ارکستر سمفونیک سال آینده هر هفته کنسرت می دهد

خبرگزاری شبستان: علی رهبری از کنسرت ارکستر سمفونیک در هر هفته در سال آینده خبر داد و گفت: ارکستر سمفونیک تهران در ۶ ماهه اول سال ۹۴ چهره ای تازه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران پیش از ظهر امروز سه شنبه 26 اسفند  در نشست تشریح برنامه های ارکستر سمفونیک تهران گفت: من روزهای زیادی را در ارکسترهای مختلف دنیا کار کرده‌ام اما اجرای دیشب بچه‌های ایران خیلی خوب بود به طوری که می‌توانم بگویم اجرایشان در حد معجزه بود. سمفونی 9 بتهوون اثر آسانی نیست، اما من در نشست قبلی در حضور شما خبرنگاران قول دادم که همه چیز خوب و عالی باشد. اکنون هم از این اجرا خوشحال هستم. انعکاس این اجرا در خارج از کشور نیز برایم رضایت‌بخش بوده است.

 

 وی از اجرای چند کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال آینده خبر داد و گفت: امروز ما باید دنبال رهبرهای بزرگ بگردیم، ارکستر ضعیف رهبر قوی می خواهد، ما چند سولیست نیاز داریم، ما هیچ وقت نمی توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم، نوازنده خارجی نیز داریم، یک یا چند کنسرت در سال آینده خواهیم داشت.

 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران افزود:  قراردادی که  با نوازندگان ارکستر می بندیم 6 ماهه است، در این 6 ماه این شانس را به من می دهند که کسان دیگری که نمی شناسم را نیز امتحان کنم.کاری می کنم که نوازندگان ایرانی از خارج بیایند/من اطمینان دارم که به زودی نوازندگی داریم که از همه جا بهتر خواهند بود.

 

علی رهبری خاطر نشان کرد: از 15 فروردین تا 15 مهر قرارداددی  شش ماهه با نوازندگان  بسته می شود در صورتی که نوازندگان مورد تایید مدیر هنری باشند بعد از آن قراردادشان یک ساله می شود. ارکستری که 2 سال تعطیل بوده و توانسته در یک هفته سمفونی نهم بتهوون را اجرا کند پس می تواند کار کند.

 

وی اظهار داشت:  معاونت هنری به من اختیاراتی دادند که خودم کار کنم من روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برنامه هایی برای ارکستر سمفونیک تهران دارم و مشکلی هم ندارد.

 

علی رهبری تصریح کرد:  اگر معاونت هنری نبودند من نمی توانستم این ارکستر را راه بیندازم، از رییس جمهور گرفته تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همه به من این اختیار را دادند که ارکستر سمفونیک را احیاءکنم، کنسرت دیشب را هم دوست داشتند، ولی من اطمینان دارم که همه حمایت می کنند

 

وی با بیان اینکه رپرتوار ما به آهنگسازان ایرانی هم توجه دارد، گفت: من می دانم که آهنگسازان مشکلاتی دارند، هر رهبر مهمانی هم از خارج می آید می گوییم اینها را بنوازید، می خواهیم این گونه از آهنگسازان ایرانی حمایت کنیم.

 

رهبری اظهار داشت: ارکستر سمفونیک تهران حتی در روزهای طلایی هم ضبط جهانی نداشت می خواهیم آثاری را ضبط کنیم به خصوص الان که ضبط راحت انجام می شود، در ابتدا چند موسیقی کلاسیک را ضبط می کنیم بعد شانس این را پیدا می کنیم آثاری از آهنگسازان ایرانی که در بازار نیست را ضبط کنیم، البته آهنگسازانی که آثارشان قابل عرضه باشد.

 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره برنامه اش برای کر ارکستر نیز گفت: برای من تعجب آور بود که که در زمان کوتاه کر خود را برساند که بهتر از ارکستر خود را نشان دهد، این علاقه بچه هاست که کار را دنبال کرده اند.کر بهتر از آنکه من می خواستم خواند.

 

رهبری اظهار داشت: ضعف ما همیشه در سازهای بادی است تا جایی که امکان دارد ما باید آنها را بالا بیاوریم، به من اجازه داده شده برای نشان دادن چهره ارکستر چند سولیست بادی خوب بیاورم، این برنامه من است ارکستر درست کردن تنها کار من نبوده است، از قبل از انقلاب هم اینطور بوده است.

 

وی با بیان اینکه مافیا و باندبازی در همه جای دنیا هست، گفت: من اپرای برن را چهار سال رهبری کردم اما به همین خاطر آنجا را ترک کردم، کسی نمی توانست به نوازندگان آنها دست بزند، من این ساختار را می شکنم و نمی گذارم اینگونه باشد.

 

علی رهبری خاطر نشان کرد: تنها انگیزه من از آمدن به ایران بالا بردن ارکستر کشورم بوده است همین الان در ارکستر این مشکل هست؛ ما ایرانی ها ظرفیت انتقاد نداریم، من از بچگی حرفه ای بودم. ما در ارکستر اینجا کسانی را آوردیم که همدیگر را دوست نداشتند و کنار هم نمی نشستند ولی الان نشستند.

 

وی افزود: مشکل سازهای بادی از فردا حل می شودد ما در ارکستر سمفونیک نه به سن افراد نگاه کردیم و افراد را تنها بر اساس قابلیت به کار گرفتیم، ارکستر بد وجود ندارد اگر تیم خوب باشد می شود ارکستر خوب درست کرد.

 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:موسیقی خوب و بد را من خیلی اهلش نیستم، خود هنرمندان این کار را کردند من فکر می کنم و موسیقی قشنگ است، امیدوارم ارکستر ملی و سمفونیک مثل یک خانواده به هم نزدیک شوند نباید از هم جدا باشند.

 

وی درباره استفاده از اپراهای ایرانی در ارکستر سمفونیک تهران نیز اظهار داشت: اگر ما بتوانیم چند نفر پیدا کنیم که اپرا بلد باشند خیلی خوب است، اپرا هیچ فرقی با تعزیه خوانی و تئاتر خودمان ندارد به مسئولان می گویم اپراهای غیراخلاقی را اجرا نمی کنیم.ما یواش یواش این کار را بکنیم یک ارکستر نمی تواند هم سمفونی بزند و هم اپرا اجرا کند.در کنار سمفونی یکی دو اپرای فارسی می گذارند اگر استقبال کردند تشکیل اجرای سمفونی مثل ارکستر ملی کاری راحت است.

 

علی رهبری درباره سفارش ساخت قطعات برای ارکستر سمفونیک تهران گفت: کلمه سفارشی در فارسی بوی پارتی می دهد، با آقای جمالی دیروز گفتم چقدر خوب می شود ما فکرهایمان را بکنیم که بگویم قطعه ای را برای ما بنویسند، آهنگسازان در ایران قهر هستند باید ارتباطشان را با ما بیشتر کنند، همه کنار کشیده اند.

 

پایان پیام/

کد خبر 447146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha