زیارت مهندسی شده و روشمند در کشور اجرایی شود

خبرگزاری شبستان: نائب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه با بیان اینکه الگوی مناسبی برای زائر مطلوب، مجاور مطلوب، متولی و مدیر مطلوب بر اساس سیره و فرهنگ رضوی تعریف نشده است، گفت: باید با نگرشی سیستمی، زیارت مهندسی شده و روشمند را در کشور اجرایی کنیم.

محمد سهیلی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري شبستان در مشهد اظهار داشت: بر اساس تعریف دینی تنها کسانی زائر بشمار می روند که پیوند قلبی میان آنها و امام معصوم(علیه السلام) ایجاد شده باشد.

 

وی افزود: برخی گمان می کنند با افزایش زمینه ماندگاری مسافران در شهر مشهد، می توان زمینه این پیوند قلبی را برای افراد فراهم آورد، اما این امر هنگامی قابل قبول است که شرایط تغییر روحیه فرد در حرم ایجاد شده باشد تا پیوند قلبیش با امام ایجاد شود.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(علیه السلام) افزود: بنابراین نمی توان گردشگر را با زائر یکسان دانست؛ زیرا ممکن است کسی زائر باشد اما گردشگر نباشد که مصداق این امر بحث زیارت از راه دور است.

 

سهیلی با بیان اینکه زائر سه مرحله زمانی را در جریان سفر طی می‌کند، خاطرنشان کرد: نخست مرحله قبل از سفر است، دوم مرحله زیارت و سرانجام مرحله پس از زیارت و بازگشت از سفر است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید مسائل و آداب ویژه‌ای در آن‌ها رعایت شود.

 

وی از زیارت به عنوان یکی از قدرت‌های نرم جمهوری اسلامی نام برد و تصریح کرد: بر این اساس لازم است ما یک نگرش سیستمی به مقوله زیارت داشته باشیم و به عبارت دیگر زیارت مهندسی شده و روشمند در کشور اجرایی شود.

 

نائب رئیس شورای شهر مشهد اذعان داشت: در وضعیت کنونی زائر تنها با ظواهر مشغول می‌شود و اگر از او درباره حرم رضوی پرسیده شود؛ از گل و گلدسته و کاشی زیبای حرم سخن می‌گوید؛ اما کمتر اشاره‌ای به عالم آل محمد(صل الله علیه و آله) بودن امام هشتم (علیه السلام) که نمادش در کتابخانه رضوی متجلی شده نمی‌کند، زیرا که با این مسئله آشنا نشده است.

 

سهیلی یادآور شد: اگر فرهنگ معنوی در زیارت حاکم باشد، شور و شعور نیز همراه هم می‌شود و ما برای این امر لازم است زائر را با واقعیات سیره رضوی و روش زندگی آن حضرت آشنا کنیم.

 

وی افزود: با این فرض افزایش زمان ماندگاری زائر در مشهد یا حتی حرم مطهر امری فرعی است و مهم کیفیت این حضور است؛ لذا باید به کیفیت‌ها بیشتر از کمیت‌ها بها بدهیم تا فردی که وارد مشهد می‌شود به یک زائر تبدیل شود نه گردشگر.

 

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه الگوی مناسبی برای زائر مطلوب، مجاور مطلوب، متولی و مدیر مطلوب بر اساس سیره و فرهنگ رضوی تعریف نشده است، گفت: این امر ضربات بزرگی به نگرش دینی برخی افراد زده است.

 

پایان پیام/

کد خبر 447123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha