تصویب لایحه تشکل های مردم نهاد/ گسترش همکاریهای اقتصادی تهران – مسقط

خبرگزاری شبستان:گسترش همکاریهای اقتصادی تهران – مسقط، ثبت ۵۶ تخلف تبلیغات انتخاباتی دررسانه های مکتوب، ۵۳ هزار شعبه اخذ رأی، تصویب لایحه تشکل های مردم نهاد از سرتیترهای مهم برخی از اخبار دولت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، گسترش همکاریهای اقتصادی تهران – مسقط، ثبت ۵۶ تخلف تبلیغات انتخاباتی دررسانه های مکتوب، ۵۳ هزار شعبه اخذ رأی، تصویب لایحه تشکل های مردم نهاد از سرتیترهای مهم برخی از اخبار دولت در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

ثبت ۵۶ تخلف تبلیغات انتخاباتی در رسانه های مکتوب

تخلفات انتخاباتی مصادیق ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور، طی جلسه ای بررسی شد. در این جلسه که نمایندگان معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته حقوقی ستاد انتخابات کشور،دبیر خانه ستاد انتخابات کشور و کمیته اطلاع رسانی این ستاد حضور داشتند گزارش رصد رسانه های مکتوب شامل خبرگزاری ها و روزنامه ها بررسی و 56 مورد از موارد مطروحه در این رسانه ها از مصادیق تخلفات تبلیغاتی موضوع ماده 59 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تشخیص داده شد.

براساس ماده 59 قانون انتخابات: انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می شود.

روابط ایران و عمان صمیمانه و راهبردی است/ گسترش همکاریهای اقتصادی تهران – مسقط در فضای پسابرجام

حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان گفت: روابط  ایران و عمان که بر پایه دوستی، برادری و اعتماد متقابل بنا شده است، روابط نمونه و مثال زدنی در منطقه است و تهران از توسعه و تعمیق همکاریهای اقتصادی با مسقط استقبال می کند.

رییس جمهوری با اشاره به سیاستهای عمان در مسیر تقویت ثبات و صلح منطقه و نیز تقدیر از مواضع و همکاری این کشور همسایه در روند پرونده هسته ای اظهارداشت: ضروری است دو کشور از فرصت های فراهم شده در فضای پسابرجام،  بیش از پیش برای تقویت همکاریهای مشترک بویژه در حوزه های اقتصادی  استفاده کنند.

دکتر روحانی، همکاری در حوزه انرژی را یکی از زمینه های فراوان و بالقوه برای همکاری دو کشور دانست و گفت: باید با شناسایی امکانات و ظرفیت های دو کشور، آنها را در مسیر توسعه همکاریهای مشترک و رفاه دو ملت ایران و عمان بکار گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در بنادر و سواحل دریای عمان، افزود: بخش های خصوصی دو کشور  می توانند در حوزه های بنادر، هواپیمایی، راه آهن و بانکی، همکاری های خود را گسترش دهند.

دکتر روحانی از آمادگی ایران در زمینه ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران و بازرگانان عمانی خبر داد و اظهارداشت: تسهیل تردد بازرگان ایرانی و ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت و همکاری بخش خصوص دو کشور نیز در این عرصه ضروری است.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد که سفر هیات عالیرتبه عمانی به تهران، آغازگر حرکتی جدید در توسعه همکاریهای تهران – مسقط باشد.

وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسقط مصمم است در همه عرصه ها سطح همکاریهای خود با تهران را گسترش و تعمیق بخشد، گفت: امکانات و توانمندیهای اقتصادی ایران و عمان می تواند در مسیر بهبود بیش از پیش روابط دو کشور قرار گیرد.

«یوسف بن علوی» با تشریح برنامه ها و طرحهای راهبردی اقتصادی کشورش، تاکید کرد: عمان با اعطای تسهیلاتی ویژه به بازرگانان ایرانی، از حضور فعال و گسترده آنان استقبال می کند.

وی همکاری دو کشور در حوزه انرژی را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: اقتصادهای دو کشور مکمل یکدیگرند و همین موضوع زمینه گسترش همکاری های مشترک را در راستای منافع دو ملت فراهم کرده است.

لزوم رعایت حرمت ایام فاطمیه در تبلیغات انتخابات

ستاد انتخابات کشور از همه نامزدهای انتخابات مجلس و هواداران آنها خواست درعین حفظ تحرک در فضای تبلیغات و رقابت های قانونمند و گرم پیوند ناگسستنی خود با ذریه خاتم المرسلین را حفظ و از برکات این محبت توحیدی بهره مند شوند. متن اطلاعیه شماره 11 ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

قال رسول ا...: ان فاطمة بضعة منی و هی نور عینی و ثمرة فؤادی

پیامبر گرامی اسلام صلوات ا... و سلامه علیه فرمودند: فاطمه پاره تن و نور چشم و میوه دل من است.

با عنایت به روند تبلیغات انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بحمد ا... با طمأنینه و در شرایط نسبتاً قابل قبول از حیث رعایت شرایط و حدود قانونی تبلیغات به پیش می رود، ستاد انتخابات کشور با توجه به فرارسیدن ایام اقامه عزا در سوگ شهادت کوثرِ پیامبرگرامی اسلام، حضرت فاطمه زهرا سلام ا... علیها، ضمن تسلیت و تعزیت این سوگ جانسوز و ادای احترام به مراتب موّدت، محبّت و ارادت مردم شریف ایران اسلامی به اهل بیت گرامی پیامبر اعظم (صلوات ا... علیه) از همه نامزدهای محترم انتخابات مجلس شورای اسلامی و هواداران ارجمند ایشان درخواست می نماید، با رعایت شؤون این ایام و عرف مورد احترام اقشار مختلف جامعه ایران در این زمینه، در عین حفظ تحرک و جنب و جوش در فضای تبلیغات و رقابت های قانونمند و گرم انتخاباتی پیوند ناگسستنی خود با ذریه خاتم المرسلین را حفظ و از برکات و فیوضات این محبت توحیدی

بهره مند گردند.

ستاد انتخابات کشور

۵۳ هزار شعبه اخذ رأی/ هیچ حادثه و تخلف مهمی ثبت نشده است

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به بیان نکاتی در خصوص روند تبلیغات نامزدهای انتخابات و چگونگی عملکرد رسانه ها در این زمینه پرداخت. بخش های برگزیده این گفتگو را در زیر می خوانید:

*** همه هدف ما این است که انتخاباتی کاملاً‌ قانونی و ضابطه مند و یک رقابت قابل قبول برگزار شود و در انتخابات گذشته هم گاهی مطالبی مطرح می شد که موافق نیستیم در این دوره انتخابات مطرح شود. رسانه ها از هرگونه اتهام زنی و تحریف پرهیز کنند و مردم را دچار ابهام نکنند.  به رسانه ها توصیه کردم که بگذارند مردم یک هفته آزاد باشند و با خیال راحت به فعالیت های خود بپردازند و در صحنه حاضر باشند که این موضوع در بخش خبری بیست و سی تحریف شد. بخش خبری بیست و سی را خودم راه اندازی و در آن زمان تأکید کردم که برخی مطالب در بخش های اصلی آن قابل طرح نیست و نباید این بخش خبری جزو بخش های خاکستری و نشریه زرد شود. باید رسانه ها نشاط سیاسی را توسعه دهند و پدیده های سیاسی و حوادث را بطور دقیق منعکس و کمک کنند تا مردم راحت تر تصمیم بگیرند اما آن بخشی که گفتم مردم را آزاد بگذارید طوری پخش شد که برخی مخاطبان فکر کردند منظور من آزادی رقص و آواز و این مسائل است.

*** از فروردین ماه امسال اقدامات اولیه انتخابات را آغاز کردیم و هماهنگی های خوبی میان نهادهای امنیتی و نظارتی ، اجرایی ، پشتیبانی و رسانه ای صورت گرفت و تاکنون این هماهنگی و تعامل در حد بسیار بالایی برقرار بوده است به ویژه در مراحل مقدماتی و پشتیبانی. مراحل ثبت نام هم با شور و اشتیاق مردم مواجه شد و همکاری ها بسیار خوب بود. اعضای هیئت اجرایی را تا 30 نفر و در مواردی هم تا 90 نفر هم برای انتخاب به شورای نگهبان معرفی کردیم و در واقع اعضای هیئت اجرایی به پیشنهاد ما و با انتخابات شورای نگهبان وارد این عرصه شدند. در مرحله تعیین صلاحیت هم متناسب با اختیارات و منابع و اطلاعات خود حدود 10 هزار نفر از به هیئت های نظارت معرفی کردیم و اینکه گفته می شود نهضت ثبت نام شکل گرفت تا کار شورای نگهابان سنگین تر شود واقعیت ندارد. همه کارهایی که انجام شد کاملاً‌ قانونی بوده است و البته شرایط سخت هم این امکان را فراهم می کند که ثبت نام زیاد باشد و اگر مدت ثبت نام افزایش می یافت شاید تا 20 هزار نفر هم ثبت نام می کردند و البته همه کسانی که ثبت نام کردن احساس تکلیف داشتند و به نظام اعتماد کردند و وارد عرصه شدند.

*** همه گروه های سیاسی و جناح ها فعال هستند و نشاط سیاسی خوبی حاکم است و تاکنون هیچ حادثه و تخلف مهمی ثبت نشده که نشانه آگاهی و دقت آنهاست و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه تبلیغات ادامه دارد و سپس قطع می شود و از ساعت هشت صبح روز جمعه آماده اخذ رأی مردم هستیم.

*** امنیت انتخابات مهمترین مسئله است و نیروی انتظامی حافظ و مسئول صندوق ها خواهد بود که آمادگی کامل دارد و در همه شعبه ها حضور خواهد داشت و می تواند از نیروهای دیگر هم کمک بگیرد. در حوزه امنیت عمومی کاملاً‌ مسلط هستیم و فضا را رصد می کنیم و امکانات و صندوقها توزیع شده است و آمادگی کامل برای رأی گیری داریم.

*** 53 هزار شعبه اخذ رأی و یکصد و بیست هزار صندوق داریم و یک میلیون نفر کارگزار در برگزاری انتخابات همکاری می کنند و در سراسر کشور برنامه ریزی شده است که از هموطنان اخذ رأی کنیم و وسایل نقلیه و حتی بالگرد برای انتقال صندوق های اخذ رأی به مناطق سخت گذر پیش بینی شده است. اقدامات ویژه نظارتی داریم و برای همه شعبه ها بازرسی ، نماینده فرماندار و نمایندگان داوطلبان انتخابات پیش بینی شده است در حالی که در دوره قبل برای هر 5 تا 10 شعبه پیش بینی شد.

*** در صندوق های سیار نیز باید از مسیرهای مشخص و در مسائل نظارت شده جابجا شود و به مردم اطمینان می دهیم که امنیت انتخابات فراهم می شود تا جلوی بهانه جویی های دشمنان و  بیگانگان را بگیریم و به عنوان مجری اعلام می کنیم که همه پیش بینی های لازم انجام شده است. جابجایی صندوق های سیار در ماشین های بزرگ مانند مینی بوس یا اتوبوس خواهد بود تا همه ارکان انتخابات مشارکت داشته باشد.

*** حدود 55 میلیون نفر حق رأی دارند که سه میلیون نفر رأی اولی هستند و شش هزار و 300 هزار نفر تا امروز تأیید صلاحیت شده اند و برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی 25 نفر رقابت می کنند و رقابت خوبی شکل گرفته است و البته در برخی از حوزه ها وزن برخی رقبا بیشتر است و از سه شهرستان مهم در روز یکشنبه گزارشهایی رسیده است که نشان می دهد جایگاه افرادی که تازه ثبت نام کرده اند رشد خوبی دارد.

*** در تهران سی نفر برای مجلس شورای اسلامی و 16 نفر هم برای خبرگان و چهار نفر هم برای اقلیت انتخاب می شوند که به 55 نفر می رسند که عدد بسیار بالایی است که اگر در تعداد واجدان رأی دادن ضرب شود نشان می دهد که عدد بسیار بالایی است و شمارش آن زمان می برد و در حوزه هایی که یک نفره است همان شب نتایج اعلام می شود و در حوزه های دو تا شش نفره نتایج را صبح روز بعد اعلام می کنیم و در تهران هم تلاش خواهیم کرد در سه روز اول نتایج مشخص شود.

*** درباره برگزاری الکترونیک انتخابات سخت افزارها و نرم افزارها تهیه شد اما ایرادهایی به نرم افزارها وارد شد که تلاش می کنیم در دوره بعد انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.

*** مدارس هم تعطیل نخواهند شد و در تهران همه مدارس شعبه اخذ رأی نیست و در مدارسی هم که رأی گرفته می شود کار شمارش و اقدامات تکمیلی در یک تا دو اتاق انجام خواهد شد که اگر آموزش و پرورش تدبیری بیندیشد می تواند کلاس ها را در دیگر اتاقها برگزار کند.

*** در تبلیغات هم باید قانون را رعایت کنند و امسال برای اولین بار جزوه ای را همراه ثبت نام به هر یک از داوطلبان دادیم که حقوق و تکالیف آنان را در همه مراحل حتی پس از انتخابات تبیین کردیم که چه حقوق و تکالیفی دارند.

*** برای هر داوطلب متناسب با مشخصات و شماره تلفنی که موقع ثبت نام ارائه کرده است کد و سامانه مشخصی تهیه کرده ایم که از امروز یکشنبه در اختیار شهروندان قرار می گیرد و مردم هم هر نوع شکایت که در باره فعالیتهای نامزدهای تبلیغاتی داشته باشند با این کد و سامانه اطلاع دهند. در 90 درصد حوزه های انتخابیه بین یک تا شش نفر نماینده وارد مجلس شورای اسلامی می شوند.

موافقت دولت با افزایش تسهیلات بانکی برای خرید تضمینی گندم در سال 94/تصویب لایحه تشکل های مردم نهاد

هیات دولت به منظور تأمین کسری صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا سقف مبلغ 125 هزار میلیارد ریال سهام شرکت‌هایی را که مشمول واگذاری هستند،با قیمت مصوب هیأت واگذاری یا منابع حاصل از فروش آنها به صندوق مزبور واگذار کند. در این جلسه که عصر یکشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد ، هیأت دولت همچنین با افزایش تسهیلات بانکی برای خرید تضمینی گندم در سال 1394 موافقت کرد.

هیأت وزیران در ادامه جلسه خود لایحه «تشکل‌های مردم نهاد» را با هدف تحقق هر چه بیشتر حق مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی خویش و همچنین اجرایی نمودن اصول سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی به تصویب رساند.

نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، بسترسازی و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های لازم در امور اجتماعی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و تعمیق و نهادینه کردن مشارکت مردم در عرصه‌های اجتماعی از طریق تشکل‌های مردم نهاد، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

اعضای دولت در ادامه جلسه، با الحاق موادی به آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موافقت کردند. اصلاح آیین‌نامه فوق که به عنوان بسترساز معماری و شهرسازی پایدار از آن یاد می‌شود، با هدف توجه به اصول و مبانی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی در کشور انجام می‌گیرد. از جمله دلایل اصلاح آیین‌نامه یاد شده، توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای در ارایه خدمات مهندسی، ضرورت رفع تعارض منافع و اجتناب از تکفل همزمان امور و نیز ضرورت تقویت رویکرد حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی کشور در انجام امور مهندسی قابل ذکر است.

دولت به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی برای برخورداری از یک نظام منسجم، هدفمند و کارآمد مالکیت فکری در راستای تحقق اهداف اقتصادی و توسعه‌ای کشور، وزارت دادگستری را مجاز نمود بدون گسترش تشکیلات سازمانی و با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)، برنامه‌های آموزشی مهارتی مالکیت فکری را برای کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، کاربران و ذینفعان، در دبیرخانه شورای سیاستگذاری ملی و هماهنگی مالکیت فکری اجرا نماید.

لوایح تمدید اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای سال‌های 1395 و 1396 و مدیریت خدمات کشوری از دیگر مواردی بود که در این جلسه هیأت دولت به تصویب رسید. از جمله دلایل تصویب لوایح مذکور، منقضی شدن دوره اعتبار تمدید اجرای آزمایشی قوانین یاد شده و نیز پیشگیری از تداوم خلاء قانونی است.

دولت همچنین به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقتنامه همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان، ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، اقدام نماید.

معلم، تمام آموزش و پرورش است

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم نکوداشت استاد احمد صافی به پاس بیش از نیم قرن جهاد تربیتی در عرصه تعلیم و تربیت که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، افزود: معلم نقش مهمی در فرآیند رفتارسازی دانش آموز دارد.

وی اظهار داشت: سخن گفتن و تدریس کردن، پوشیدن، سکوت کردن، رفتار و کردار معلم، به طور مستقیم در وجود تمامی دانش آموزان تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به شش زیر نظام تعریف شده در عرصه تعلیم و تربیت و وجود سند تحول بنیادین، این وزارتخانه که نقش مهمی در فرآیند آموزش و پرورش دارد، اما نقش معلم در این حوزه کلیدی و اساسی است.

فانی اظهار کرد: استاد صافی معلم همه ماست و تلاش و فعالیت 60 ساله این معلم گرانقدر در عرصه تعلیم و تربیت کشور کلیدی و در آموزش و پرورش تاثیر داشته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: احمد صافی در تمامی عرصه های این وزارتخانه فعالیت کرده و

با توجه به آثار بی شماری که از خود برجای گذاشته، منشا اثرات خیری در گذشته، حال و آینده کشور بوده است.

فانی افزود: کلاس اول یکی از سخت ترین بخش های دوران تحصیل در نظام آموزش و پرورش است و از این جهت استاد صافی طی سالیان متمادی، با پژوهش و تحقیقات گسترده، بر تاثیرات نظام تعلیم و تربیت کودکان در سال نخست تحصیل به جهت تشکیل پایه و اساس فرهنگ اجتماع و علم آموزی نسل های آینده تاکید داشت.

وزیر آموزش و پرورش، خستگی ناپذیری و عشق ورزی سرشار استاد صافی به حوزه آموزش و پرورش را کم نظیر و مثال زدنی عنوان کرد و افزود: تدریس در دوره های کارشناسی و دکترا در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تالیف کتب آموزشی و پژوهشی برای معلمان و استادان را از جمله فعالیت های این شخصیت علمی و فرهیخته برشمرد.

فانی تجلیل از بزرگان علم و معرفت کشور را کاری بسیار خداپسندانه برشمرد و گفت: امثال استاد صافی که خود را ذوب در آموزش و پرورش کشور کرده، کم نداریم و مادامی که فرصت باقی است با برگزاری مراسم نکوداشت گوشه ای از تلاش مخلصانه این دسته افراد را که برای نظام تعلیم و تربیت خدمت کرده اند، را باید به جا آورد.

استاد احمد صافی متولد 1361 نیشابور، طی 59 سال گذشته کار تدریس در مدارس و دانشگاه های کشور را برعهده داشت و در دستگاه های آموزشی کشور مناصب مختلقی از جمله معلمی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه، عضو ستادی و شوراها و مشاور وزیر آموزش و پروش را تاکنون برعهده داشته است.

در این مراسم که معاونین وزیر و کارشناسان و مربیان و اساتید دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان و مدیران برخی مناطق آموزش و پرورش حضور داشتند، پس از اهدای لوح سپاس از سوی وزیر ، تمبر یادبود به پاس بیش از نیم قرن تلاش استاد احمد صافی در عرصه تعلیم و تربیت رونمایی شد.

صنعت دارویی کشور نوسازی می شود

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در آیین معرفی دستاوردهای صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی کشور در تالار وحدت خاطرنشان کرد: دوران پسابرجام فرصت عالی برای نوسازی صنعت دارویی کشور است تا دست اندرکاران این حوزه سرمایه، دانش و تجربه شرکای خارجی را به کار گیرند که البته این مساله هنرمندی صنعت دارویی را می طلبد.

وی ادامه داد: در این فرصت پسابرجام صنعتگران دارویی و بانک ها عقب هستند و باید توسعه صادرات را داشته باشند.

وزیر بهداشت گفت: اگر توسعه صادرات دارویی را داشته باشیم، کیفیت داروهای داخلی افزایش یافته و قیمت برای مصرف کنندگان عادلانه خواهد بود و افتخار بسیار بزرگی را کسب خواهیم کرد که مقایسه با صنایع دیگر نخواهد بود.

هاشمی افزود: صنعت دارویی ما زمانی پیشرفت می کند که بازار تشنه منطقه را تصاحب کنیم و این مساله شدنی است به شرط آن که تلاش کنیم.

وی ادامه داد: سهم ما از صادرات دارویی 200 میلیون دلار است که با سهم واقعی ما فاصله زیادی دارد؛ صادرات دارویی در این دولت به دو برابر افزایش یافته اما باز هم این رقم افتخارآمیز نیست.

وی خطاب به دست اندرکاران صنعت دارو در این آیین گفت: نباید به حواشی توجه کنیم زیرا حاشیه ها در حوزه دارو وجود داشته و در این دولت تلاش کردیم که مقاومت کنیم.

وی اضافه کرد: به مشکلات موجود واقف هستیم اما باید بپذیریم پیشرفت کشور در تعامل با دنیا و بهره گیری از تجارب جهانی است.

وزیر بهداشت گفت: نمی توانیم ادعا کنیم می خواهیم رتبه اول منطقه را داشته باشیم اما از سرمایه گذاران خارجی با نگاه مظنونانه استقبال کنیم.

وی این سوال را مطرح کرد: آیا چین که بزرگ ترین شریک اقتصادی آن آمریکا است و بزرگ ترین اقتصاد جهان را در آینده در اختیار خواهد داشت، نفوذی در این کشور صورت گرفته است؟

وی تصریح کرد: باید با چشم بینا و دل دریایی از فرصت پسابرجام استفاده کنیم و نباید نگاه سیاسی آلوده به همه مسایل داشته باشیم.

آخرین آمار شرکت های دانش بنیان/ ۴۸۹ طرح مردود شدند

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست هم اندیشی و هم افزایی صندوق های پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آخرین آمار صندوق در ارزیابی شرکت های دانش بنیان گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۵۳ شرکت دانش بنیان مورد تایید صندوق وجود دارد که از این تعداد ۱۳۱۶ شرکت نوپا، ۷۱۴ شرکت تولید کننده کالا وخدمات و ۱۲۳ شرکت صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان هستند.

وی با اشاره به آمار طرح های ورودی و خروجی شرکت های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در مجموع ۱۷۱۶ طرح از شرکت های دانش بنیان به صندوق وارد شده که از این تعداد ۴۲۵ طرح در دست ارزیابی و ۱۲۹۱ طرح تعیین تکلیف شده است. از کل تعداد طرح های تعیین تکلیف شده  ۸۰۲ طرح مصوب و ۴۸۹ طرح مردودی، انصرافی و از دستور کار خارج شده بوده اند.

سلطانی گفت: میزان هزینه اختصاص یافته به کل طرح های مصوب شده برابر با ۴۳۵ میلیارد تومان است که تا کنون یک سوم این مبلغ از سوی صندوق پرداخت شده و دو سوم مبلغ پرداختی دیگر بنا بر تایید نظارت و پرداخت اقساط بعدی پرداخت خواهد شد.

به گفته وی تاکنون ۴۳۷ شرکت دانش بنیان طرحی به صندوق برای ارزیابی ارائه نکرده اند.

سلطانی اظهار داشت: همچنین مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای دفاتر کاری اختصاص یافته که به میزان ۱۶۰ میلیارد تومان از این مبلغ تاکنون پرداخت شده است و مابقی در دو ماه آینده نیز پرداخت می شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: از سوی دیگر ۱۰۰ میلیارد تومان در راستای تامین ضمانت نامه ها در صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسیده که میزان تامین ضمانت نامه ها برای اهرمی کردن پول بانک بلوکه شده است.

وی گفت: مبلغ ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات به صندوق های پژوهش و فناوری اختصاص یافته که این مبلغ به طور کامل در حال پرداخت است.

سلطانی افزود: جمعا می توان گفت که حدود ۷۷۰ میلیارد تومان برای شرکت های دانش بنیان مصوب شده و طرح های جدید با مبلغی حدود هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان نیز در دست بررسی هستند. تا کنون مبلغ ۷۰۷ میلیارد تومان به صندوق اختصاص یافته است.

وی گفت: به صورت کلی ۷۷۰ میلیارد تومان جمع مبلغ مصوبه برای طرح های به تصویب رسیده، تامین دفاتر کاری، تامین ضمانت نامه ها و تسهیلاتی صندوق های پژوهش و فناوری بوده است.

سلطانی با اشاره به آمار طرحهای در دست بررسی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مبلغ ۸۹۱ میلیارد تومان به تقاضای تسهیلات وام، ۸۴۵ میلیارد تومان برای تقاضا، مشارکت و سرمایه گذاری و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تقاضای دفاتر کاری اختصاص یافته که می توان به طور کلی گفت  ۱۸۳۷ میلیارد تومان تقاضای در دست بررسی داریم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص آمار طرح های مصوب به تفکیک نوع خدمت گفت: تعداد ۴۳۷ طرح مصوب قرض الحسنه، ۴۸ طرح مصوب قبل از تولید صنعتی، ۱۰۰ طرح مصوب تولید صنعتی، ۱۲۴ طرح مصوب سرمایه در گردش، ۳۲ طرح مصوب ضمانت نامه، ۵۷ طرح مصوب لیزینگ و ۲۱ شرکت ارائه دهنده خدمات تجاری سازی به شرکت های دانش بنیان بودند که جمعا ۸۱۹ طرح برابر با ۴۳۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری صندوق های پژوهش و فناوری بر اساس میزان حمایت آنها از طرح های دانش بنیان در راستای تجاری سازی شدن تا شش ماه آینده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه روزی ۱۵ طرح دانش بنیان برای ارزیابی وارد صندوق می شود، گفت: پیش بینی می کنیم برای همه تقاضاها تا پایان سال به  ۳ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان نیاز داشته باشیم؛ امیدواریم که بودجه سال ۹۴ صندوق تا پایان سال محقق شود.

وی در خصوص چالش های صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: عدم پرداخت نیم درصد سالیانه، تعدد ناظران صندوق، طولانی بودن ارزیابی های برون سپاری، درصد بالای  شرکت های دانش بنیان، فرهنگ پول ارزان در کشور، نبود فرهنگ مشارکت در سرمایه گذاری  از چالش های صندوق به شمار می روند.

کد خبر 526169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha