اعلام برگزیدگان جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در هفته پایانی بهمن

خبرگزاری شبستان: شاه آبادی گفت:حجم زیادی از آثار معادل هزار و ۷۰۰ عنوان کتاب در رشته‌های مختلف شامل داستان تالیف، داستان ترجمه، شعر و کتاب‌های علمی و آموزشی به دبیرخانه جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، حمیدرضا شاه‌آبادی  اظهار کرد: چون امسال جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان برای نخستین بار به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، حجم زیادی از آثار معادل هزار و 700 عنوان کتاب در رشته‌های مختلف شامل داستان تالیف، داستان ترجمه، شعر و کتاب‌های علمی و آموزشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. البته هرکدام از این رشته‌ها در دو گروه سنی کودک و نوجوان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
دبیر علمی هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان ادامه داد: براین اساس امسال با کمیت قابل اعتنایی روبه‌رو بودیم و امیدوارم کیفیت هم به همین اندازه خوب باشد، البته فرم‌هایی که بعد از بررسی پاره‌ای از آثار به دست ما رسیده است، نشان دهنده سطح متوسط و قابل قبولی از کیفیت آثار است.
 
وی در ادامه درباره ملاک‌های انتخاب داوران این جشنواره توضیح داد: ملاک‌های زیادی برای انتخاب داوران جشنواره مدنظرمان بود که شاخص‌ترین آنها کارآزموده بودن، داشتن تخصص و حسن شهرت داوران بود تا بتوانند علاوه بر ارزیابی صحیح و اصولی آثار، داوری عادلانه‌ای نیز داشته باشند. البته در برخی موارد مجبور شدیم به دلیل اینکه داوران خود کتابی در همان رشته به جشنواره ارایه کرده بودند داوران خوبمان را حذف کنیم و برخی دیگر که حاضر شدند کتاب‌هایشان حذف شود در داوری باقی ماندند.
 
شاه‌آبادی همچنین بیان کرد: اتفاقی که امسال برای نخستین بار رخ داد این بود که تلاش کردیم از بین افرادی که در رشته ادبیات کودک زبده‌اند اما نویسنده نیستند افرادی رابه همکاری دعوت کنیم تا به عنوان کارشناس در بخش داوری حضور داشته باشند. می‌خواستیم در شرایط محکم‌تر و دقیق‌تری به داوری آثار بپردازیم و رقابتی که اغلب بین داوران و اعضای هم‌صنفشان ایجاد می‌شد را به نوعی از بین ببریم.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به عنوان طلیعه‌دار و پیشرو در رشته ادبیات کودک، از استادان آن دانشگاه که در زمره تواناترین استادان ادبیات کودک در کشورمان هستند در امر داوری کمک گرفتیم و دکتر محمد حسام‌پور و دکتر فریده پورگیو از استادان ادبیات کودک دانشگاه شیراز به ما معرفی شددند تا به عنوان داور از وجود آنها استفاده کنیم. این افراد به مباحث نظری تسلط دارند و فضای ادبیات کودک را به خوبی می‌شناسند. بر این اساس محمد حسام‌پور در حوزه نقد و مباحث نظری و فریده پورگیو در حوزه داستان تالیف و ترجمه نوجوان با ما همکاری دارند. علاوه بر این درنظر داریم در تنظیم آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های جنبی جشنواره نیز از حضور آن‌ها بهره‌مند شویم.
 
شاه‌آبادی درباره اعلام نتایج نیز گفت: بعد از بررسی آثار، نتایج در قالب منتخبان برگزیده و تقدیری در هفته آخر بهمن‌ماه اعلام می‌شود. البته هیچ محدودیتی در تعداد برگزیدگان و افراد تقدیری وجود ندارد و داوران ملزم نیستند که حتما در هر رشته برنده داشته باشند. به ناشران برگزیده تندیس

کد خبر 510972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha