گذر از خرافه ای باستانی/ باوری که لایق باور نیست

خبرگزاری شبستان: باورها یکی از شاخص هایی هستند، که سرنوشت انسان را تعیین می کند، یکی از این باورهای شوم باور به چهارشنبه سوری است، شاید امروز وقت گذر از این خرافه به ظاهر باستانی رسیده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز؛ تفحص و مطالعه در سبقه تاریخی چهارشنبه سوری، این سنت کهن به زمان سروده های شاهنامه فردوسی می رسد، آن جا که سیاوش از آتش می پرد به معنای پریدن از بدی ها و پلیدی ها، اما نکته اساسی این جاست، که صدای مهیب و ترسناک، به همراه دود و آتش چرا زمینه خوشحالی و وجد را برای بعضی فراهم می کند.

 

در این راستا این اتفاق اندیشه که در اذهان کودکان و نوجوان امروز جامعه ما جای گرفته، که باید در چهارشنبه آخر سال کبریتی بیافروزند و طرقه ای پرتاب کنند، جای تامل و مطالعه دارد.

 

به هر حال نباید نور را در چشم خود بریزیم که « راه » برای دیدن نیازمند روشنایی و نور است، این گفته مرحوم شیخ صفایی حائری، از اساتید برجسته اخلاق و عرفان است، گفته ای که می تواند چراغ راه برای آگاهان باشد.

 

محرک اساسی و مبنایی در تقویت میل به آتش افروزی، ترساندن رهگذران و ایجاد صدای مهیب از تلقین حس لذت کاذبی است، که نقل به نقل در میان دانش آموزان مدارس در مقاطع مختلف بارور می شود.

 

فاطمه آجرلو، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر کرج در گفتگو با این خبرگزاری در خصوص چهارشنبه سوری گفت: فرهنگ شادی در جوامع مختلف وجود دارد، فرهنگی که زمینه رشد روحیه شادی در افراد اجتماع بیشتر می کند، اما شادی در آئین چهارشنبه سوری در کشور ما متاسفانه به معانی دیگر است.

 

به گفته آجرلو، ترس، دلهره، رعب و وحشت در نهاد این سنت که در دهه های اخیر نیز رونق یافته است، تقویت شده است.

 

این مسئول در ادامه در خصوص راه کارهایی به منظور کنترل آسیب های روز چهارشنبه سوری اظهار کرد: تیم های عملیاتی سازمان آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر، تیم های گشت زنی پلیس راهور، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای مرتبط در شب چهارشنبه پایان سال با حضور در سطح شهر و ایجاد مراقبت های لازم تلاش خود برای داشتن چهارشنبه سوری آرام و با احتیاط انجام خواهند داد.

 

وی با در نظر گرفتن این مهم که پیشگیری مقدم بر درمان است، توضیح داد: زمینه های روانی و اجتماعی اتفاق چهارشنبه سوری باید مطالعه شود و در راستای آن از این ناهنجاری اجتماعی جلوگیری کرد، و یا حداقل در راستای برگزاری آن مراسم به نحوه ایمن تری گام برداشت.

 

گذر از خرافات به واسطه خرد جمعی مسئولان امر و خانواده ها ممکن می شود، امروزه با در اختیار گذاشتن فشفشه های استاندارد و محصولات دیگر آتش بازی راهکار کوتاه مدت و شاید مهر تائیدی بر این سنت خرافه ای باشد.

 

و اما؛ به راستی زود دیر می شود، ذهن های آماده ای که به واسطه تلقین، راه هایی را انتخاب و در آن سعی می کنند، ذهن های بکر و پرشوری برای نشر علوم و معارف انسانی هستند و با یک واقع بینی آگاهانه از طرف مسئولان اجرایی و نهاد مقدس خانواده، درخت آگاهی و خرد را رشد می دهند.

 

مادری که کودک خود را به دلیل سوختگی به بیمارستان شهید مدنی آورده بود، در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: امروز اگر فرزند من دچار سوختگی و از بین رفتن شنوایی شده است، تنها دلیل آن این است، که چهارشنبه سوری را باور کرده است، فرزندم باور کرده که باید آتش روشن کند و با آتش بازی کند.

 

این مادر معتقد است، باورهای ما باورهای کودکانمان را می سازد، باور به این نکته که باید از شنیدن صدای نهیب ذوق کرد، آتش افروخت و از آن پرید، باوری نیست که شایسته آن باشد که به نسل های بعد انتقال پیدا کند.

 

و به راستی چه زود دیر می شود، باید از عادت ها و رسوم غلط گذر کرد، فردا دیر است.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 447050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    غلط دیکته داشت طرقه غلطه ترقه ولی خوب بود آفرین به شبستان