هیات تجاری استرالیا در راه تهران

خبرگزاری شبستان:مسیر تهران این روزها مسیرپرترددی برای هیئتهای تجاری کشورهای مختلف شده است؛سفیراسترالیا در تهران درهمین راستا اعلام کرده که کمیسیون تجارت این کشور سال آینده هیاتی برای برقراری دوباره روابط تجاری میان کانبرا و تهران به ایران می فرستد.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: پس از توافق هسته ای وین زمینه توسعه روابط ایران با سایر کشورها بیش از پیش فراهم شده است؛ کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران در عرصه های مختلف تمایل و آمادگی خود را اعلام کرده اند و در این راستا هیئت های تجاری خود را رهسپار تهران کرده اند تا با مسئولان ایرانی در زمینه توسعه روابط تجاری و اقتصادی گفتگوهایی را داشته باشند و قراردادهایی نیز در این میان به امضا برسد در همین زمینه  سفیر استرالیا در تهران اعلام کرد که کمیسیون تجارت این کشور سال آینده هیاتی برای برقراری دوباره روابط تجاری میان کانبرا و تهران به ایران خواهد فرستاد.

 

بنابراین گزارش، پاول فولی، سفیر استرالیا با مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دیداری داشت و در آن تاکید کرده است که: "استرالیا به محدودیت های اعلام شده توجه ندارد و هیات تجاری این کشور برای سفر به تهران در حالی برنامه ریزی هستند؛ در عین حال روی قول وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اجرایی نکردن مصوبه یاد شده توسط دولت این کشور، حساب کرده اند. ایران و استرالیا در زمینه فعالیت های معدنی، قوی محسوب می شوند و قادرند در این زمینه مراودات و همکاری های بسیاری داشته باشند. پیش از این، شرکت های معدنی بسیاری از استرالیا در ایران فعالیت داشتند و به دلیل تشدید تحریم ها از فعالیت خود کاستند و به تدریج مجبور به توقف فعالیت هایشان شدند. شرکت های استرالیایی علاقه مند به بازگشت به ایران هستند و در سال های گذشته مناسبات دوکشور با نوسان زیادی همراه بود. تحریم ها موجب کاهش این مراودات شده و انتظار می رود در شرایط کنونی سطح مبادلات به گونه مناسبی ارتقا یابد. استرالیا محافظه کارانه عمل نکرده است، بلکه قصد دارد در بخش هایی از اقتصاد تمرکز داشته باشد که در آن احساس نیاز می کند و فعالان اروپایی کمتر به آن توجه نشان می دهند. استرالیا آمادگی دارد در بخش هایی همچون محصولات کشاورزی، آموزش، معدن و صنایع معدنی، نفت، گاز و خدمات مربوط به این صنایع با ایران همکاری کند. مناسب شدن شرایط بین دو کشور، امکان همکاری و گفت وگو با بخش خصوصی ایران را فراهم می سازد. کانبرا علاقه دارد فعالان اقتصادی این کشور با برنامه دقیق به ایران سفر کنند و با شرکای تجاری خود به مذاکره بنشینند. نسبت به آینده روابط ایران و استرالیا بسیار خوشبین است؛ زیرا دو کشور درک مناسبی از یکدیگر دارند و توسعه این همکاری ها نیاز به روزرسانی اطلاعات بخش خصوصی دو کشور از توان و ظرفیت یکدیگر دارد."

 

این گزارش می افزاید: مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در این دیدار گفته است که: "مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور در سال های گذشته از وضعیت خوبی برخوردار بود اما با تشدید تحریم ها، سطح این روابط تنزل پیدا کرد. ایران می تواند در بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین سایر حوزه های صنعتی که استرالیا در آن پیشرفت خوبی داشته است، همکاری کند. فعالان اقتصادی ایران در زمینه انتقال فناوری روز و همکاری در این حوزه با بخش خصوصی استرالیا علاقمند هستند. کانبرا با وجود کاهش مصرف و افت قیمت سنگ آهن در جهان، توانسته صادرات خود را افزایش دهد. ماه های گذشته و پس از تصویب برجام، حدود 80 هیات تجاری از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد ایران شدند اما هنوز از استرالیا، هیاتی به ایران نیامده است و به نظر می رسد، فعالان اقتصادی این کشور موضعی محافظه کارانه اتخاذ کرده اند، در حالی که تبادل هیات ها مسیر ارتباطات و انتقال اطلاعات را هموار می کند. حضور هیات های تجاری دو کشور منجر به توسعه روابط تهران و کانبرا شود."

 

یادآور می شود: روابط ایران و استرالیا از سال ۱۹۵۶ پایه‌ریزی شد و تا امروز ادامه یافته است. این روابط از ابتدا بر محوریت برقراری تجارت و روابط اقتصادی شکل گرفته است و عامل اقتصادی همواره مهمترین رکن ادامه این رابطه به حساب می‌آمده است. علی‌رغم اینکه دو کشور بعد از انقلاب اسلامی ایران اختلاف نظرهای اساسی در خصوص دیپلماسی خارجی پیدا کرده‌اند، ولی دو طرف به موجب منفعتی که از ادامه تجارت دوجانبه نصیبشان می‌شد، همواره سعی کردند مرزهایی بین روابط سیاسی و اقتصادی شکل دهند. استرالیا به ایران به چشم یک بازار فروش بزرگ گندم، فراوردهای دامی و تولیدات خود می‌نگریسته و ایران نیز همواره از کیفیت کالاهای وارداتی استرالیا رضایتمند بوده است. این روابط با توجه به ماهیت آن‌ها را می‌توان در چند دوره زمانی مختلف تقسیم بندی کرد که عمده‌ترین آنها روابط در زمان حکومت پهلوی و روابط در زمان حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. بعد از پیروزی انقلاب ایران و ایجاد محدودیت‌هایی برای پیروان برخی مذاهب و تفکرات سیاسی و همچنین شرایط مناسب تحصیل و اشتغال در استرالیا که از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، مهاجرت ایرانیان به این کشور به شدت افزایش یافت. امروزه بر اساس آمارهای غیر رسمی بالغ بر ۱۰۰ هزار استرالیایی ایرانی‌تبار در آن کشور زندگی می‌کنند.

کد خبر 510794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha