توسعه همکاری های ریلی و جاده ای بین ایران و هند

خبرگزاری شبستان:همکاری های ایران و هند در مسیر توسعه قرار گرفته است و در سفری که وزیر اقتصاد و دارایی به هند کرده است بناست توسعه همکاری های ریلی و جاده ای میان ایران و هند در قالب کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و هند مورد بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: روابط ایران و هند در زمینه های مختلف این روزها در حال شکل گیری است، توسعه روابط بانکی و تجاری، مبادلات در حوزه گازی و نفت و امروز در حوزه ریلی و جاده ای نیز همکاری های تازه ای میان ایران و هند در حال شک گیری است. ایرنا در این زمینه گزارش داده است که: "بابک احمدی، معاون ناوگان راه آهن در حاشیه برگزاری کارگروه زیرساخت بین ایران و هند اعلام کرده است  فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری هندی ها در بخش ریلی و حمل و نقل ایران وجود دارد. نشست کارگروه زیرساخت بین ایران و هند برگزار شده است و در این نشست در زمینه توسعه بنادر به ویژه چابهار و تقویت همکاری های دو کشور در بخش حمل و نقل بحث و تبادل نظر شد. تکمیل کریدور شمال - جنوب از دیگر محورهای این گفت و گوها بود. با تکمیل این کریدور بندر چابهار از طریق ریلی و جاده ای به شبکه سراسری راه آهن و آسیای میانه متصل می شود. سرمایه گذاری طرف هندی در حوزه بنادر خشک از دیگر زمینه های همکاری های دو کشور در بخش حمل و نقل است. با گسترش همکاری ها در بخش حمل نقل، زمینه برای افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور فراهم می شود .سرمایه گذاری و مشارکت طرف هندی در بنادر و بخش حمل و نقل ایران از مهمترین محورهای این مذاکرات بود. تا پیش از برجام طرف هندی برای سرمایه گذاری درایران تردید داشتند که با چشم انداز رفع تحریم ها، شرایط مناسبی برای این سرمایه گذاری فراهم شده است ".

 

این گزارش می افزاید: علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی که برای شرکت در کمیسیون اقتصادی ایران و هند به دهلی نو سفر کرده است در خصوص ظرفیت های همکاری ایران و هند در حوزه های مختلف بهایرنا گفته است که: "در این کمیسیون اقتصادی مسائل مورد علاقه دو کشور در حوزه های مختلف بویژه همکاری های اقتصادی، مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. هند با یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت و با داشتن بالاترین نرخ رشد در سطح جهان، آمادگی سرمایه گذاری و تامین مالی و سرمایه گذاری را در بسیاری از پروژه ها در ایران دارد. در کمیسیون اقتصادی دو کشور مجموعه همکاری های اقتصادی در حوزه های مختلف بویژه در بخش های بندر، جاده، ریل، پتروشیمی و احداث کارخانه و دیگر فعالیت های اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. با توافقاتی که در کمیسیون اقتصادی دو کشور صورت می گیرد، روابط ایران و هند هرچه سریعتر توسعه یابد. در این هیات نمایندگانی از وزارتخانه های مختلف بخصوص راه و شهرسازی، وزارت نفت و بانک مرکزی مذاکراتی با همتایان خود برای توسعه روابط بین دو کشور در دوران پسا تحریم انجام می دهند."

 

یادآور می شود: وزیر امور اقتصادی و دارایی برای شرکت در کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و هند به دهلی نو رفت. قرار است در جلسات کمیسیون  همکاری های اقتصادی ایران و هند، دو طرف درباره افزایش همکاری ها در حوزه های ترانزیت ریلی جاده ای و دریایی، صنایع پتروشیمی و ساخت کارخانه ها مذاکره کنند. کمیسیون مشترک همکاری های تجاری ایران و هند شنبه و یکشنبه در سطح کارشناسی برگزار می شود و روز دوشنبه با حضور مسئولان ارشد حوزه های اقتصادی دو کشور توافق نامه ها امضا خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در این سفر با مقامات هندی هم دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 

کد خبر 510796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha