مذاکرات هسته ای ایران و دستاوردهای ارتش سوریه با مواضع جان کری مرتبط است

یکی از نمایندگان پارلمان سوریه به ارتباط میان پیشرفتهای حاصل شده در مذاکرات هسته ایران و دستاوردهای ارتش سوریه در جبهه های مختلف با مواضع وزیر خارجه آمریکا در قبال دمشق و ضرورت نقش بشار اسد در راهکار حل بحران سوریه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،به نظر می رسد که غربی ها هم اکنون با گذشت چهار سال از بحران سوریه به شکست تلاشهای خود پی برده اند و مواضع جان کری وزیر خارجه آمریکا در همین راستا است هر چند که برخی دیگر از کشورهای غربی مدعی هستند که بشار اسد نباید در قدرت باقی بماند اما این پروپاگاندایی بیش نیست زیرا آنها با توجه به پیشرفتهای ارتش سوریه و برخی موضوعات دیگر به خوبی حقایق را درک کرده اند اما نمی خواهند همانند جان کری وزیر خارجه آمریکا و دی مستورا نماینده سازمان ملل به این واقعیت اعتراف کنند.

انس الشامی نماینده مجلس سوریه در گفتگویی با عربی پرس به واکنش درباره اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا و حقیقت آن پرداخته است.

چند روز قبل جان کری وزیر خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای گفتگو با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سخن گفت و قبل از آن نیز نامه های مستقیم و غیر مستقیم وجودداشت که حکایت از بازگشت و عقب نشینی از مواضع برخی کشورها درقبال سوریه و تغییر سیاست آنها داشت نظر شما چیست؟

درحقیقت روز به روز ماهیت دولت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای عربی بیشتر مشخص می شود و این برای همه جهانیان آشکار است.همه می دانند که تروریسم را که رهبری می کند و همه می دانند که آمریکا مطابق معمول دروغ پردازی می کند و اقدام رسانه ای می کند و سیاست رسانه ای آن به دست آوردن توجه افکار عمومی است به ویژه با توجه به حوادثی که درحال حاضر در دنیا رخ می دهد و تهدیدی که در آستانه رسیدن به کشورهای حامی تروریسم پس از حتمی شدن انتقال آن به اراضی آنهاست خیلی بیشتر از سابق است.

برخی از تحلیلگران پیشرفت به دست آمده در زمینه مذاکرات هسته ای ایران و مواضع آمریکا در قبال سوریه را دخیل می دانند آیا شما چنین ارتباطی قائل هستید و چرا؟

بله می توان گفت که بی ارتباط نیست به ویژه با علم به اینکه همپیمانان سوریه دستور کار ویژه ای دارند و غرب با این برگه بازی می کند.این مواضع همزمان با پیشرفت مهم حاصل شده در مذاکرات هسته ای ایران است و این با عملیاتی که ارتش سوریه در دو جبهه شمالی و جنوبی سوریه انجام می دهد ارتباط دارد.

درباره جبهه جنوبی و آخرین تحولات آن چه نظری دارید؟

در جبهه جنوبی ارتش سوریه پیشروی های گسترده ای داشته است در الحراک و مناطق زیادی از درعا ارتش سوریه دستاوردهای مهمی داشته است.بدون شک آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه باخت قرار گرفته اند و بزودی این خسارت و باخت را اعلام خواهند کرد.همه می دانند که اتاق عملیات مشترک که از خاک اردن هدایت می شود با نظارت آمریکا است و درباره پیشروی ارتش سوریه هشدار داده است و این موضوع این کشورها را در تنگنا قرار داده است و آنها را سراسیمه و نگران کرده است و واکنش در زمان کنونی را از آنها گرفته است.

مقامات وزارت خارجه روسیه از برگزاری نشست مسکو2 در اوایل ماه آینده میلادی سخن گفته اند در این باره تحول جدید چیست؟آیا امیدی به این نشست وجود دارد؟

به طور حتم امید هست.من با رایزنی و مشورت میان طرفهای مربوط به بحران سوریه موافق هستم به شرط اینکه حاکمیت سوریه مورد توجه قرار گیرد و نقض نشود.به نظر من این دیدار پیشروی در مذاکرات است اما مهمتر از آن پایبندی حامیان گروههای مسلح که آنها را کمک و به ادامه فعالیت مسلحانه تحریک می کنند، است.در راس این حامیان آمریکا و ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارد.اما در باره اینکه این نشست چه نتایجی به دنبال داشته باشد باید گفت که حامیان گروههای تروریستی در راستای حرکت به سوی راهکار سیاسی پیش نمی روند.

کد خبر 447447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha