جشنواره تئاتر فجر بر كيفيت و گروه گرايي تاكيد دارد

خبرگزاری شبستان:مديركل هنرهاي نمايشي و دبير سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در جلسه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي گزارشي از جشنواره تئاتر فجر ارائه كردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي، محمد حسن ايماني خوشخو؛ رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين جلسه با اشاره به پيشينه و سابقه جشنواره بين المللي تئاتر فجر گفت: جشنواره بين المللي تئاتر فجر از جشنواره هاي با سابقه است كه در دوره هاي گوناگون كم و بيش جريان تئاتري سال را هدف گذاري كرده است و هنرمندان و گروههاي تئاتري بسياري بخصوص گروههاي شهرستاني تمايل دارند در جشنواره حضور داشته باشند.

ايماني خوشخو ادامه داد: انتظارات از هر مقوله اي مي بايست بر اساس ساختار آن باشد و جشنواره تئاتر فجر هم متناسب با ساختار و امكانات مي تواند پاسخگو باشد.

رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: با توجه به اينكه حساسيت ها نسبت به هنر از جمله تئاتر در جشنواره تشديد مي شود و مي تواند جريان هنر و تئاتر را متاثر كند، ضرورت دارد كه جشنواره تئاتر فجر با انسجام و هماهنگي برگزار شود. با توجه به انتظارتي كه از حوزه فرهنگ و هنر دولت وجود دارد اميدواريم با همكاري دستگاهها و نهادهاي مسئول، سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر با كيفيت و قوت بیشتری برگزار شود.

مهدي شفيعي؛ مديركل هنرهاي نمايشي در اين جلسه با گزارشي از وضعيت تئاتر كشور گفت: امروز كميت بالايي از فارغ التحصيلان تئاتر را داريم اما زيرساخت هاي لازم مانند سالن، اعتبار و حمايت ها متناسب با ان فراهم نشده است. بنابراين ضرورت دارد از ظرفيت هاي برنامه هاي توسعه و برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت براي همگن سازي در زمينه تئاتر استفاده شود و در سياستگزاري و مديريت بخش هاي حرفه اي و دانشگاهي و ... در حوزه تئاتر همگرايي ايجاد شود.

مديركل هنرهاي نمايشي با اشاره به اينكه به در حال حاضر به طور ميانگين روزانه 100 نمايش اجرا مي شود و با راه اندازي تماشاخانه هاي خصوصي حدود دو هزار صندلي به صندلي هاي تئاتر افزوده شده و امروز تئاتر با اقبال مواجه مي شود  كه اين مايه خوشحالي است اما از نظر مديريتي براي حمايت از تئاتر و نظارت بر اين تعداد نمايش کارسخت تر شده است.

شفيعي با اشاره به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 1379 براي صدور مجوز و نظارت بر تئاتر گفت: اين مصوبه شرايط لازم و كافي را براي نظارت بر تئاتر ندارد كه متناسب با نيازها و شرايط امروز تئاتر با نگاه كارشناسي تغييراتي را پيشنهاد كرديم تا به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شود و مورد بررسي قرار گيرد.

مديركل هنرهاي نمايشي به توليد نمونه هاي تئاتر حرفه اي در سال گذشته كه با مخاطب هم ارتباط برقرار كرده اند اشاره كرد و گفت: تئاتر ظرفيت هاي اجتماعي فراواني دارد و به مسايل اجتماعي واكنش نشان مي دهد. توليد چند اثر نمايشي با مضامین ارزشی و فرهنگی نمونه هایی از واكنش مسئولانه تئاتر به مسايل اجتماعي است.

شفيعي ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 1379 شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه تئاتر، نهادهايي مانند آموزش و پرورش، فرهنگستان هنر و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز وظايف و مسئوليت هايي دارند كه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي تواند عملكرد و برنامه هاي اين نهادها را در حوزه تئاتر بررسي كند.

مديركل هنرهاي نمايشي با اشاره به جشنواره بين المللي تئاتر فجر گفت: در سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر كيفيت گرايي و توجه به گروههاي نمايشي مورد تاكيد است. برگزاري جشنواره تئاتر فجر امسال محدود به 10 روز نيست و جشنواره در واقع با برگزاري هفته تئاتر لهستان آغاز شد و با کارگاه های آموزشی ادامه پيدا كرد. در اين دوره هنرمنداني كه در سال جاري توليداتي داشته اند حضور دارند و اميدواريم مخاطبان آيينه تمام نمايي از تئاتر را در جشنواره ببينند.

سعيد اسدي؛ دبير سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در ادامه اين جلسه گفت: با توجه به شرايط فعلي، تنگناهاي مالي و عدم تناسب فارغ التحصيلان تئاتر با امكانات و منابع برگزاري جشنواره تئاتر فجر دشوار است و با توجه به اينكه مشكلات تئاتر در جشنواره خودش را نشان مي دهد ضرورت دارد در طول سال به تئاتر توجه جدي شود.

اسدي یادآور شد تئاتر به ساماندهي دروني نياز دارد و بر همين اساس در جشنواره امسال گروه گرايي و توجه به ماهيت گروه به صورت نمادي و عملي مورد توجه قرار گرفته است و با برگزاری سميناری در جشنواره به نقش گروهها در توسعه تئاتر پرداخته می شود.

دبير سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر ادامه داد: در جشنواره امسال توجه به توليداتي است كه در طول سال اجرا شده است و بخش هاي نسل نو با تاكيد بر توليدات جشنواره تئاتر دانشگاهي و جشنواره هاي درون دانشگاهي و اجراهاي عمومي نسل جوان، تازه هاي توليد تئاتر ايران، مرور تئاتر و بخش بي الملل در جشنواره در نظر گرفته شده است. در بخش فجر استاني نيز آثاري در هفت استان اجرا خواهد شد.

اسدي با تاكيد بر توجه به ژانرهاي مختلف در جشنواره امسال افزود: در بخش بين الملل آثاري مورد بررسي قرار گرفته و آثار خارجي حاضر در جشنواره هنوز قطعي و نهايي نشده است كه البته در اين بخش در كنار اجراي تئاتر برنامه هايي مانند نشست و سخنراني، هفته تئاتر لهستان، كارگاه ها نيز مورد نظر است و نگاه به تكنولوژي هاي جديد و شيوه هاي جديد اجراي تئاتر نيز از برنامه هاي بخش بين الملل جشنواره است.

او با اشاره به بخش هاي عكس و پوستر تئاتر گفت: در بخش توليد نمايشنامه 10 اثر انتخاب و نمايشنامه خواني شده و در زمينه پژوهشي علاوه بر انتشار مقالات سمينار، چند كتاب نيز منتشر خواهد شد و انتشار نمايشنامه هاي برگزيده و آثار عكس و پوستر تئاتر نيز از برنامه هاي جشنواره است.

اسدي با اشاره به ظرفيت هاي ايجاد شده از سوي بخش خصوصي و تماشاخانه هاي خصوصي گفت: اين ظرفيت اتفاق خوشايندي است اما نياز به پايش نيز دارد و جشنواره تئاتر فجر امسال در بخشي از مشاركت و همراهي تماشاخانه هاي خصوصي استفاده مي كند.

دبير سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر با اشاره به تدارك زيرساخت هايي براي توجه به مخاطب و استفاده از نرم افزارهای کاربردی براي دريافت اخبار و خريد بليت توسط مخاطبان خبر داد و گفت: جدول نهايي اجراهاي و برنامه هاي جشنواره در حال تهيه است.

اعضاي كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه جلسه نظرات خود را درباره سي و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر بيان كردند.

کد خبر 511003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha