آغاز انتخابات کنست رژیم صهیونیستی

خبرگزاری شبستان: میلیون ها اسرائیلی ساکن سرزمین های اشغالی برای انتخاب نمایندگان خود به پای صندوق های رای می روند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نزدیک به شش میلیون اسرائیلی امروز برای انتخاب 120 نماینده در کنست(پارلمان) به مراکز رای گیری رفتند تا از 26 فهرست نمایندگان منتخب خود را انتخاب کنند.

این انتخابات شاهد رقابت بین «بنیامین نتانیاهو» نامزد حزب لیکود و «تزیپی لیونی» و «اسحاق هرتسوگ» از ائتلاف صهیونی است.

انتظار می رود که نتایج رسمی انتخابات 25 مارس اعلام شود و پس از آن رئیس رژیم صهیونیستی رایزنی ها را به مدت یک هفته با رهبران احزاب انجام می هد و نامزد خود را برای تشکیل دولت معرفی می کند.

نتانیاهو طی روزهای گذشته تلاش داشت تا با اعلام برنامه خود مبنی بر نپذیرفتن برپایی دولت فلسطین و عقب نشینی نکردن و تقسیم نکردن قدس در صورت پیروزی در انتخاب، رای دهندگان را به سمت خود جذب کند.

در مقابل، نظرسنجی از پیشروی ائتلاف صهیونی( ائتلاف حزب کار و ها تنوعا) حکایت دارد، به طوری که احتمال می رود که بین 24 تا 26 کرسی را در انتخابات از آن خود کند و در مقابل حزب لیکود 20و 22 کرسی را به دست بیاورد.

ائتلاف صهیونیستی در تبلیغات خود از نتانیاهو انتقاد کرد و هرتسوگ متعهد شده است که در صورت پیروزی از امنیت رژیم صهیونیستی حمایت کند.

لیونی و هرتسوگ توافق کردند تا در صورت پیروزی هر کدام به مدت دو سال نخست وزیر شوند.

انتخابات امروز برای نخستین بار شاهد مشارکت فهرست متحد عربی است که چهار حزب بزرگ عربی  به نامهای « تجمع ملی دموکراتیک»، «جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری» و «  حرکت اسلامی- جناح جنوبی» و«فهرست عربی برای تغییر» با یکدیگر ائتلاف کردند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که فهرست متحد عربی رتبه سوم را در این انتخابات به دست بیاورد.

گفتنی است، احزاب سیاسی برای تشکیل دولت، حداقل به ۶۱ کرسی از پارلمان ۱۲۰ عضوی اسرائیل نیاز دارند و در صورت نداشتن حد انتصاب، ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب سیاسی اسرائیل هستند. از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی، هیچ حزبی نتوانسته به تنهایی با به دست‌آوردن ۶۱ کرسی، دولت را بدون ائتلاف با دیگر احزاب رقیب تشکیل دهد؛ در همین حال، نخست‌وزیر در رژیم صهیونیستی به وسیله مردم در انتخاب کنست برگزیده می‌شود و فرد انتخابی معمولاً رهبر بزرگ‌ترین ائتلاف حزبی در کنست است.

پایان پیام/

کد خبر 447024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha