی همچنین با اشاره به بازار350 میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه سرمایه گذاری مشترک دو کشور برای تولید کالاهای اقتصادی را به نفع دو طرف دانسته و خواهان اجرای پروژه های مشترک درهمین خصوص شد که با استقبال طرف مجاری روبرو گردید.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به توانمندی های ایران و مجارستان در بحث فعالیت های هسته ای صلح آمیز گفت: ایران دارای ظرفیت های مناسبی برای گسترش همکاری های هسته ای با مجارستان است و دو کشور می توانند در همکاری های هسته ای به نوعی مکمل یکدیگر باشند.

طرفین در این ملاقات برگسترش همکاری های دو کشور در بخش های صنعتی، کشاورزی، دارویی، پزشکی وتجهیزات پزشکی و همچنین همکاری های نفتی تاکید کرده و در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی همچون لزوم مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و ثبات در جهان، کمک به حل بحران مهاجران، بحران در سوریه، عراق و افغانستان، بمباران مردم بی گناه مردم یمن توسط هواپیماهای عربستان سعودی و دیگر مسائل جهانی بحث و تبادل نظر کردند.

صالحی در پایان این ملاقات از معاون نخست وزیر مجارستان برای سفر به کشورمان دعوت کرد که مورد استقبال طرف مجاری قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با معاون وزارت توسعه ملی مجارستان با اشاره به اینکه ایران 'هاب انرژی' در منطقه است، خواهان گسترش همکاری های تهران و بوداپست در بخش انرژی شد.

معاون وزارت توسعه ملی مجارستان در امور انرژی و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به دعوت رسمی وزیر امور خارجه مجارستان به بوداپست سفر کرده بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و فعالیت های هسته ای صلح آمیز تاکید کردند.

آندراش آرادسکی شامگاه پنجشنبه در نشستی با علی اکبر صالحی با اشاره به اینکه وی در سفر اخیر نخست وزیر مجارستان به تهران همراه نخست وزیر بود و همچنین موافقت نامه های امضا شده در جریان این سفر گفت : دو کشور دارای ظرفیت های خوبی برای گسترش همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف و از جمله هسته ای هستند.

سفر تخت روانچی به اسپانیا

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای شمالی وزیر امور خارجه کشورمان که هفته گذشته در راس هیاتی اقتصادی به نروژ رفته بود، پس از آن به اسپانیا رفت.

بنابراین گزارش،‌ «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب در مادرید با «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و پیرامون موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی با وی تبادل نظر کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری عمق تاریخی مناسبات دوستانه دو کشور، بر جایگاه ویژه دولت و مردم اسپانیا نزد افکار عمومی ایران تاکید کرد.

وی، از حضور شرکت های اسپانیایی در بازار ایران در فضای پسابرجام استقبال کرد و سفر هیأت عالیرتبه اسپانیایی به کشورمان با حضور سه وزیر را نقطه عطفی در روابط دو کشور و علامت مثبتی برای تجار و سرمایه گذاران برشمرد.

طرفین در این دیدار، حوزه های مختلف همکاری بین دو کشور شامل زیرساخت ها، حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی، قطار سریع السیر، کشاورزی، معادن و انرژی را بررسی کردند.

مجید تخت روانچی همچنین با تشریح آخرین وضعیت میدانی و تحولات سیاسی سوریه، تلاش برخی از کشورها برای تقسیم ترویست ها به «بد و خوب» را اقدامی نافرجام با هدف نجات تروریست های دست پروده آنها و مخرب فرآیند حل و فصل سیاسی بحران دانست.

وی با ابراز تأسف از فاجعه انسانی جاری در این کشور ابراز امیدواری کرد که همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای با مساعدت به اجرای آتش بس و تسهیل کمک رسانی بشردوستانه، راه را برای شروع گفت وگوهای سیاسی و تعیین سرنوشت کشور توسط مردم سوریه هموار کنند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تداوم کشتار بیگناهان در یمن، فاجعه انسانی در آن کشور را که در سایه سکوت جامعه بین المللی صورت می گیرد، وخیم توصیف کرد و افزود: اقدام نظامی در یمن یک خطای فاحش و تلاش برخی از کشورها برای حذف بخش مهمی از مردم یمن یک توهم است که هرگز موفق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: بحران یمن جز از طریق سیاسی و گفت وگوی یمنی ها راه حلی ندارد.

در این دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا نیز با یادآوری سفرهای خاطره انگیز و موفق خود به کشورمان از فعال شدن شرکت های اسپانیایی در بازار ایران و سرمایه گذاری ایران در بخش پالایشگاهی اسپانیا ابراز خرسندی کرد و بر حمایت دولت از بخش خصوصی و صنایع کشورش در این مسیر تأکید کرد.

گارسیا مارگالو، توافق در مورد کمک رسانی بین المللی به مردم سوریه را یک آغاز خوب در مسیر صحیح حل و فصل سیاسی بحران دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری طرف های درگیر و بازیگران منطقه ای، تروریست ها سرکوب و صلح و آرامش به سوریه بازگردد.

وی همچنین از تداوم فاجعه انسانی در یمن ابراز تأسف کرد و اظهار داشت: تمام توان خود را از مجاری اروپایی و بین المللی برای پیشبرد رویکرد سیاسی بحران یمن بکار گرفته ایم.

تخت روانچی روز جمعه در چارچوب برگزاری اولین دور رایزنی های سیاسی میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امورخارجه و همکاری اسپانیا با «ایگناسیو ایبانیئز همتای اسپانیایی خود در مادرید دیدار و در خصوص روابط دوجانبه ومسائل منطقه ای و بین المللی از جمله، سوریه، افغانستان، لبنان، تغییرات آب و هوایی و مقابله با تروریسم و افراط گرایی گفت و گو کرد.

تخت روانچی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و تصویر مثبت اسپانیا نزد مسئولان و مردم ایران، بر ضرورت توسعه مناسبات دوکشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تقویت روابط بین بخش های خصوصی ایران و اسپانیا تأکید کرد.

روابط ایران - آلمان در گرو اجازه دیگران

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هفته گذشته در خصوص روابط دوستانه با ایران اظهاراتی مبنی بر این موضوع داشت که تا ایران اسرائیل را به رسمیت نشناسد روابط آلمان با آن دوستانه نخواهد بود.

تحلیلگران سیاسی در واکنش به اظهارات مرکل روابط ایران و آلمان را صرفا اقتصادی ارزیابی کردند و گفتند دو کشور قصد ورود به روابط دیپلماتیک را ندارند.

اما حالا اخبار منتشر شده از آلمان نشان از تردید در روابط تجاری و مالی بین ایران و این کشور دارد.

روز گذشته «علی ماجدی» که در نشست فعالان اقتصادی ایران در آلمان حضور پیدا کرده بود گفت: یکی از مشکل ها بر سر راه آغاز جدی مناسبات اقتصادی میان ایران و آلمان، نگرانی و ترس بانک های آلمانی از گشایش روابط بانکی با ایران است که در این زمینه قرار است طی هفته آینده برخی مقام های آمریکایی به برلین سفر کنند و در گفت وگو با مسوولان دولتی آلمان این نگرانی ها را برطرف کنند.

همه این اخبار در حالی منتشر می شود که در چند ماه گذشته فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان دو بار به ایران سفر کرده و در جریان سفر به ایران هیات های اقتصادی از بخش های دولتی و خصوصی وی را همراهی می کردند.

آیا برجام سوری در راه است؟

پس از آن که برجام هسته ای به ثمر رسید مقامات کشورمان همواره تاکید داشتند از این الگو می توان برای حل بحران سوریه نیز استفاده کرد.

الگوی برجام یعنی نشستن مخالفان دور میز مذاکره چند ماهی است که از سوی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در چند شهر جهان اجرا شده اما این بار روسیه در همین رابطه دست به اقدامی متفاوت زده است.

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در گفتگویی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، وی را به روسیه دعوت کرد.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و ملک سلمان، روز جمعه در تماسی تلفنی، درباره حل بحران سوریه گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه، پوتین دعوت از ملک سلمان برای سفر به روسیه را تایید کرد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که روسیه و عربستان در منطقه دو سیاست کاملا متفاوت را دنبال می کنند و در سوریه نیز این دو کشور در مقابل هم ایستاده اند.

 

کد خبر 526170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha