تمهیدات صورت گرفته برای استقبال ازمسافران نوروزی در کهگیلویه وبویراحمد

خبرگزاری شبستان:استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد با تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان استانی اماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران نوروزی است.

خبرگزاری شبستان/کهگیلویه وبویراحمد
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان کهگیلویه و بویر احمد به مرکزیت شهر یاسوج که در جنوب غربی ایران قرار گرفته و یکی از استانهای زیبای کشور است که به سرزمین چهار فصل شهرت یافته و این استان بین مدارهای 29 درجه و 52 دقیقه و 31 درجه و 26 دقیقه شمالی در نصف‌النهارهای 49 درجه و 55 دقیقه و 51 درجه و 53 دقیقه شرقی قرار دارد، از شمال با استان چهار محال و بختیاری، از شمال شرق با استان اصفهان، از شرق با استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر همجوار است. این استان دارای هشت شهرستان (بویراحمد، دنا، گچساران، کهگیلویه، بهمئی، باشت، چرام و لنده)، 41 دهستان و 16 شهر، 16 بخش و حدود 2000 روستاست.
استان کهگیلویه و بویراحمد گوشه‌ای از مهد تمدن ایران زمین، دیار کوهستان‌ های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده است.
مناظر زیبا و دیدنی این سرزمین حس زیبای سحرانگیز را برای مسافران، میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی تداعی می‌ کند و شمالی در جنوب ایران اسلامی را به تصویر می‌ کشاند.
از مشاهیر این استان می ‌توان به، آیت‌ الله سید کرامت ‌الله ملک حسینی، سید میراحمد تقوی، شهید هدایت ‌الله طیب، دکتر سیدعلی ملک ‌حسینی، دکتر امین ‌الله نیک اقبال، دکتر علی مندنی ‌پور و حسین پناهی اشاره کرد.
وجود بیش از 2630 اثر باستانی از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی، بالغ بر 299 تفرجگاه سیاحتی و زیارتی و 500 چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، 20 رودخانه بزرگ و کوچک، بیش از 40 آبشار دائمی و فصلی و دهها پارک جنگلی، دریاچه های طبیعی، سدهای بزرگ و کوچک، دشت های وسیع، جنگل ‌های چشمگیر، مناطق حفاظت شده با گونه‌ های جانوری متعدد، غارها و اشکفتها، باغ‌ های زیبا، کوه ‌های سربه فلک کشیده با دامنه ‌های سرسبز و همچنین رایحه خوش گیاهان در دشت‌ ها و کوهساران بخش کوچکی از جاذبه ‌های این سرزمین است.
استان کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه‌ های تاریخی همچون شهر قدیم دهدشت (بلاد شاپور) در شهرستان کهگیلویه، نقوش برجسته تنگ سروک(سولک) در شهرستان بهمئی، قلعه چرام در شهرستان چرام، چهارطاقی خیرآباد ، قلعه "دژ سلیمان" و گنبد لیشتر در شهرستان گچساران، پل بریم و دوگور دوپا در شهرستان باشت، تپه تل خسروی در شهرستان بویراحمد و گورستان تاریخی لما و پل‌ های پاتاوه در شهرستان دنا برخوردار است.
این جاذبه‌ ها به همراه جاذبه‌ های بی‌ نظیر و فراموش نشدنی طبیعی همچون "آبشار کمردوغ" قلعه رییسی، حاشیه کوه نور، منطقه موگرمون، تنگ پیرزال و حاشیه کوه سیاه در شهرستان کهگیلویه، "چشمه بلقیس چرام" در شهر چرام، "برم الوان "در شهر لیکک، روستای "مارین "، سد کوثر، منطقه گردشگری دشتکِ دیل و منطقه حفاظت شده کوه خامین در گچساران، "گردنه شلالدون" و منطقه گردشگری رود رونه در باشت، شهر توریستی سی‌سخت، منطقه "کوه گل" سی‌سخت، کوه دنا، غار یخی(یکی از غارهای معدود و منحصر به فردی است که در ارتفاع دیواره شمالی منطقه حفاظت شده دنا و در جنوب روستای خفر قرار دارد) در شهرستان دنا،" آبشار "تنگ تامرادی"، روستای"کَریَک"، دریاچه"مور زرد زیلایی" و تنگ گنجه ‌ای سد شاه قاسم و پارک جنگلی آبشار یاسوج در شهرستان بویراحمد، می ‌تواند جزو خاطرات به یادماندنی یک مسافر باشد و برای همیشه در ذهن او باقی بماند.
جاذبه‌ های مذهبی این استان بیش از 300 امامزاده است که می ‌توان به امامزاده بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران، امامزاده سیدمحمود (محمید) (ع) و میرسالار در کهگیلویه، امامزادگان شاه مختار، شاه قاسم، امامزاده عبدالله و شاه حسن در شهرستان بویراحمد، امامزاده علی در شهرستان چرام، شاه عسکر در شهرستان دنا، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزادگان سیداسدالله و سیدابراهیم (علیهما السلام) در شهرستان بهمئی اشاره کرد.
از صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد می ‌توان به قالی و قالیچه، سیاه چادر، نقش حوض چند ضلعی، نقش حوض با نشان ساسانی، گبه، نمدمالی، توبره، خورجین، حور( خور) یا جوال، نقش قاب قرآنی، گلیم بافی و جاجیم اشاره کرد.
سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد شامل؛ قالی، جاجیم، گلیم، گبه، گردو، عسل، کشک، کَلگ، روغن حیوانی (روغن خَش) و قراقروت می ‌شود.
استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن زیبایی ‌های طبیعی، بکر و دست نخورده توانمندی‌ های ویژه‌ ای در بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) دارد.
چهره گوناگون طبیعت کوهستانی و سردسیر حوزه شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت گرمسیری حوزه جنوبی ویژگی‌ های یک منطقه همراه با طبیعت چهارفصل را برای آن به ارمغان آورده است. افزون بر آن، کوچ نشینی عشایر مناطق بویراحمد، بهمئی، دشمن زیاری، طیبی، بابوئی و چرام در اقلیم ‌های گوناگون استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه ارزشمند فرهنگی و اجتماعی است که دارای جاذبه ‌های ویژه و منحصر به فرد برای گردشگران این استان است.
این استان چهار فصل با تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان استانی آماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران نوروزی است.


استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: وظایف نهادها و مسئولان اجرایی در ستاد خدمات سفر مشخص شده و هر کس باید به وظایف خود واقف باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد بدون این‌ که از خط قرمزها عبور کنند.
سید موسی خادمی با تاکید بر این که کلیه هماهنگی‌ ها و کارهای استقبال از مسافران نوروزی صورت گرفته است، افزود: با توجه به این‌ که بخش عمده ‌ای از کارها صورت گرفته است از این ‌رو شهرها جوری آماده شده اند که نویدبخش فرارسیدن بهار را می دهد.
وی هدف از گردشگری در استان را پیوند خوردن این صنعت با اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: با ورود گردشگر و مسافران نوروزی به استان و خرید حداقل‌ ها و نیازهای ضروری نوعی درآمدزایی در استان ایجاد می‌ شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از بازرسی‌ دستگاه‌ ها و نهادها در ایام نوروز خبر داد و گفت: در ایام نوروز بازرسی ‌هایی به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه‌ های اجرایی در استان صورت می ‌گیرد و از مناطق و شهرهای استان به صورت ویژه بازدید می ‌کنند.


نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به فرارسیدن عید باستانی و تعطیلات نوروزی تأکید کرد: با توجه به تقارن عید باستانی و ایام فاطمیه مسئولان توجه داشته باشند که به بهانه عید باستانی برنامه ‌های نامناسبی تدارک دیده نشود.
آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار عدم برگزاری جشن‌ های عقد و عروسی در ایام فاطمیه شد و از مردم خواست تا حرمت ایام فاطمیه حفظ شود.


تشکیل کمیته های هفت گانه جهت خدمات رسانی مطلوب به گردشگران نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هدف خدمات رسانی مطلوب به میهمانان و گردشگران نوروزی، کمیته های هفت گانه با شرح وظایف مشخص در این استان تشکیل شده است.
محمود باقری گفت: تکریم مسافران و میهمانان نوروزی یکی از اصول اولیه فرهنگ نابی است که جایگاه خاصی بین خانواده های ایرانی دارد.
باقری در ادامه به تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی و هماهنگی خدمات برای استقبال از میهمانان نوروزی اشاره کرد و افزود: ستاد تسهیلات نوروزی همه ساله با برنامه ‌ریزی‌ های دقیق و کارشناسانه زمینه استقبال از میهمانان نوروزی را فراهم می‌ کند.
وی اظهار داشت: با هدف تسهیل سفرهای نوروزی 7 کمیته‌ نظارت و ارزیابی، پشتیبانی و خدمات شهری و عمومی، انتظامی و امنیتی و امدادی، حمل و نقل و ترافیک و خدمات جاده‌ای، فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌ رسانی، اسکان و اقامت و کمیته آمار کار تسهیل سفرهای نوروزی در مرکز استان و به تبع آن در شهرستان ها را برعهده خواهند داشت.
این مقام مسئول عنوان کرد: در کنار هفت کمیته عنوان شده یک ستاد در استان و شهرستان ها فعالیت دارد و واحد رسیدگی و نظارت توسط استانداری تشکیل شده که در سطح استان نظارت و گزارش لازم را ارائه می دهند.
وی با اشاره به وجود 14 منطقه نمونه گردشگری در سطح استان، گفت: رهاورد سفرهای نوروزی معرفی کهگیلویه و بویراحمد و جاذبه‌های گردشگری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد ابراز امیدواری کرد با این برنامه ریزی های صورت گرفته بتوان استقبال خوبی از گردشگران و میهمانانی که به استان وارد می شوند، داشته باشیم.
باقری گفت: مهم ‌ترین رسالت ما به عنوان خادمان میهمانان نوروزی حفظ حرمت مسافران و میهمانان و تکریم آنان به بهترین سبک ممکن است تا خاطره ‌ای خوش از استان میهمان نواز کهگیلویه و بویراحمد را به یادگار ببرند.


سرپرست حمل و نقل و پایانه‌ های کهگیلویه و بویراحمد نیز از تمهیدات این دستگاه برای سرویس‌ دهی مناسب به مسافران نوروزی خبر داد.
علی رحیمیان در همین خصوص گفت: این استان مکان‌های گردشگری و مذهبی زیادی دارد و با داشتن این ظرفیت بالا، هر ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافرین است.
وی در زمینه تمهیدات پیش ‌بینی شده اداره‌کل حمل و نقل و پایانه ‌ها برای این ایام، گفت: اداره‌ کل حمل و نقل و پایانه‌ ها در راستای خدمت رسانی مطلوب به میهمانان نوروزی هم ‌پای سایر دستگاه ‌های خدمات ‌رسان با محوریت طرح ستاد مسافرت ‌های کشور از تاریخ 25 اسفندماه تا 15 فروردین سال آینده طرح نظارت بر سفرها را در دستور کار خود قرار داده است.
رحیمیان تصریح کرد: به همین منظور همکاران ما در همه نقاط استان به صورت فعال حضور خواهند داشت و بر کار شرکت‌ ها به منظور رعایت نرخ حمل و نقل مسافر و خدمات بهتر و ارتقاء سطح ایمنی و نظارت به صورت مستقیم نظارت خواهند کرد.
این مسئول اذعان داشت: توسط کمیته سفرهای نوروزی با تعداد 15 نفر از پرسنل و کارشناسان از ساعت 8 صبح لغایت 6 بعد از ظهر آماده همکاری هستند.
رحیمیان در خصوص شکایات مردم و مسافران گفت: همکاران ما به صورت تمام وقت در پایانه‌ های مسافربری حضور فعال دارند و چنانچه شهروندی یا مسافری گلایه‌ ای از نحوه ارائه خدمات شرکت‌ های مسافربری دارند می ‌توانند به آنها مراجعه کنند یا با شماره تماس 3334993 تماس گرفته که در این صورت همکاران ما در اسرع وقت به شکایت‌ها رسیدگی خواهند کرد.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: طرح ترافیکی استقبال از بهار و خدمات رسانی به مسافران نوروزی از روز 25 اسفندماه آغاز شده و تا 17 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
سرهنگ ابوالحسن ملکی ادامه داد:در این طرح با تمامی تجهیزات و امکانات سازمانی و خودرو و موتورسیکلت و عامل پیاده در سطح استان و افزایش نیروهای کمکی که از سایر استانهای دیگر نیز گرفته شده است که خیابانهای شهرهای استان به خصوص تفرجگاه ها و پارک ها و مراکز خرید و زیارتی را پوشش ترافیکی خواهیم داد که تسهیل در عبور و مرور شود.
وی بیان کرد: در جهت ارتقاء انضباط ترافیکی و به طبع کاهش تصادفات رانندگی در سطح استان و توصیه ما این است که مردم مثل سنوات گذشته و شهروندان با پلیس همکاری بیشتری داشته باشند و مسافران حتما به توصیه های پلیس و رعایت قوانین رانندگی که الزامی است توجه داشته باشند؛ چرا که معابر شلوغ است و با سرعت مطمئنه در معابر حرکت کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رانندگان در هنگام رانندگی توجه کافی به جلو داشته باشند و رعایت فاصله طولی را مورد توجه قرار دهند و کمربند ایمنی را سرنشینان جلو و عقب ببندند و موتوسواران نیز از کلاه ایمنی استفاده کنند و توصیه می کنیم که در پارک ها از کودکان خود مواظبت کنند که خطری آنها را تهدید نکند.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: آموزش و پرورش استانامسال آمادگی کامل برای استقبال از مهمانان نوروزی را دارد.
اردشیر یاری افزود: استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد دارای جاذبه‌ های گردشگری مناسب برای حضور گردشگران و مسافران نوروزی است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش همانند دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌ ها در استان همه تلاش خود را برای استقبال از مسافران به کار می ‌گیرد.
این مسئول ادامه داد: با آماده‌ سازی مدارس سراسر استان به خصوص در مناطق گرمسیری استان مسافران نوروزی به راحتی می ‌توانند در این مدارس اسکان پیدا کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش در سال ‌های گذشته بیشترین مهمانان نوروزی را اسکان داد و به همین دلیل امسال هم همه تلاش خود را به کار می ‌بریم تا مسافران از تعطیلات نوروزی خود حداکثر استفاده را ببرند.
یاری عنوان کرد: یک هزار و 472 کلاس درس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد به اسکان میهمانان نوروزی اختصاص یافت.
معاون پشتیبانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تعداد در 191 آموزشگاه در 13 شهرستان و منطقه استان در قالب نیمه تجهیز، تجهیز کامل و ویژه به اسکان میهمانان نوروزی اختصاص یافته است.
یاری افزود: این مدارس از 28 اسفند تا 13 فروردین سال 93 پذیرای میهمانان نوروزی است.
وی گفت: از مدارس اختصاص یافته به ستاد اسکان علاوه بر فرهنگیان، میهمانان دیگر مسافران نوروزی هم می ‌توانند استفاده کنند.


رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح نوروزی از 25 اسفندماه آغاز و تا پایان روز 17 فروردین ماه در راههای مواصلاتی این استان اجرا خواهد شد.

سرهنگ منوچهر سیاهپور افزود: این طرح با هدف ایجاد آرامش و رضایت ‌مندی مردم با تسهیل در امر تردد در معابر برون ‌شهری با اولویت محورهای پرتردد و محورهای که اماکن ساحتی و زیارتی که در آنها قرار دارد، به اجرا در می ‌آید.

وی اظهار داشت: در این طرح قریب به 50 اکیپ یا واحد گشتی از ثابت و سیار به شکل گشت محسوس و نامحسوس به مردم و مسافران خدمات‌رسانی می‌ کنند.

 

این مسئول به همراهی پلیس با مردم در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: پلیس در این ایام با استقرار خود در همه نقاط حادثه ‌خیز استان مسافران را همراهی ‌می ‌کند.
سیاهپور با بیان این که مسافران باید پلیس را همراه خود بدانند نه که از آن گریزان باشند، عنوان کرد: حضور پلیس در راه ‌ها و جاده ‌ها فضایی آرام برای مسافران ایجاد می‌ کند.
وی گفت: گشت ‌های کنترل نامحسوس، مشخص کردن نقاط حادثه ‌خیز به وسیله نصب تابلو‌ و استقرار پلیس در اکثر نقاط استان از اقدامات صورت گرفته پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش تصادفات در ایام نوروز است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: 22 اکیب راهداری با 178 راهدار در جاده های ارتباطی این استان مشغول ارایه خدمات به مسافران و مهمانان نوروزی در طول شبانه روز هستند.
ممتاز جهانگیری افزود: 22 راهدارخانه ثابت و سیار در قالب 11 اکیب امدادی نیز تجهیز و آماده استقبال از مسافران نوروزی هستند.
وی از 114 ماشین آلات سبک و سنگین در طول محورهای ارتباطی این استان خبر داد و اظهار داشت: این نیروهای امدادی به همراه ماشین آلات و گشت های سیار تا 15 فروردین 93 مشغول خدمات دهی مناسب به مسافران نوروزی هستند.
این مسئول تبلیغات محیطی در راستای آگاهی از سامانه های اطلاع رسانی و پاسخگویی به مردم و به روز رسانی پیام های هشدار و ایمنی در تابلوهای پیام متغیر را از دیگر اقدامات حوزه راهداری در ایام نوروز عنوان کرد.
وی به اجرای عملیات راهداری و ایمن سازی جاده ها از جمله خط کشی، تعمیر و نصب تابلو های اخطاری، اخباری و هشدار دهنده، چراغ های چشمک زن، پاک سازی و تسطیح حریم راه ها، شستشوی تابلوها و علائم ایمنی و لکه گیری و درزگیری آسفالت به صورت گسترده در محورهای ارتباطی اشاره کرد و افزود: تمامی پروژه های راهسازی و راهداری در ایام نوروز تعطیل شده اند.
جهانگیری گفت: در این مدت 63 گشت مجهز و جی. پی.اس در جاده های این استان مشغول نظارت بر اکیب های راهداری است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد از ساماندهی و تجهیز برخی راهدارخانه های استان در سال 93 و افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده بیش از 10 میلیارد ریال برای امور راهداری ایام نوروز 93 اختصاص داده شده است.


استقرار 308 اکیپ گشت خودرویی و موتوری در ایام نوروز
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز به تعطیلات نوروز اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز و سیل ورود گردشگران به استان نیروی انتظامی همچون سنوات گذشته برنامه‌ هایی در راستای ایجاد نظم و امنیت بیشتر مکان‌ های گردشگری، جاده‌ های درون شهری و برون شهری را در دست کار دارد.
سرهنگ غلام عباس غلام زاده گفت: به منظور ایجاد نظم و امنت بیشتر در حوزه انتظامی و پلیس راه و راهور در سطح جاده‌ های اصلی و تفرجگاه‌ ها اکیپ ‌های انتظامی استقرار می ‌یابند.
وی از اسقرار 308 اکیپ گشت خودرویی و موتوری در ایام نوروز خبر داد و افزود: در ایام نوروز و به منظور ارائه خدمات بهتر به مسافران از تمام توان نیروی انتظامی استفاده خواهد شد.
این مسئول ارشد انتظامی شعار انتظامی نوروز 93 را امنیت، سلامت و نشاط با رهاورد نظم و قانون عنوان کرد و گفت: 28 ایستگاه انتظامی در ایام نوروز در مکان ‌های پرتردد درون شهری و برون شهری کهگیلویه و بویراحمد استقرار خواهند داشت.


ارائه خدمات به مسافران نوروزی توسط 12 پایگاه ثابت و سیار
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد نیز به برنامه‌ های اجرایی جمعیت هلال ‌احمر استان در نوروز 93 اشاره کرد و گفت: در این ایام برنامه ‌ها و طرح ‌هایی از جمله طرح امداد و نجات نوروزی، استقبال از مسافران نوروزی، طرح ملی داوطلب ‌یار امداد و نجات و فرشتگان رحمت در سطح استان اجرا می ‌شوند.
مسعود مثنوی شعار سازمان جمعیت هلال ‌احمر را "حلقه اتصال نیاز نیازمندان و توان توانمندان" دانست و ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت ‌های استان و شهرستان بتوان در راستای ارائه خدمات مطلوب به هم ‌وطنان پیشگام بود.
وی جمع‌ آوری و دپوی اقلام مورد نیاز در پایگاه‌ ها به تعداد 30 خانوار، استقرار موتورسیکلت‌ های امدادی، استقرار خودروی آرگو در ایستگاه‌ سرگچینه بویراحمد را از دیگر اقدامات اجرایی این نهاد در سال جدید برشمرد.
این مسئول امدادی آغاز طرح امداد و نجات نوروزی را 26 اسفند لغایت 16 فروردین 93 عنوان و افزود: قریب به 250 نفر در دوره بازآموزی اعضا شرکت کردند و این افراد در قالب 12 پایگاه ثابت و سیار، 60 آمبولانس در محورهای مواصلاتی، برپایی اسکان اضطراری و برپایی خیمه نماز نیز خدمات ارائه می ‌کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر کهگیلویه و بویراحمد طرح ایمنی و سلامت نوروزی با شعار "بی ‌گدار به آب نزنیم، ظریف برانیم" را دومین طرح اجرایی این نهاد دانست و اظهار داشت: 450 نفر از جوانان داوطلب نیز در میادین ورودی و خروجی در قالب 15 پست به منظور استقبال از مسافران نوروزی مستقر می شوند.
مثنوی برنامه ‌های اجرایی در جمعیت هلال ‌احمر استان را طرح راهنمایی مسافران نوروزی، امداد و نجات، فرشتگان رحمت و راه ‌اندازی سامانه 112 عنوان کرد و گفت: طرح "داوطلب ‌یار امداد و نجات" از دیگر برنامه ‌های جمعیت است که با توجه به حجم زیاد کارهای امدادی در پایگاه‌ های سرگچینه بویراحمد، شلال ‌دان باشت و پایگاه توت ‌نده دنا، از ظرفیت داوطلبان استفاده می ‌شود.


اجرای طرح «آرامش بهاری» در 35 بقعه امامزاده شاخص کهگیلویه و بویراحمد
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد امروز در جمع خبرنگاران به اهم برنامه‌های اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: هر ساله طرح «آرامش بهاری» از 28 اسفند لغایت 15 فروردین در سطح کشور و به تبع آن در بقاع متبرکه این استان اجرا می ‌شود.
سیدرضا منصوری ادامه داد: این طرح با هدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی بقاع متبرکه و تبدیل آنها به قطب فرهنگی اجرا می ‌شود.
وی ارتقای سطح فرهنگی و همچنین بالا بردن سطح معارف اسلامی، ارائه تسهیلات لازم برای مسافران نوروزی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
منصوری تعداد بقاع متبرکه شاخص در سال گذشته را 28 بقعه عنوان و افزود: با توجه به کارهای صورت گرفته در بقاع متبرکه و تعداد زائرین این بقاع، تعداد هفت بقعه به این تعداد اضافه شد که در مجموع 35 بقعه شاخص در استان فعالیت دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد برنامه ‌های اجرایی طرح «آرامش بهاری» را برپایی خیمه معرفت، برنامه تحویل سال نو در بقاع متبرکه، پخش مستقیم بیانات رهبر انقلاب در لحظه تحویل سال، حضور روحانی در بقاع متبرکه و اجرای نماز، تبلیغات و اطلاع ‌رسانی در سطح شهرها عنوان کرد.
منصوری راهنمایی و هدایت صحیح مسافران، گردشگران و زائران نوروزی بقاع متبرکه از طریق بروشور، نقشه و راهنمای زائر، اطلاع ‌رسانی مستمر از فعالیت‌ ها و برنامه‌ های بقاع متبرکه در رسانه‌ ها به ویژه شبکه ‌های صدا و سیما در شهرستان‌ه ا، برگزاری مسابقه پیامکی از طریق رادیو و ارسال پیامک به زائران و میهمانان بقاع متبرکه را از برنامه ‌های اطلاع‌ رسانی سازمان اوقاف در طرح «آرامش بهاری» بیان کرد.
وی از حضور 35 روحانی با همکاری حوزه علمیه در جهت برگزاری بهتر خبر داد و گفت: در کنار این طرح برگزاری نمایشگاه ‌های «آرامش بهاری»، سیمای عفاف و حجاب و مسابقه سراسری «آرامش بهاری» با محوریت مسائل فرهنگی و دینی را از دیگر برنامه ‌های این طرح عنوان کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: مدیران و مسئولان طرح «آرامش بهاری» در اداره کل اوقاف با حضور در شبکه استانی دنا اطلاعات لازم را از نحوه اجرای طرح و تسهیلات آن به عموم مردم و زائران ارائه می‌کنند که این فرآیند تا پایان تعطیلات ادامه دارد.
منصوری گفت: به منظور آگاهی از نظرات مردم و سنجش میزان رضایت‌مندی مسافران نوروزی از کیفیت خدمات بقاع متبرکه طرح نظرسنجی از مردم از طریق شماره پیامک 10000114 در امامزادگان مشمول طرح « آرامش بهاری» اجرا می ‌شود.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 354274

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha