مساجد می توانند احیاگر گفتمان نظام زن و خانواده اسلامی باشند

خبرگزاری شبستان: کارشناس دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های مساجد، شناسایی و بکارگیری ظرفیت ها، استعدادها و قابلیت های خواهران فعال در کانون های مساجد کشور در راستای اصول و سیاست های ستاد عالی را از جمله برنامه های این مجموعه دانست وگفت: در همین راستا شورای مشورتی امور خواهران در۳۱ استان کشور ایجاد شد.

 

زهرا بیگدلی، کارشناس دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در رابطه با برنامه هایی که در دستور کار این دفتر است به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: دفترامور خواهران ستاد عالی کانون های مساجد کشور با هدف احیا گفتمان نظام زن و خانواده از طریق کانونهای فرهنگی هنری در بستر مساجد، در جهت شناسایی، ساماندهی، به کارگیری وارتقا ظرفیتها و قابلیتهای خواهران در مساجد و بر اساس اولویتهای ستادی تلاش می کند و مساجد می توانند احیاگر گفتمان نظام زن و خانواده اسلامی باشند.

 

بیگدلی با بیان اینکه دین مبین اسلام در بدو پیدایش و استقرار، جامعه را از اسارت و یوق فرهنگ جاهلیت رها ساخت و با نگاهی جامع و دقیق، مبتنی بر حرمت و کرامت زن قدر و منزلت او را احیا کرد و جایگاهی شایسته برای او در اعصار مختلف ترسیم کرد،افزود: در این رهگذر، زن مسلمان محجبه با کرامتی که اسلام برایش به ارمغان آورده بود، دیگر نه تنها در مسیر رشد و کمال خویش گام بر می داشت، بلکه به عنوان مادر و همسر نقش انسان سازی و مربی را نیز برعهده داشت.

 

این کارشناس با استناد به مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آن  هدف از تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد مبارزه با تهاجم فرهنگی و ذیل آن احیا کارکردهای فرهنگی مساجد قید شده است،اذعان کرد: از آنجا که  در اهداف سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران نیز به نقش عام و خاص بانوان با محوریت تربیت اخلاقی و انتقال ارزشهای ملی و انقلابی توام با حفظ ارزشهای فردی و اجتماعی تاکید شده است و البته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حوزه زن و خانواده  وهمچنین  نگاه دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجدکشور این دفتر هم برنامه هایی را در این راستا تهیه کرده است.

 

بیگدلی گفت: مختصات، وظایف و ماموریتهای هر نهاد و مجموعه فعال در مسجد باید مشخص شود و همگی به شکل هدفمند و هم افزا دوشادوش یکدیگر در مساجد خدمت کنند. قطعا خیلی از مباحث فرهنگی،اجتماعی و حتی تربیتی بستر مناسب خود را جهت تسری به جامعه خواهند یافت و جلوی خیلی از دوباره کاری ها و موازی کاریهای منفی گرفته خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل ایجاد دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های مساجد کشور در بدو راه اندازی برای تبیین ماموریتها، تدوین وظایف تشریح اهداف و توجه جدی به زیرساختها، مشخص شدن مختصات حوزه خواهران در مساجد و کانونها بود.

 

کارشناس امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، شناسایی و بکارگیری ظرفیت ها،استعدادها و قابلیت های خواهران فعال در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای اصول و سیاستهای ستاد عالی کانون های مساجد کشور، بررسی وضع موجود بخش خواهران در کانونهای فرهنگی و هنری سطح کشور و برنامه ریزی جهت نزدیک شدن به وضع مطلوب، طراحی مکانیزم هایی جهت بروز و ظهور هویت و شخصیت زن مسلمان ایرانی و الگو قرار گرفتن زن مسجدی ،ساماندهی، تثبیت و ارتقائ فعالیتهای خواهران در کانونهای سطح کشور در راستای تحقق اهداف نظام ،ارائه مشورت، تعامل و هم افزایی در اجرای طرح ها و برنامه های همه معاونت ها، نیازسنجی کانونها را بخشی از برنامه های این دفتر دانست.

 

وی احصای ظرفیت های مغفول مانده و برنامه ریزی برای رفع آسیب ها و توجه به ظرفیت ها، هم افزایی با معاونت های ستاد عالی برای برنامه ریزی جامع تر در راستای تحقق بهتر برنامه ها در حوزه خواهران، توجه ویژه به ارتباط با رابطان و رابطان منطقه ای در راستای ایجاد یک تشکل منسجم و هدفمند و توجه جدی به شورای مشورتی به لزوم بررسی و آسیب شناسی بومی در حوزه مسائل زنان و  ارائه راهکارهای اجرایی جهت بهبود شرایط موجود را از دیگر برنامه های این دفتر برشمرد.

 

مسئول دفتر امور خواهران ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد همچنین به راه اندازی شورای مشورتی امور خواهران در 31 استان در اسفند ماه اشاره کرد.

 

پایان پیام/

کد خبر 446925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha