مبادلات تهران-مسکو با ارز ملی

خبرگزاری شبستان:تعامل و ارتباط ایران و روسیه مدتی است شکل تازه ای به خود گرفته است در همین زمینه وزیر صنعت و تجارت روسیه از احتمال انجام مبادلات تجاری میان مسکو و تهران با استفاده از ارز ملی رایج در دو کشور خبر داد.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: تعامل و ارتباط ایران و روسیه مدتی است شکل تازه ای به خود گرفته است و به واسطه برگزاری نمایشگاه بزرگ صنعتی روسیه در تهران؛ قراردادهای تجاری میان ایران و روسیه بسته شده است در این راستا فارس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است که: "دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه که با برنامه اخبار شنبه شبکه یک تلویزیون روسیه گفت‌وگو می‌کرد اعلام کرده مسکو و تهران احتمالا انجام مبادلات تجاری با استفاده از ارزهای ملی دو کشور را آغاز کنند. ما احتمال انجام مبادلات تجاری بر پایه ارزهای ملی دو کشور روبل-ریال را با توجه به این واقعیت که حجم مبادلات تجاری دو کشور به سرعت رو به رشد است رد نخواهیم کرد و به دنبال این مسئله شاهد ورود روبل به بانک‌های ایرانی خواهیم بود. میزان مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و روسیه در عرض 5 سال به 5 میلیارد دلار خواهد رسید."

 

این گزارش می افزاید: ایسنا اوایل دی ماه سال جاری گزارش داده است که: "مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه از برداشتن گام‌های مهمی در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرده است هفته اول دی ماه یکی از پرترددترین هفته‌های سال در روابط اقتصادی صنعتی و تجاری تهران مسکو بود. در طول این هفته دیدارها و توافق‌نامه‌های مهمی بین دوطرف امضا شد. برای مثال روز دوشنبه نمایشگاه بزرگ صنعتی روسیه، برای اولین‌بار در ایران با حضور 80 کمپانی بزرگ و سرشناس روس و همچنین حضور وزیر صنعت روسیه افتتاح شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان میزبان این نمایشگاه و هیات 350 نفره روس بود و ما امیدواریم شرکت‌های ایرانی فرصت خوبی برای تعامل و گفت‌وگوها به‌ویژه در حاشیه این نمایشگاه بزرگ پیدا کرده باشند. سوم دی به دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شوال اوف معاون اقتصادی نخست‌وزیر این کشور وارد تهران شد و مذاکراتی با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و همچنین محمود واعظی، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران داشت. تنش‌های به‌وجود آمده میان روسیه و ترکیه فرصتی را فراهم کرده تا در این شرایط ایران نقش خوبی در روابط اقتصادی و تجاری خود با روسیه ایفا کند. امیدوار هستیم با تشکیل اتحادیه و کمپانی‌های مشترک به‌صورت جدی در زمینه تعاملات اقتصادی با روسیه و اتحادیه اروپا وارد عمل شویم. ما نیز با تمام توان در خدمت تجار و بازرگانان ایران هستیم و امیدواریم سهمی از واردات محصولات غذایی روسیه به وسیله‌ صادرات از ایران تامین شود. این امر برای روابط دو کشور و همچنین اشتغال‌زایی و تقویت حوزه کشاورزی بسیار اهمیت دارد. حضور تجار ایرانی در بخش جنوبی روسیه اهمیت زیادی دارد چراکه از نظر مسافت به ایران نزدیک است و از مرز کشورمان تا جنوب روسیه کمتر از هزار کیلومتر است. در حالی که از جنوب روسیه تا مسکو حدود 2 هزار کیلومتر راه است. یعنی این مسیر اهمیت ویژه‌ای برای تجار داشته و آنها می‌توانند در این بخش متمرکز شوند. تجار ایرانی می‌توانند تمرکز خود را بر تعامل جنوب روسیه متمرکز کنند و در این زمینه فعال‌تر باشند."

 

یادآور می شود: در حال حاضر، مسائل مهمی در روابط ایران و روسیه از یکسو و ایران با چهار کشور حاشیه ای دریای خزر وجود داد که مهمترین آن تعیین رژیم حقوقی خزر است. مضاف بر اینکه جلوگیری از حضور نظامی سایر کشورها غیر از کشورهای حاشیه ای خزر می تواند تا حدود زیادی به ایجاد امنیت و صلحی پایدار در منطقه کمک کند.

کد خبر 510791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha