صومعه‌سرا دیار سرسبز نیلوفر و ابریشم

خبرگزاری شبستان:گردشگری طبیعی یک ظرفیت عظیم برای صومعه‌سراست که بسترهای لازم برای حضور گردشگران بیشتر را در این منطقه فراهم می‌۲کند. این شهرستان یکی از مهم‌ترین و دل‌انگیزترین شهرهای غرب گیلان است که هر ساله پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزای شبستان از صومعه‌سرا، صنعت گرشگری دارای مزایای خاص با آینده‌ای روشن است که برای شهرستان‌های دارای جاذبه گردشگری می‌تواند منبع کسب درآمد و اشتغالزایی باشد. امروزه که اقتصاد کشور به دلیل تحریم و کاهش قیمت نفت با مشکل روبه رو شده، صنعت گردشگری یکی از بهترین‌های راه‌های برون رفت از این مشکلات است. گردشگری در بخش اقتصادی و در نظام برنامه‌ریزی بسیاری از کشورهای دنیا هم نقش تعیین کننده‌ای دارد.

گردشگری طبیعی یک ظرفیت عظیمی برای صومعه‌سراست که بسترهای لازم برای حضور گردشگران بیشتر را می‌تواند در این منطقه فراهم کند. این شهرستان یکی از مهم‌ترین و دل‌انگیزترین شهرهای غرب گیلان است که هر ساله پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی است.

صومعه‌سرا با مساحت 632.6 کیلومتر مربع در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان رشت و شش کیلومتری شمال غربی شهر فومن قرار دارد.

این شهرستان از غرب به شهرستان‌های ماسال، رضوانشهر، تالش، از شمال به تالاب انزلی محدود می‌شود که دارای سه بخش، مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ است.

صومعه‌سرا دیار سرسبز نیلوفر و ابریشم

صومعه‌سرا دارای تالاب بین‌المللی بزرگی است که بخش عظیمی از تالاب دریای خزر است و بیش از ۶۰درصد از کل این تالاب در این شهرستان واقع شده ولی متاسفانه همه به نام انزلی می‌شناسند.

این تالاب از نظر موقعیت ژئوپولوتیکی اهمیت بسیار فراوانی در منطقه دارد و هر ساله شاهد مهاجرت پرندگان زیادی مانند « قو، خوتکا، غاز مرغابی، فلامینگو .. »است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تالاب صومعه‌سرا به دلیل دارا بودن گونه‌های گیاهی مختلف و طبیعت بکر و زیبایی‌های خیره کننده یکی از مناطق گردشگری استان و کشور محسوب می شود.

این تالاب در شمال این شهرستان و در بخش‌های سلکه، سیاکشیم، سرخانکل و سیاه درویشان واقع گردیده که چشم‌اندازهای طبیعی آن از جمله گل نیلوفر، علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است.

صومعه‌سرا و آثار تاریخی آن

شهرستان صومعه‌سرا با پیشینه تاریخی بسیار یکی از موزه‌های شهری بزرگ در استان گیلان از نظر آثار تاریخی و گردشگری به شمار می‌رود که آثار تاریخی ارزشمندی را در دل خود جای داده است.

یکی از آثار تاریخی این شهرستان خشت پل گاز روبار با قدمت یک صد ساله در ورودی شهر است که بازدید این پل به راحتی برای علاقه مندان میسر است.

از آثار دیگر این شهرستان خشت پل بزرگ است که یک نوع پل آجری بزرگ به طول ۶۰متر و عرض ۶متر و ارتفاع تقریبی ۹متر است.

این پل که قسمت اعظم آن فرو ریخته در بستر رودخانه پلنگ رود نزدیک دهکده مناره بازار آرمیده است که مسافران و گردشگران می‌توانند از این پل زیبا و تاریخی بازدید به عمل بیاورند.

خشت پل کوچک یا پره‌سر از دیگر آثار تاریخی این شهرستان است که دارای 25 متر طول، 4.20 متر عرض و پنج متر ارتفاع است، فاصله میان خشت پل بزرگ و این پل کمتر از دو کیلومتر بوده و در دهکده پاسکه کسما واقع گردیده است.

مناره بازار

مناره آجری در بازار گسکر که معروف به مناره بازار است یکی از زییاترین آثار تاریخی استان گیلان می‌باشد که این مناره شکلی مخروط دارد و قطر دایره‌ای شکل مقطع آن به سمت بالا کاسته می‌شود.

مناره گسکر در بخش مرکزی از توابع صومعه سرا بر سر راه یک جاده قدیمی معروف به شاه عباس واقع شده است.ارتفاع این مناره 29 متر و قطر آن در پایه هفت متر در بخش فوقانی دو متر و سی و پنج است.

مناره بازار یکی از مناطق تاریخی زیبای صومعه‌سراست که هر ساله شاهد بازدیدکنندگان زیادی است.

شهر 1200 ساله گسکرات هفت‌دغنان

این شهر قدیمی و تاریخی در منطقه هفت دغنان واقع در روستای بهمبر قرار دارد که در گذشته مرکز حکومت سگکرات بوده است.

کاوش و گمانه زنی‌های انجام شده توسط باستان‌شناسان در نقاط مختلف محوطه نشان می دهد که این شهر بر اساس الگو و سیستم شهری پیشرفته طراحی و تمامی خصوصیات شهرهای دوره اسلامی را در گیلان دارد.
با توجه به آثار به دست آمده از این شهر که شامل آجر، سفال، شیشه، کاشی، استخوان و فلز است، باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که شهر تخریب شده در گذشته دارای ساختمان های بسیار مجلل و زیبا بوده که در راه توسعه و پیشرفت گام برمی داشته است.

لازم به ذکر است این منطقه به دلیل صعب العبور بودن فعلا در دسترس نیست ولی طی سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار است در این منطقه انجام گیرد در سال‌های آینده یکی از پربازدیدکندده ترین مناطق گردشگری و تاریخی در سطح استان گیلان و حتی کشور شناخته می‌شود.

ساختما‌های نشست سران جنگل

ساختمان نشست سران جنگل همان ساختمان‌هاییست که در کسما و گوراب زرمیخ قرار دارد و در رزمان جنبش جنگل محل فرماندهی و مکان ننشست سران نهضت جنگل بود.

جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا

صومعه‌سرا با وجود آثار تاریخی که ذکر شد دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری هم است که هر ساله مسافران زیادی به آن جا سفر می‌کنند.

خوشبختانه این شهرستان دارای اماکن و جاذبه‌های بکر و طبیعی است که متولیان فرهنگی به خصوص میراث فرهنگی باید در راستای معرفی این آثار به گردشگران تلاش بسیاری کند.

این شهرستان علاوه بر مواهب طبیعی دارای بقاع متبرکه کثیری است که با شناساندن این اماکن، گردشگران می‌توانند برای گذراندن تعطیلات به ویژه در ایام نوروز انتخاب کنند.

پارک ابریشم

یکی از جاذبه‌های گردشگری در صومعه‌سرا پارک بزرگ و زیبای ابریشم با وسعت پنج هکتار واقع در ورودی صومعه‌سرا است.

پارک ابریشم با فضایی بسیار مناسب آماده میزبانی از مهمانان نوروزی است، در این پارک وسایل بازی برای کودکان و وسایل ورزشی برای افراد موجود است که خانواده‌ها می‌توانند با حضور در این پارک لحظه‌های شادی را برای خود و فرزندانشان رقم بزنند.

پارک کودک واقع در خیابان سردار جنگل یکی دیگر از پارک‌های این شهرستان است که یک مکان تفریحی مناسب با فضای سبز است.

پارک ساحلی تولم شهر با فضای بسیار مناسب در حاشیه رودخانه قرار دارد که یکی دیگر از مکان‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود و هر ساله پذیرای مهمانان و مسافران زیادی است.

حاشیه رودخانه پلنگ‌رود، دامنه‌های زیبای کوه‌های منطقه توریستی تنیان و دامنه‌های سیاه‌کوه، گردکوه و سیاخانی از جمله مناطق سیاحتی و تفریحی شهر گوراب زرمیخ است.

اماکن زیارتی محلی برای آرامش دل‌های مسافران نوروزی

صومعه‌سرا همواره بهترین جایگاه و پناهگاه خاندان ائمه اطهار(علیه‌السلام) بوده و همچنین عالمان و زاهدان بزرگی را نیز در خود جای و پرورش داده است.

در صومعه‌سرا تعداد 61 بقعه متبرکه به ثبت رسیده که همه میعادگاه عاشقان اهل بیت(علیه‌السلام) و خاندان عصمت و طهارت است.

بقعه آقا سید جعفر آقا  در خیابان جعفری صومعه‌سرا، بقعه آقا مهدی آقا در مدخل ورودی شهر به طرف روستای چوبه، بقعه سید سلیمان و سید حمزه نفوت، بقعه آقا سید ابراهیم در گوراب‌زرمیخ، بقعه آقا سیدمحمدجام و آقاسید مولاجان در ضیابر، سیدذکی در مناره بازار، سیدابراهیم و آقا سید سلیمان دهنده، آقا میرقوام روستای زیکسار طاهرگوراب و ... از جمله بقاع شاخص شهرستان هستند.

بازارهای محلی صومعه‌سرا

بازارهای محلی از دیرباز مهم‌ترین مراکز تجاری در گیلان به شما می‌آیند، بازارها از عمده مکان‌هایی هستند که چشم هر مسافر و شهروند را برای خرید مواد مورد نیاز خود جذب می‌کنند.

صومعه‌سرا دارای بازارهای محلی زیادی است که در آن، زمان اولیه صبح یعنی ساعت 6 تا 10 صبح مختص بانوان است و انها وسایل محلی که خود تولید کرده‌اند را برای عرضه به بازارها می‌آورند.

یکشنبه بازار در صومعه‌سرا، دوشنبه بازار در ضیابر و گوراب زرمیخ، چهارشنبه بازار در کسما،پنج شنبه بازار در تولم‌شهر و طاهرگوراب بازارهای محلی این شهرستان هستند.

صنایع دستی و سوغات محلی صومعه‌سرا

برنج، توتون، پیله ابریشم، نیشکر، چای، چوب و سوغات محلی حلوای ضیابری از عمده محصولات صومعه‌سرا است.

صنایع دستی این منطقه شامل سبدبافی، حصیربافی و فرش‌بافی، سفال‌سازی و ... است.

پایان پیام/

کد خبر 447027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha