سلاح هسته ای امنیت ملی را به خطر می اندازد

خبرگزاری شبستان: وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت، تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت، تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد. محمد جواد ظریف در یادداشتی در این روزنامه نوشت : بالاخره به نظر می رسد امیدواری به پیدا شدن راه حلی برای بحران غیر ضروری در خصوص برنامه هسته ای ایران واقع بینانه باشد. این تا حدود زیادی ناشی از این است که دیدگاهها درباره کشورم در حال تغییر است. اکنون اذعان می شود که دانشمندان ایرانی بر فناوری هسته ای تسلط پیدا کرده اند و عموما در این باره اتفاق نظر وجود دارد دانشی که ما بدست آورده ایم نمی تواند به خواست کسی کنار گذاشته شود.

همچنین به طور فزاینده ای این درک وجود دارد ایران علاقه ای به سلاح های هسته ای ندارد. درست است که ما در منطقه ای بی ثبات زندگی می کنیم. با وجود این ما همواره این موضوع را روشن کرده ایم که تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای -- یا حتی اگر به غلط چنین تصور شود که ما دنبال این سلاح هایی هستیم -- امنیت ملی ما را به خطر می اندازد.

به عقیده ما ، سلاح های هسته ای ابزارهای منسوخ مربوط به گذشته اند. زرادخانه هسته ای اسرائیل سال 2006 در لبنان کمکی نکرد. بدون شک رویدادهای غم انگیز یازده سپتامبر 2001 نشان داد حتی قدرتمندترین قدرت هسته ای نیز نمی تواند با ایجاد ناامنی برای دیگران به امنیت برای خود دست پیدا کند. هیچ جایگزینی برای تعامل و تعهد وجود ندارد.

سلاح های کشتار جمعی وسایلی ضعیف برای برقراری امنیت و بازدارندگی هستند. این وضع در مورد همه کشورها به ویژه در مورد ایران صادق است. کشورم از وسعت ، شرایط جغرافیایی ، منابع طبیعی و سرمایه انسانی خود راضی است. ایران در سیصد سال گذشته آغاز کننده حتی یک جنگ نیز نبوده است.

گزینه سلاح هسته ای به امنیت ما ضربه می زند و مزیت نسبی ما را در خصوص نیروهای متعارف به خطر می اندازد. در عوض ، ما باید اعتماد بازیگرانی را که بیهوده در مورد قدرت ایران نگران بوده اند بدست آوریم. ایران نمی تواند انتظار در اختیار داشتن بازدارندگی هسته ای معنادار را به طور مستقیم یا از طریق واسطه ها داشته باشد.

فراتر از از این محاسبه راهبردی جدی ، ما به طور کلی با سلاح های هسته ای مخالفیم. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران تا صدور فتوا پیش رفته و ساخت ، ذخیره سازی و استفاده از چنین سلاح هایی را ممنوع کرده است. مخالفت ما با جنگ ، در معرض آزمایش قرار گرفته است. وقتی صدام حسین در مقیاسی که از زمان جنگ اول جهانی سابقه نداشته است با سلاح شیمیایی به مردم ما حمله کرد ، ما حتی به تلافی این کار از سلاح های کشتار جمعی استفاده نکردیم.

افرادی در غرب ممکن است همچنان توهمات گذشته را در سر داشته باشند . در عین حال ، اکنون افراد معدودی در این باره تردید دارند که تنها راه اطمینان یافتن در این مورد که برنامه انرژی هسته ای ایران ، صرفا صلح آمیز باقی می ماند ، دستیابی به توافق مورد قبول طرفین است.

این تغییر یک شبه روی نداد. این تغییر ناشی از درک این موضوع بود که اجبار ، فشار و تحریم ها فقط منجر به سانتریفوژها ، رنجش و بی اعتمادی بیشتر می شود.

« طرح مشترک اقدام» که نوامبر گذشته در ژنو با همکارانم مورد توافق قرار گرفت ، سندی مهم است. این سند بر مبنای این عقیده قرار دارد که فقط از طریق برنامه شفاف انرژی ایران شامل غنی سازی اورانیوم و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی می توان از تولید نشدن سلاح های هسته ای اطمینان حاصل کرد.

دستیابی به این توافق موقت که نخستین بار در یک دهه گذشته حاصل شده است ، مستلزم رهبری و شجاعت همه طرف ها بود. با این وجود ، مذاکره در مورد توافقی نهایی چالشی بزرگتر است.همه طرف های مذاکرات برای تعامل ابراز تمایل کرده اند ولی این موضوع باید در ماههای آینده آزمایش شود.

تعامل ایران به خودی خود یک هدف نیست بلکه اولویت امنیت ملی است. اگر بخواهم کاملا روشن صحبت کنم باید بگویم ما به خاطر مذاکره ، مذاکره نمی کنیم و نیز برای بدست آوردن زمان به مذاکره نمی پردازیم. ما یک بار دیگر نشان داده ایم به قول خود عمل می کنیم. همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا تایید کرد ، ما به همه قول هایی که داده ایم عمل کرده ایم. اکنون زمان آن رسیده است همتایان طرف مقابل ما به توافق خود عمل کنند.

در حالی که وارد مذاکرات در مورد توافق جامع هسته ای می شویم ، همتایان ما باید انتخاب هایی دشوار کنند. آنها باید حرفهایشان را با عمل ثابت کنند. بعضی از آنها باید سرمایه سیاسی فراوانی را صرف کنند تا بتوانند مقابل جامعه جهانی با اعتبار باقی بمانند.

دیگران نیز که از وضع فعلی راضی هستند باید برای تغییر موضع خودشان تلاش کنند.

کاری که همگان باید انجام دهند این است که نسبت به شجاعتی که به خرج داده اند شجاعت بیشتری نشان دهند. با نزدیک شدن بهار در ایران ، من از جهانیان دعوت می کنم برای گرامیداشت طلوعی تازه، به مردم کشورم ملحق شوند. بیشتر از همه من از همتایان خود در مذاکرات هسته ای دعوت می کنم از فرصت پیش رو نهایت استفاده را ببرند. بیایید به این بحران غیرضروری پایان دهیم و افق های تازه ای را به روی خود بگشاییم.

پایان پیام/

کد خبر 354229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha