اشتباهات محاسباتی آل سعود در یمن 

خبرگزاری شبستان : آل سعود در دهه های اخیر بدون به خواسته های مردم یمن، عرصه جولان مهره های سیاسی خود را در این کشور زمینه سازی کرده و به آنان مشروعیت بخشیده است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منابع خبری، عربستان با دارا بودن 1500 کیلومتر مرز مشترک با یمن و منافع اقتصادی در این کشور دهه هاست به انحاء مختلف سیاست های یک جانبه گرایانه خود را در این منطقه پیاده کرده و نگاهی ارباب مآبانه به مردم یمن دارد.

تشکیل حکومتی منسجم و متشکل از طیف های مستقل به ویژه انقلابیون حوثی خوشایند ریاض نیست بلکه طبق وصیت عبدالعزیز، سعودی ها یمن را درمانده می خواهند و ثبات خود را در گرو ناامنی همسایه جنوبی و تحرکات فزاینده القاعده می بینند.

اشتباه دیگرعربستان، به قدرت رساندن مهره هایی مانند عبدربه منصور هادی در یمن است که فاقد مشروعیت مردمی هستند و در تحقق عدالت اجتماعی و خواسته های اقتصادی ناکام بوده و تنها به غارت سرمایه های ملی با مشارکت آل سعود مبادرت می ورزند و ریاض همیشه خیزش های مردمی مانند انصارالله را به عنوان اعتراضات طائفه ای و قومی جلوه می دهد.

انتقال سفارت عربستان به عدن در جنوب، به بهانه حمایت از منصور هادی، دیگر خطای تاکتیکی بود که با مخالفت دولت های اروپایی و برخی کشورهای عربی مواجه شده و عملاً پروژه اعطای مشروعیت به رئیس جمهور مستعفی شکست خورد و انتقادات سران کشورهای حوزه خلیج فارس درباره این موضوع بالا گرفت.

عرصه تحولات جاری یمن تکاپوی مذاکرات در ریاض را ندارد زیرا ملک سلمان در نظر دارد از این طریق به گروه های سیاسی و معارض حوثی ها رسمیت دهد و به وسیله آن ها اهداف خود را به احزاب داخلی این کشور تحمیل کند از این رو هوشیاری عبدالمالک الحوثی در خودداری از اقدامات نظامی علیه جبهه جنوب و تنش زایی بیشتر در اوضاع فعلی  به سود پازل سعودی و فراگیر شدن نزاع های قبیله ای شمال و جنوب ضروری تر به نظر می رسد.

 

پایان پیام /

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 447339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha