دفن قوای انسانی زیر غفلت، انسان را از انسانیت خارج می کند

خبرگزاری شبستان:مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با تاکید بر اهمیت تهذیب انسان گفت: اگر قوای انسانی زیر خروارها غفلت و فراموشی دفن شود، انسان از انسانیت خارج می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمهدی ابطحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در مراسم تودیع و معارفه سرپرست مدرسه خدیجه کبری(س) اصفهان گفت: انسات برای خوب شدن باید زحمت بکشد و مراقبت کند.

 

وی افزود: زمانی که انسان از مادر متولد می شود بالقوه یک انسان و بالفعل یک حیوان است یعنی همه قوای حیوانی انسان با تولد انسان متولد می شود و اگر انسان قوای حیوانی را نداشته باشد، نمی تواند زندگی کند.

 

حجت الاسلام ابطحی،  بعد انسانی را  مانند بذری دانست که در زمین پنهان باشد و به مراقبت احتیاج دارد تا رشد کند و گفت: قوای حیوانی نیاز به این امر ندارد و اگر در وجود انسان نباشد انسان حیات ندارد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان عنوان کرد: قوای انسانی مثل بذری است که اگر زیر خروارها غفلت و فراموشی دفن شود، انسان از انسانیت خارج می شود و اگر انسان مراقبت و مواظبت و تلاش و جدیت کند و موانع را بر طرف کند آن فضائل انسانی و قوای انسانی در وجودش رشد می کند.

 

 وی با تاکید بر اینکه اگر انسان خودش را رها کند و به دست نفس اماره و شیطان بدهد بد می شود، گفت: در این حالت انسان همانند اولئک کل انعام بل هم ازل از حیوان هم پست تر می شود.

 

حجت الاسلام ابطحی افزود: اگر انسان علم بیاموزد ولیکن در انسان شدنش مراقبت و مواظبت نکند همانند آیه سوره جمعه مثل الذین حمل تورات ثم کمثل الحمار می شود و بهترین تعبیر را قرآن برای این افراد بیان کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه علم برای انسان فضیلت است، خاطر نشان کرد: اگر علم در جهت انسانی شدن انسان باشد خیلی ارزش دارد، اما اگر همین علم برای انسان حجاب شود به تعبیر امام خمینی انسان  غرور بگیرد  و نگذارد انسان خودش را بسازد و تزکیه  تهذیب نفس کند،  این علم فایده ای ندارد.

 

حجت الاسلام ابطحی افزود: ضمن تحصیل علم انسان باید سعی و تلاش کند تا رذائل اخلاقی را بشناسد و از آنها دوری کند و اگر انسان مبارزه کند می تواند همه صفات رذیله که از جنود شیطان در وجود انسان است را از وجود خودش دور کند و جای آن فضائل اخلاقی را بنشاند.

 

وی تاکید کرد: اگر انسان از هوای نفس پیروی کرد، عقلش کم می شود و عقل زیر دست و پای هوای نفس مضمحل می شود و دیگر عقلی وجود ندارد.

 

وی گفت: از امام صادق(ع) پرسیدند عقل چیست؟ فرمودند: العقل ما عبدت به الرحمن، عقل چیزی است که به واسطه او عبادت می شود خدا و به واسطه او بهشت کسب می شود.

 

وی خطاب به طلاب اظهار داشت:  شاگردان مکتب امام صادق و امام باقر(ع) سربازان امام زمان بهترین اوقات عمرتان را در حوزه مشغول شده اید، این افتخاری است که شاگرد مکتب اهل بیت(ع) هستید خدا را شکرگزار باشید و باید خیلی مراقب باشیم که مبادا به بیراهه برویم.

 

شایان ذکر است در این مراسم خانم خسروی مدیر مدرسه علمیه خواهران خدیجه کبری اصفهان و خانم الشریف رئیس هیات امنا این مدرسه تودیع و خانم مولوی به عنوان سرپرست مدرسه خدیجه کبری(س) اصفهان معرفی شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 447003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha