حمایت مردمی برای حفاظت از میراث فرهنگی افزایش یابد

خبرگزاری شبستان: معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر ضرورت استفاده از حمایت نیروهای مردمی برای حفاظت از میراث فرهنگی گفت: شبکه حمایت از میراث فرهنگی را گسترش دهیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در آخرین نشست خبری سال 93 با اشاره به برنامه ها و اقدامات انجام شده در طی سال گفت: سال 93 سال سختی بود از این جهت که وارث نابسامانی های زیادی بودیم و در البته بسیاری از برنامه ها و اهداف مان منابع و امکانات موجود همکاری و هم افزایی ایجاد کردیم و توانستیم به بخش قابل توجهی از اهدافمان برسیم.

 

وی خاطرنشان کرد: قدم های اولیه در سال 93 برای ایجاد همگرایی و هماهنگی با ایجاد زیرساخت ها، بناها و تثبیت زیرساخت کلی سازمان میراث فرهنگی برداشته شده است و توانسته ایم هر سه بخش صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی را هماهنگ و هم جهت نماییم.

 

سلطانی فر با اشاره به مهمترین دستاوردهای میراث فرهنگی در سال 93 افزود: استرداد 349 قلم اشیای تاریخی مربوط به منطقه خوردین موفقیت بزرگی در عرصه میراث فرهنگی کشور بود.

 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در قطر توانستیم شهر سوخته را به عنوان میراث جهانی ثبت کنیم، اظهار داشت: نوروز با محوریت ایران و با حضور 12 کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است و در آینده نزدیک امیدواریم به تصویب نهایی برسانیم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تشکیل هیئت امنای پایگاه جهانی خبر داد و گفت: تشکیل هیئت امنای اماکن فرهنگی، تاریخی باعث می شود نگه داریم مرمت، احیا و بازسازی از آثار تاریخی فرهنگی با سهولت انجام شود.

 

سلطانی فر با اشاره به بهره برداری موزه بزرگ گلستان یک سال زودتر از برنامه زمان بندی شده تاکید کرد: در سال 93، 286 اثر ملی به ثبت رسیده است و 400 مورد اثر ملی تعیین حریم شده است.

 

وی با اشاره به اینکه موزه ملی ایران یکی از سرمایه های ارزشمند میراث فرهنگی ایران است، خاطرنشان کرد: این موزه سالها بلااستفاده بود اما با تلاش هایی که انجام شده در ایام نوروز بازگشایی می شود و پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه موزه دوره اسلامی موزه ملی ایران تا هفته میراث فرهنگی یعنی اردیبهشت ماه مورد بهره برداری قرار می گیرد، اذعان داشت: طبقه زیرین موزه ملی که تاکنون به عنوان انباری استفاده می شد تا پایان سال 94 مورد بازسازی قرار می گیرد و تجهیز می شود که با این اقدامات ظرفیت موزه ملی ایران تا اردیبهشت ماه سال 94 به سه برابر می رسد و تا پایان سال نیز 4 برابر خواهد شد.

 

وی با اشاره به موزه های اولویت دار برای بهره برداری و راه اندازی موجود در کشور تاکید کرد: موزه های شیراز، کرمانشاه، یزد و اهواز طی یکی دو سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

 

سلطانی فر با اشاره به پرونده های در دست اقدام برای ثبت جهانی اشاره کرد و افزود: پرونده بیابان لوت به عنوان میراث طبیعی برای ثبت جهانی تهیه شده و به یونسکو ارسال شده است. همچنین پرونده بادگیرها به عنوان میراث جهانی و پرونده زنجیره ای 11 مورد قنات تهیه و برای ثبت جهانی ارسال شده است.

 

وی با بیان اینکه بخش حفاظت از اماکن فرهنگی – تاریخی و سرمایه های ذی قیمت مورد توجه بوده است، اظهار داشت: افزایش شهریه یگان حفاظت از اماکن فرهنگی تاریخی از اولویت های سازمان بوده است که 600 نفر در این راستا به کار گرفته شده است.

 

معاون رییس جمهور با اشاره به اهمیت و ضرورت حفاظت از اماکن فرهنگی تاریخی تاکید کرد: باید از نیروهای مردمی برای حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی کمک بگیریم و شبکه حمایت از میراث فرهنگی را گسترش دهیم.

 

اختصاص 900 میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان و بازرگانان صنایع دستی

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش صنایع دستی خاطرنشان کرد: موفق شدیم با تعاملی که با سیستم بانکی کشور برقرار کردیم به میزان 900 میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان و بازرگانان بخش صنایع دستی اختصاص دهیم.

 

سلطانی فر یادآور شد: 1900 کارگاه صنایع دستی که تعطیل شده بودند و یا در آستانه تعطیلی قرار داشتند با دریافت این تسهیلات مجددا به مدار تولید برگشتند.

 

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی 49 درصد در سال جاری بوده است، ادامه داد: علیرغم رشد قابل توجه صادرات صنایع دستی در امسال ظرفیت در این بخش بسیار است و باید تمرکز خود را در حوزه صنایع دستی افزایش دهیم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: شرکت در 7 نمایشگاه بین المللی صنایع دستی از جمله در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، چین، آلمان، ارمنستان و افغانستان، راه اندازی خانه های صنایع دستی در هفت استان کشور از دیگر اقدامات انجام شده در بخش صنایع دستی بوده است.

 

سلطانی فر بازرگانی و فروش را چالش عمده در صنایع دستی عنوان کرد و افزود: در تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقطه نظرات بخش خصوصی، اتحادیه ها، صنوف و تعاونی های مرتبط با حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی را دریافت و در برنامه اعمال کرده ایم.

 

وی با اشاره به تصویب دستورالعمل ارتقای امنیت گردشگران خارجی، خاطرنشان کرد: اعضای شورای امنیت کشور با تصویب این آیین نامه وظایف مشخصی در زمینه حفظ امنیت گردشگران خارجی دارند و بسیاری از ابهاماتی که در زمینه امنیت وجود داشت را توانستیم با این مصوبه برطرف کنیم.

 

سلطانی فر با اشاره به برنامه های در حوزه هتل سازی، اذعان داشت: در بخش تکمیل و راه اندازی هتل ها و تاسیسات گردشگری تاکنون پروژه هایی به سیستم بانکی معرفی کرده ایم تا از محل منابع صندوق توسعه ملی و سایر بانک ها تسهیلات دریافت کنند.

 

معاون رییس جمهور افزود: مجموع هتل ها و تاسیسات گردشگری معرفی شده سیستم بانکی 165 پروژه با اعتباری بالغ بر 1146 میلیارد تومان بوده است که از این تعداد 111 پروژه با اعتباری معادل 979 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی معرفی شده اند و 43 مورد با اعتباری معادل 157 میلیارد تومان برای استفاده از منابع داخلی بانک ها معرفی شده و 11 مورد هم از محل منابع تلفیقی و یا مشترک بوده است.

 

سلطانی فر با اشاره به احداث هتل هایی در بخش خصوصی خاطرنشان کرد: هشت مورد از این هتل ها تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 447155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha