سور مرگ

خبرگزاری شبستان: چهارشنبه‌سوری همچنان زخمی و کشته می‌دهد، سوری که در لغت‌نامه به معنای جشن است، در آخرین سه‌شنبه سال طعم تلخ مرگ به خود می‌گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان: هر سال ایرانیان با تمام تلاش و توان خود به استقبال سال نو می‌روند، روزهای پایانی اسفند روزهای پرخاطره‌ای است چه از خانه‌تکانی خانم‌هایی که تا نیمه‌های شب تمام هم و غم خود را صرف طراوت‌بخشیدن به اصطلاح اندرونی منزل می‌کنند و چه آقایانی که آنها هم سعی مضاعفی دارند تا بتوانند تمام نیازهای سال نو خانواده را جوابگو باشند.

 

ایرانیان باستان در آخرین سه‌شنبه سال با روشن‌کردن آتش به استقبال سال می‌رفتند آتشی که به تنهایی چندان خطرساز و خطرآفرین نبوده است و می‌توان پنداشت در روزگاری که از برق و روشنایی خبری نبوده است روشن‌کردن آتش در شهرها و روستاها یکی از دلایل و روش‌ها برای بیان شادی از روزهای آخر پایان سال و استقبال سال نو بوده است.

 

اما اصرار امروزی‌ها به تداوم این الگو که تاریخ مصرف آن گذشته است بیشتر برای ایجاد ناهنجاری است تا برگزاری مراسم سور و شادی که البته مسئولان فرهنگی کشور نیز از ارایه طرح و الگویی مناسب برای جایگزین‌کردن آن تاکنون غافل مانده اند.

 

این روزها دیگر چهارشنبه‌سوری فقط  روشن کردن آتش نیست که مردم با خاطری آسوده از روی آن بپرند که اگر چنین بود بسیار روشن است که مسئله چندان با اهمیتی نیست و می‌توان گفت مردم می‌توانند هر روز آتش روشن کنند و از روی آن بپرند، چیزی که چهارشنبه‌سوری را به امری مذموم تبدیل می‌کند استفاده از وسایل مختلف جهت آتش‌افروزی و آتش‌بازی است که خطر جانی برای مردم، رهگذران و تماشاگران را در پی دارد.

 

آری هیچ‌کس دوست ندارد در روزهای پایانی سال جان خود یا عزیزان‌اش را دودستی تقدیم مرگ نماید یا با نقص عضو خود یا شخص دیگری موافق باشد اما وجود وسایل آتش‌بازی غیراستاندارد، زیاده‌روی جوانان هیجان‌زده در استفاده از وسایل خطرناکی مانند کپسول، پیک‌نیک، الکل و بنزین است که باعث می‌شود شاهد اخبار ناگواری مانند مرگ 2 نفر در کرج، یک پسربچه 8 ساله در تهران و زخمی شدن 148 نفر در تهران و تخریب چندین منزل مسکونی را در پایان سال 92 شاهد باشیم.

 

این جدای از خسارت‌های مالی است که پس از پایان مراسم به عهده دولت است و دست‌اندازهایی که در اثر آتش‌افروزی در آسفالت خیابان‌ها باقی می‌ماند.

 

معتقدم هیچ فرهنگی نیست که برای تفریح جوانان خود را به دست حوادث  مرگبار بسپارد و آنان را به قربان‌گاه ببرد، هرچند نیروی انتظامی، اورژانس، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌های مرتبط در این حوزه‌ها امسال  هم عملکرد قابل قبولی را دارند و اگر نبود زحمات آنها حتما این آمار تأسف‌اور چندین برابر می‌شد اما باید دست به کار شد و خاکریز زد، خاکریزی که این مراسم در صورت برگزاری حتی یک زخمی هم ندهد.

 

هادی دهقانی  

پایان پیام/
 

کد خبر 354118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha