آغاز کوچ بهاره عشایر در کرمانشاه

خبرگزاری شبستان: همزمان با گرم‌شدن هوا، کوچ بهاره عشایر استان کرمانشاه به سمت مناطق ییلاقی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، مدیر امور عشایری استان کرمانشاه، جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 500 هزار راس دام همزمان با گرم‌شدن هوا از اوایل فروردین ماه 94 تا اواخر اردیبهشت کوچ بهاره خود را به سمت مناطق ییلاقی آغاز می کنند.

 

علی اشرف آزادی ادامه‌داد: عشایر استان کرمانشاه در کوچ بهاره مسافتی حدود ۱۵تا ۷۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند تا به محل ییلاقی محل استقرار خود برسند.

 

وی با بیان اینکه کوچ عشایر استان به دوصورت درون استانی و برون استانی صورت می‌گیرد، گفت: عمده عشایر استان در مناطق ییلاقی درون استان و استان های همدان و لرستان  مستقر می‌شوند.

 

مدیر امور عشایر استان کرمانشاه تاکید کرد: برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی با فرمانداران، ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط در مورد کوچ بهاره عشایر برای ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، آموزشی و مسائل امنیتی عشایر استان در مسیرهای کوچ و مناطق ییلاقی صورت گرفته تا عشایر در حین کوچ مشکلی نداشته باشند.

 

آزادی گفت: در زمان کوچ بهاره عشایر ،کشیک شبانه روزی در مدیریت امور عشایر استان برقرار و شماره تلفن‌های 38236001و 38236002  آماده پاسخگویی به مسائل و پیگیری مشکلات آنان است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و مساعدت تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط عشایر کمترین مشکل را در ایام کوچ داشته باشند.

 

این مقام مسئول در ادامه نقش عشایر را در توسعه اقتصادی کشور بی‌بدیل خواند و اظهار داشت: عشایر تأثیر بسزایی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توسعه صنعت توریسم در کشور بر عهده دارند.

 

آزادی افزود: جامعه عشايري استان كرمانشاه با ۱۴ هزار و ۱۰۹ خانوار و جمعيتي معادل ۷۹ هزار و ۲۰۷ نفر درقالب 14  ايل(كلهر، سنجابي، كرند، قلخاني، گوران، ثلاث باباجاني، جاف، جمهور، تركاشوند، زوله، زنگنه، بانزرده، پايروند، بالاوند زردلان و طايفه مستقل عثمانوند) دوره ييلاقي خود را عمدتا در داخل استان و دوره قشلاقي را درمناطق گرمسيري استان كرمانشاه و استان هاي ايلام،خوزستان و لرستان سپري مي كنند.

 

وی ابراز کرد: عشاير استان کرمانشاه با آداب و رسوم كهن و فرهنگ غني ايلي و عشيره اي و علي رغم محدوديت هاي موجود و عدم برخورداري از امكانات مناسب بهداشتي، آموزشي و خدمات رفاهي، با كمترين بار مالي براي دولت در خدمت تولید و اقتصاد کشور هستند.

 

پایان پیام/

کد خبر 447202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha