نوروز وسيله اي براي اظهار عبوديت بندگان/ با بهانه تراشي قاطع رحم نباشيم

خبرگزاري شبستان: امام جمعه بابلكنار از نوروز به عنوان يك جشن ملي و وسيله اي براي اظهار عبوديت بندگان يادكرد و گفت: در اين ايام بايد با نو شدن زمين و زمان، به سمت احسن الحال حركت كنيم.

حجت الاسلام عباس بابائيان، امام جمعه بابلكنار امروز(26اسفند) در آستانه عيد نوروز با اشاره به دعاي یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الى احسن الحال ما در دعاي آغاز تحويل سال نو از خداي متعال مي خواهيم حالمان را به بهترين حال برگرداند، به خبرنگار خبرگزاري شبستان در ساري گفت: همچنين در طول ماه مبارك رمضان روزه دار در نماز مي خواند اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک بدى حال ما را بخوبى حال خودت مبدل کن كه تغيير از بزرگترين اسرار حركت تكامل است.

 

وي با بيان اينكه نوروز به معناي روز نو در تاريخ بشر و حالتي نو در زندگي انسان ها است، افزود: نوروز فرصتي است كه با عمل خود تحولي در درون و در زندگی خودايجاد كنيم.

 

حجت الاسلام بابائيان ادامه داد: عيد نوروز سرآغاز شادي و سرزندگي زمين و زمان است؛ بايد در دل ها نيز رويشي بوجود آيد و تحول و نوآوري در درون انسان ايجاد شود.

 

وي با بيان اينكه نوروز وسيله اي براي اظهار عبوديت انسان ها است، اظهار داشت: نوروز يك جشن ملي و جزء اعياد ديني است كه انسان باياد خدا دل خود را طراوت مي بخشد.

 

حجت الاسلام بابائيان با اشاره به اينكه عيد نوروز يك مقطعي است براي اينكه انسان بتواند يك مرحله جديدي را آغاز كند، گفت: اول روز نوروز محاسبه سال گذشته فرد است.

 

وي با بيان اينكه از ابتداي نوروز بايد با نو شدن زمين و زمان، به سمت احسن الحال حركت كنيم، تصريح كرد: در اين ايام بايد با خدا و مردم آشتي كنيم وفا به مردم به ويژه مردم محروم داشته باشيم.

 

حجت الاسلام بابائيان درخصوص اقسام اعياد گفت: عيد بر سه قسم اسلامي نظير فطر، قربان، مبعث، عيد مذهبي نظير نيمه شعبان و غدير كه مختص شيعيان است و عيد ايرانيان يا عيد نوروز كه يك عيد ملي است، محسوب مي شود.

 

وي با بيان اينكه برترين عيد از نگاه اسلام روزي است كه ايمان مردم به پيامبران وتجلي آيات الهي و نسب اوصيايش در آن لحاظ شود، بيان داشت: نظافت، لباس نو، استهمام كردن، مسواك كردن، معطر بودن، لباس سفيد پوشيدن، ديد و بازديد، صله ارحارم كه مستحكم كردن روابط و پيوندهاي عاطفي را به همراه دارد از خصوصيات عيد نوروز است.

 

حجت الاسلام بابائيان درخصوص ويژگي هاي عيد نوروز در اسلام با توجه به روايات متعدد،اظهار داشت: روز مقابله موسي با جادوگران، مقابله ابراهيم با نمرود براي شكستن بت ها، عيدغدير نصب اميرالمومنين علي (عليه السلام)، كشتي نوح در جدي قرار گرفت، جبرئيل بر رسول خدا نازل گشت، رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) علي(عليه السلام) را بر دوش گرفت تا بت هاي قريش را از بيت الحرام به زير كشد، روزي كه ابراهيم (عليه السلام) بت ها را در هم شكست، روي كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمان ولايت علي را داد از نمونه اعياد اسلامي است.

 

وي افزود: روزي كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) علي (عليه السلام) را به وادي جنّيان رساند تا بيعت بگيرند، روزي كه علي (عليه السلام) بر خوارج نهروان پيروز شد، روزي كه حضرت قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و واليان امر ظاهر مي شوند و روزي كه امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بر دجال پيروز مي شود و او را در كوفه به دار مي كشد نيز از ديگر اعياد مسلمانان است.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه نوروز روزي است كه جبرئيل بر رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) نازل كشت، ادامه داد: نوروز روزي است كه آدم و حوا به زمين هبوط كردند.

 

وي با اشاره به اينكه در روايات متعدد از رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) آمده اگر مي توانيد هر روز را نوروز كنيد يعني در راه خدا به يكديگر هديه دهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد، افزود: در حكمت 428نهج البلاغه آمده كه هر روز در آن به خدا نافرماني نشود عيد است.

 

حجت الاسلام بابائيان با اشاره به وسايل جلد پنج صفحه288، گفت: هرگاه نوروز فرارسيد خوف كن و پاك ترين لباس هاي خود را بپوش.

 

وي اظهار داشت: از امام صادق(عليه السلام) درخصوص نوروز در كتاب بحارالانوار جلد56صفحه92آمده شخصي خدمت امام(عليه السلام) رسيد و گفت: امروز را عجم بزرگ مي شمارند، امام(عليه السلام) فرمودند قسم به مكه براي تو تصوير مي كنم؛ به درستی که نوروز روزی است که خداوند در آن روز از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و چیزی را شریک او قرار ندهند واینکه به رسولان وحجت های او ونیز به ائمه (عليهم السلام) ایمان بیاورند؛ این روز اولین روزی است که خورشید درخشید وطلوع کرد وبادها وزیدند و گیاهان و گل ها به وجود آمدند .

 

حجت الاسلام بابائيان اضافه كرد: به فرموده امام صادق(عليه السلام) هیچ روزي، نوروز نیست مگر اینکه ما در آن روز انتظار فرج داشته باشیم زیرا که آن روز از روزهای ما وشیعیان ماست که عجم آن را حفظ کرده است.

 

وي ادامه داد: در روز عيد چیزی به رسم هدیه نوروزی خدمت علی (عليه السلام) تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: یا امیرالمومنین(عليه السلام) امروز نوروزاست، فرمود: هر روز را براى ما نوروز قرار بدهید.

 

حجت الاسلام بابائيان درخصوص سفر به عنوان يكي از كارهايي كه در نوروز صورت مي گيرد، اظهار داشت: سفر در قرآن و آموزه هاي دين بسيار سفارش شده نظير سير و سفر انبياء الهي « سفر حضرت نوح براي نجات امت، اصحاب كهف براي دورشدن از محيط آلوده، حضرت موسي براي نجات امت، حضرت عيسي براي هدايت مردم، رسول خدا براي تجارت و علمي، عاطفي، معراج سفر آسماني و فضايي، سفر تبليغي يا حكومتي هجرت به مدينه، سفر نظامي به تبوك، سفرآموزشي رفتن به حج الاوداع، سفر سياسي تعيين رهبر سياسي در غدير».

 

وي با اشاره به اينكه در قرآن كلمه «سیروا» راه بیافتید، 14مرتبه آمده، گفت: با توجه به آموزه هاي ديني درخصوص سفر، مي توان گفت سفر باعث شكوفايي روح و باعث نجات وآزادي مردم شده است.

 

حجت الاسلام بابائيان انواع سفر را سفر به قصد عبادت، تربيت و تحصيل، تربيت و آموزش، فراگيري احكام ديني و آموزشي و سفر براي عبرت آموزي در تاريخ اعلام كرد و گفت:همه اينها دال بر اين كه خداوند متعال تاكيد به سفر مومنين براي بصيرت و عبرت آموزي دارد.

 

وي از سفر براي نجات امت، سفر براي جهاد در راه خدا، سفر براي حفظ جان، مبارزه با طاغوت، سفر براي دريافت قانون و  كتاب الهي، سفر براي سازندگي، سفر براي بازديد از طبيعت، سفر براي حفظ دين، سفر براي ديدار فرزند(ديدار يعقوب با يوسف)، سفرآسماني(معراج رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم))، سفر براي ترك محيط آلوده، سفر براي استمداد(حركت فرزندان يعقوب براي طلب بنيامين) وسفر براي آشنايي با تمدن ها، به عنوان سفرهاي اختياري يادكرد و افزود: سفر براي ديدار قيامت(مرگ) اجباري و سفرحج واجب است.

 

حجت الاسلام بابائيان، صحت و سلامتي، آشنايي با آداب و رسوم و فرهنگ مردم، تبادل فرهنگ ها، نشاط و شكوفايي و تجارت و سود را از فوايد سفر بيان كرد و گفت: عبرت آموزي، تحصيل، خدمت، هجرت و سياحت اهداف سفر است.

 

وي از خودنمايي، آميخته به لهو و لعب، عدم مسئوليت پذيري، ايجاد فتنه، جاسوسي، معصيت و آزار و اذيت والدين به عنوان آفات سفر ياد كرد و بيان داشت: سفر معنوي همراه با عبرت آموزي، بصيرت و حركت آفريني انسان به سمت تكامل مورد نظر قرآن و روايات است.

 

حجت الاسلام بابائيان همچنين با اشاره به مقوله صله ارحام نيز به عنوان يكي از كارهايي كه در نوروز مورد تاكيد است، گفت: كساني كه قاطع رحم هستند 3بار در قرآن مورد لعن و نفرين قرار گرفتند.

 

وي با بيان اينكه علاوه بر قرآن کریم، ائمه اطهار (علیهم‌السلام) بارها به بیان اهمیت و فوائد صله رحم پرداخته‌اند، تصريح كرد: رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرموده با اقوام ديدار و رابطه داشته باشيد هرچند در اندازه نوشاندن آب باشد؛ صله رحم كنيد هرچند آنها نيكوكار نباشند؛ صله رحم به اندازه سلام كردن هم مي شود؛ كمك مالي به فاميل 24برابر از كمك به ديگران ثواب دارد؛ صله رحم کنيد اگرچه به یک‌سال راه باشد.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه فقر، پریشانی، کوتاهی عمر از جمله آثاری ترک این سنت حسنه است، افزود: زیادی عمر، به تأخیر افتادن اجل، زیادی رزق، مال و نعمت، رفع فقر، سلامتی در جمیع امور، ایجاد عطوفت میان خویشان، جلب حمایت خویشان، غمگين شدن دشمنان، آرامش روانی، مصونیت از گناه، تزکیه اعمال، نیکویی اخلاق از جمله مزایای صله رحم است.

 

وي خاطرنشان كرد: به فرموده امام سجاد(عليه السلام) هیچ گامی نزد خدای متعال محبوب تر از گامی که مؤمن با آن در راه خدا جهاد مي كند ودیگری گامی که برای پیوند با خویشاوندی که قطع رحم کرده است، برداشته می شود.

 

حجت الاسلام بابائيان  با اشاره به فرموده امام صادق(عليه السلام) كه چيزي سراغ ندارم مانند صله رحم عمر را فزوني بخشد، اظهار داشت: به فرموده رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) كسي كه صله رحم را به جا مي آورد خداوند عزوجل به وی اجر صد شهید عطا می کند و برای هر قدمی که برمی دارد خداوند چهل هزار حسنه می نویسد و چهل هزار گناه از وی پاک می کند و چهل هزار درجه بالا می برد.

 

وي درخصوص اينكه بسياري از زوج هاي جوان صله رحم را به جا نمي آورند، تصريح كرد: بسیاری از مشکلات زوج هاي جوان در همان ابتدای زندگی به دلیل بی توجهی به صله رحم ایجاد می شود كه اگر فرصتی را به دید و بازدید بگذرانند می توانند با همفکری و همراهی اقوام و نزدیکان در رفع مشکلات موفق تر باشند.

 

حجت الاسلام بابائيان پيرامون اينكه برخي ها حجاب را مانع ديد و بازديد مي دانند، گفت: با توجه به اهميت و جايگاه صله رحم در دين اسلام نمي توان آن را به بهانه راحت طلبي و سختي پوشش ناديده گرفت چراكه پوشش چه از نوع چادر و يا پوشش سالم، نمي تواند موجب قطع رحم شود.

 

وي تاكيد كرد: با تفكرات نادرست صله رحم را قطع نكنيم؛ نگوييم فلاني اهل نماز نيست، حجاب ندارد، پول و اموالش مشروح يا خير( كه درشرايط يقين مي توان خمس غذايي كه صرف شد را پرداخت كرد) اسلام آنقدر صله رحم اين سنت حسنه را توسعه داده كه حتي مي توان با افراد غير نيكوكار به جهت اينكه روابط حسنه فرد درست كار در اواثر مثبت داشته باشد، رفت و آمد كرد.

 

حجت الاسلام بابائيان خواستار شد: در ايام نوروز براي تقويت وحدت مسلمين به بهانه سال نو با ديد و باز ديد اقوام و آشنايان از مشكلات روحي و مالي يكديگر بكاهيد.

 

پايان پيام/

 

کد خبر 447085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha