کمرنگ شدن فعالیت های مسجد عیسی خان وزیر به علت بنای مخروب مدرسه علمیه

خبرگزاری شبستان: فعالیت های مسجد عیسی خان وزیر به علت وجود بنای مخروب مدرسه علمیه ای که در گذشته در مسجد وجود داشت، این روزها آنچنان که باید رونق ندارد.

حجت الاسلام علی اکبر واعظی، امام جماعت مسجد «عیسی خان وزیر» در گفت وگو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به تاریخچه ساخت این مسجد گفت: در این مسجد کتیبه ای وجود دارد که مربوط به سال 1323 است و شجره نامه میرزا عیسی خان را نشان می دهد که نسبش به امام زین العابدین(علیه السلام) می رسد. مزار مرحوم عیسی خان وزیر نیز در مسجد است. او در دوره ناصرالدین شاه حاکم تهران بود.

 

وی ادامه داد: اما بنای اصلی مسجد در سال 1350 به طور کامل خراب شد و به کمک مردم دوباره ساخته شد. با این حال تنها مسجد در سال 1356 به بازسازی کامل رسید و مدرسه همچنان غیرقابل استفاده و مخروب است و منتظر هستیم تا شرایطی فراهم آید و مدرسه نیز بازسازی و قابل استفاده شود. البته قرار است که سازمان اوقاف و امور خیریه در بازسازی مدرسه همکاری داشته باشد.

 

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه بنای مدرسه ای که در مسجد قرار دارد نیمه کاره است، گفت: فعالیت های مسجد از تنوعی که مد نظر است برخوردار نیست. ما خیلی از برنامه ها را نمی توانیم داشته باشیم با این وجود اما در ایام ماه مبارک رمضان و محرم الحرام هیئت مستقر در مسجد برنامه های متعددی دارد.

 

وی در ادامه افزود: با وجود مشکلاتی که در مسجد از بابت بنای نیمه کاره مدرسه وجود دارد اما هر سه نوبت نماز در مسجد برقرار است، البته برای نماز صبح امام جماعت در مسجد حضور ندارد و علت این امر آن است که منزل به مسجد دور است.

 

گفتنی است عیس خان وزیر به دستور ناصرالدین‌شاه‌، نقشه جدید دارالخلافه تهران را در دوره صدارت میرزا یوسف مستوفی الممالک تنظیم کرد که در این کار موسیو بوهلر فرانسوی و موسیو کرشیش اتریشی، معلم مدرسه دارالفنون‌، و همچنین مهندس بغایری به او کمک کردند. او همچنین بعدها، در خیابان وحدت اسلامی بیمارستان رازی را تأسیس کرد که هنوز برقرار است‌.

 

 مسجد-مدرسه عیسی خان وزیر در خیابان وحدت اسلامی، خیابان بهشت واقع شده است.

 

کد خبر 483470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha