توجه به سردی و گرمی مزاج مراحل رشد سنی را در حد اعتدال حفظ می کند

خبرگزاری شبستان: محقق و پژوهشگر طب اسلامی گفت: مزاج انسان در هر دوره در مقاطع مختلف سنی امکان تغییر دارد و می تواند با استفاده از تغذیه مناسب مزاج خود را به گرمی و یا سردی تغییر دهند.

دکتر مسعود بلاغت محقق و پژوهشگر طب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اینکه ارکان قبل از خلقت از دو عنصر تشکیل شده یکی خلقت گرمی ودیگر خلقت سردی است گفت: بر همین اساس نیز خلقت انسان بر پایه 4 رکن مادی و یک رکن معنوی صورت گرفته است.

وی افزود: انسان اولیه (حضرت آدم) دارای مزاجی معتدل بود خداوند پس از خلقت آدم حضرت هوا را از پهلوی  چپ حضرت ادم خلقت کرد.

بلاغت ادامه داد: سپس مزاج جنس مذکر به تدریج به سوی گرمی و مزاج جنس مؤنث به سمت سردی رفته و بر همین اساس همین امر مزاج انسان از اعتدال خارج شد.

محقق و پژوهشگر طب اسلامی تصریح کرد: از برآیند جنس مذکر و مؤنث نطفه شکل می گیرد که در 4 هفته نخست، جنس مذکر به جهت گرمی مزاج زودترشکل می گیرد و شکل گیری نطقه جنس مؤنث درهفته پنجم شکل واقعی خود را بدست می آورد.

وی اظهار داشت: مزاج مادر هموراه به سمت مزاج نطفه تغییر می کند که این امر با نشانه ( ویار) در زنان نمود پیدا می کند همچنین مادر میتواند برای تعیین جنس فرزند خود از 40 روز قبل از شکل گیری نطفه از طریق گرم کردن رحم و نطفه جنسیت جنین را به مذکر و با سرد کردن به سمت مؤنث تغییر دهد.

بلاغت عنوان کرد: یکی از راههای تشخیص مزاج  کودکان پس از تولد توجه به علائم ظاهری از جمله کم مویی، تپل بودن، کم تحرکی، کم اشتهایی و استفراغ کردن است که نشان می دهد کودک دارای طبیعت یا مزاج سرد می باشد که برعکس همه این علائم از جمله پر مویی، اشتهای زیاد، پر تحرکی  نشان از مزاج گرم کودک است.

محقق و پژوهشگر طب اسلامی یاد آور شد: مزاج انسان در سنین مختلف ازدوران جنینی، نوزادی،کودکی و بزرگسالی و پیری تغییر می کند.

وی با اشاره به اینکه رشد انسان در سه مرحله صورت می گیرد گفت: نخستین دوره برای یک رشد مناسب در 7 سالگی است که رشد در این مرحله دارای شتاب بیشتری می باشد، از 7 تا 14 سالگی نیز شتاب رشد کمی کاهش پیدا کرده و از 14 تا 21 سالگی نیز شتاب رشد کندتر می شود .

بلاغت افزود: چون قبل از 7 سالگی رطوبت بدن بیشتر است رشد بدن سرعت بیشتری دارد از 7 سال به بعد بدن دختران  زودتر و بیشتر از پسران رشد می کند چرا که علت مهم رشد رطوبت لازم بدن است .

محقق و پژوهشگر طب اسلامی  ادامه داد: برای افزایش رطوبت در بدن حجامت کردن امر مهمی است  که رشد در اطفال با این مکانیزم بسیارمؤثربوده و سبب رشد قدی در کودکان می شود.

وی بیان داشت: پسران برای افزایش قد خود می توانند از سن 14 تا 21 سالگی و دختران از سن 12 تا 21 سالگی با استفاده از حجامت کردن  به جهت داشتن رطوبت بیشتر در بدن و شتاب رشدی در خود کمک بگیرند.

بلاغت اذعان کرد: در طب کلاسیک پایان رشد قدی 21 و بر اساس طب سنتی تا 28 سالگی بدن رشد می کند چرا که اوج گیری قد سنی از 21 تا 28 سالگی در هر دوجنس می باشد.

محقق و پژوهشگرطب اسلامی با بیان اینکه صفرای زیاد باعث ریزش مو می شود ابراز داشت: اگر این گرمی از خلط دم باشد موی وسط سر و اگر از سردی باشد موی جلوی سر دچار ریزش می شود.

وی تصریح کرد:معمولا سه گروه بلغمی، معتدل وسودایی کمتر دچار ریزش مو و یا معمولا اصلا دچار ریزش مو نمی شوند.

همچنین برهمین اساس ریزش مو در زنان به شدت سردی ودر مردان به جهت گرمی است  که زنان می توان با استفاده از سیاه دانه ریشه مو را تقویت و مردان با استفاده از روغن گل ختمی و حجامت ناحیه جلوی سردر جلوگیری از ریزش مو اقدام کنند.

محقق و پژوهشگر طب اسلامی ادامه داد: ممکن است این روند 35 تا 40 سالگی که سن اعتدال است ادامه داشته باشد که تقریبا قسمتهای مختلف بدن با توجه به رعایت مسائل ازسن 40 به بالا شدت گرمی رو به کاهش رفته  و موی سررو به سفیدی رفته و هیجانات کاهش پیدا می کند .

بلاغت گفت: در سن 60 سالگی نیز سردی در انسان مرتب بیشتر شده وگرمی کمتر می شود که در این حالت انسان مزاج بلغمی پیدا می کنند و در سن60 سالگی به بالا که رطوبت بدن کاهش می یابد مزاج به سمت سردی و خشکی رفته و سودایی می شود که می توان با تغذیه درست و مناسب سن را در حد اعتدال حفظ کرد.

محقق و پژوهشگر طب اسلامی گفت: مهمترین امر در مرگ طبیعی سردی مطلق است که تمام اعضا از کار می افتد و طب سنتی این سردی مطلق را معادل مرگ می داند که در این مرحله عناصر مادی به خاک بازگشته وروح به عالم بالا می رود.

پایان پیام/

کد خبر 422308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha