دستگاه قضا باید حقوق محرومان را به آنان بازگرداند

خبرگزاری شبستان: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، گفت: دستگاه قضائی باید نقطه عطف موکد برای محرومین و کسانی باشد که زبان بیان حق و حقوق خود را ندارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از دادگستری استان کرمانشاه، دکتر محمدرضا عدالت‌خواه در مراسم تودیع و معارفه دادستان کنگاور با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص نامه سناتورهای آمریکا یادآورشد: مقام عظمای ولایت این نامه را نشانه ی فروپاشی اخلاق سیاسی در آمریکا دانستند و به دنبال آن نیز خود رئیس جمهور آمریکا از این نامه ابراز شرمساری و تأسف کردند.

 

وی ادامه داد: کسانی که به علم حقوق آگاهی دارند می دانند که قاعده ای بنام "ربوس" وجود دارد و آن تعهد حکومت ها در قبال معاهدات بین المللی است که حتی پس از فروپاشی حکومت ها نیز این تعهدات به قوت خود باقی است کمااینکه بسیاری از شرکت‌های آمریکا پس سقوط نظام شاهنشاهی در ایران از ما غرامت گرفتند. بنابراین جای تعجب دارد که این سناتورها یا بهتر بگوییم این گاوچرانها بر اساس چه منطقی اقدام به تهیه این نامه کرده‌اند.

 

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به مناصبی که در ایران اسلامی به افراد داده می شود جایگاهها را محلی برای خدمتگزاری دانست و خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی مناصب قداست دارند چون با واسطه از سوی مقام عظمای ولایت احراز می شوند و باید تلاش کنیم در این جایگاه به عنوان خدمتگزاری قانون مدار انجام وظیفه کنیم که به فرموده مقام معظم رهبری: ملاک و معیار عدالت اجرای قانون است و هرجا که قانون اجرا شود آنجا عدالت حاکم است بنابراین توصیه اول بنده به منصوبین قضایی در استان قانون مداری است که باید در سرلوحه کارها قرار گیرد.

 

حفظ حرمت افراد از دیگر موکدات رئیس شورای قضائی استان بود و گفت: آبروی افراد بسیار ارزشمند است تا جایی که گفته اند حرمت خانه خدا از آبروی مومن پایین تر است. بنابراین باید دقت شود که کسی را بدون دلیل احضار نکنیم و در مورد افراد با ادله کافی برخورد شود. البته بهتر است قبل از اینکه ورود پیدا کنیم از پیشگیری استفاده کنیم چراکه هنر این نیست که در جامعه اسلامی افراد را زندانی کنیم بلکه مجازات و زندان برای اشرار، مفسدین، ملحدین و متجاوزین به حقوق مردم است. لذا در جرائم خشن تاکید ما بر برخورد قاطع است و در جرائم خرد تاکید به ملایمت و استفاده از مجازات های جایگزین حبس است.

 

وی تاکید کرد: زندانی کردن افراد هنر نیست بلکه بازگرداندن مجرم به آغوش جامعه هنر است.

 

عدالتخواه تصریح کرد: دستگاه قضائی باید نقطه عطف موکد باشد برای محرومین و کسانی که زبان بیان حق و حقوق خود را ندارند و حقوق این افراد را به آنها بازگرداند.

 

براساس این گزارش در این مراسم تشکینی به عنوان دادستان جدید شهرستان کنگاور منصوب شد.

 

همچنین در ادامه رئیس کل دادگستری استان در دادگستری شهرستان سنقر و کلیایی حضور پیدا کرد و در مراسم تودیع و معارفه رییس دادگستری این شهرستان گفت: هر کسی در زندگی وظیفه ای برعهده دارد که بر اساس آن برای رسیدن به کمالی که خداوند برای انسان قرار داده است تلاش می کند و وجود انقلاب اسلامی  و در رأس آن مقام عظمای ولایت برای رسیدن به این کمال است.

 

وی با اشاره به حفظ وحدت در میان مردم با وجود برخی تفاوت های ظاهری گفت: همه ما وظیفه داریم با حفظ وحدت و همدلی در مسیری که نظام ترسیم کرده است و در چارچوب مسئولیت گام برداریم و بدانیم در تعویض منصب ها آنچه باقی می ماند عمل خالصی است که ما انجام می دهیم.

 

عدالت خواه در پایان ابراز امیدواری کرد: با کنار گذاشتن منیت ها به سمت آن جایگاه واقعی که خداوند برای انسان قرار داده است با عمل خالص گام برداریم..

 

گفتنی است، در این مراسم یزدانی دادستان سابق کنگاور به عنوان رییس دادگستری سنقر منصوب شد و ناصری فر رئیس سابق دادگستری شهرستان سنقر و کلیایی به عنوان رئیس شعبه 17 دادگاه عمومی و حقوقی کرمانشاه منصوب شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 447195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha